”Epidemia nedeclarată de gripă, formele tot mai agresive de răceli şi efectele COVID, cu noua sa formă extrem de virulentă – Flurona, generează o afacere spectaculoasă pentru producătorii şi comercianţii de medicamente. Dincolo de fabricile de medicamente, farmaciile au ajuns să reprezinte unul dintre cele mai profitabile business-uri, cu o cifră de afaceri care ar putea trece în acest an de graniţa de 30 de miliarde de lei, un rezultat istoric”, arată o analiză Frames.
Analiştii spun că farmacia este locul în care mulţi dintre români caută soluţiile pentru problemele de sănătate pe care le au, într-o ţară în care automedicaţia este un fenomen larg răspândit.
”În loc să meargă la medicul de familie, să îşi facă analize periodic, să încerce să prevină problemele de sănătate, mulţi dintre români aleg să se trateze cu tot felul de medicamente şi suplimente, multe dintre ele alese pe baza reclamelor de la tv. Dincolo de semnalele de alarmă trase de medici în privinţa pericolelor tratamentelor luate ,,după ureche’’, cert este că farmaciile profită din plin de acest fenomen”, mai arată analiza.
Potrivit unui studiu realizat de firma de consultanţă Frames, afacerile celor peste 3.800 de firme specializate în comercializarea cu amănuntul al produselor farmaceutice, în magazine specializate (CAEN 4773), ar putea trece în acest an de nivelul de 30 de miliarde de lei.
Firmele respective au încheiat anul 2021 cu afaceri de 24,2 miliarde de lei, iar estimările Frames arată că anul 2022 a fost unul şi mai spectaculos din prisma încasărilor.
”Creşterea puternică a preţurilor din 2022 şi avansul semnificativ al consumului de astfel de produse au făcut ca 2022, din datele preliminarii, să reprezinte cel mai bun din istorie pentru farmaciile din România, cu o cifra de afaceri de peste 27 miliarde de lei şi un profit estimat la 2 miliarde de lei, în creştere cu 800 milioane de lei faţă de nivelul din 2021”, arată analiza Frames.
Faţă de 2010, afacerile farmaciilor au crescut de aproape 3 ori, de la 8,7 miliarde lei la 24,2 miliarde lei în 2021, iar profitul net s-a dublat, de la 464,4 milioane lei la 1,18 miliarde lei.
În toţi aceşti ani, tot mai mulţi investitori au intuit potenţialul spectaculos al acestui tip de afacere, dovadă că numărul companiilor a crescut de la 3261 în 2010 la 3887 în 2021.
„2019 şi 2020 au fost anii în care sistemul farmaceutic din România s-a consolidat, fiind anii în care au avut loc cele mai multe preluări, fuziuni şi transformări de afaceri, dovadă că numărul firmelor a scăzut de la puţin peste 4000 la 3887 în 2021. Acest fenomen a dus la o eficientizare a proceselor economice, dovadă evoluţia semnificativă a cifrei de afaceri şi mai ales a profitabilităţii’’, a declarat Adrian Negrescu, managerul Frames.
Datele de la Ministerul Finanţelor arată, de exemplu, că valoarea creanţelor a scăzut de la 4,6 miliarde de lei în 2018 la 4,3 mld. lei în 2021, iar capitalurile totale au avansat cu un miliard de lei în acest interval, la 3,5 miliarde lei
Potrivit datelor oficiale, peste 70% dintre firmele din acest sector prezintă un risc scăzut şi foarte scăzut de insolvenţă, o situaţie foarte rară în economia românească.
În prezent, cele mai multe firme din acest sector (1326) au afaceri între 1-5 milioane de lei, un rezultat remarcabil în contextul în care, în economia românească, cele mai multe afaceri (peste 90%) nu generează cifre de afaceri mai mari de 500.000 lei.
Cele mai noi date demografice arată o accentuare a procesului de îmbătrânire a populaţiei.
Recensământul a arătat că numărul persoanelor în vârstă va creşte semnificativ în următorii ani, iar acest fenomen se traduce, pentru farmacişti, într-un potenţial de business ridicat.
„România îmbătrâneşte pe zi ce trece. În plus, starea de sănătate a populaţiei, mai ales a celei vârstnice, se degradează tot mai mult pe fondul scăderii accentuate a nivelului de trai şi a ineficienţei sistemului medical românesc.
Sărăcia, din păcate, face ca tot mai mulţi români să se îmbolnăvească, iar farmaciile să devină colacul de salvare pentru tot mai mulţi dintre ei’’, spune Adrian Negrescu.
Perspectivele nu sunt deloc încurajatoare. În următorii 10 ani, de exemplu, vor ieşi la pensie peste 1,7 milioane de oameni, decreţeii, iar ieşirea din câmpul muncii le va crea probleme de sănătate.
,Sedentarismul, alimentaţia deficitară, lipsa banilor sunt doar câteva dintre cauzele care vor genera ample probleme de sănătate. Sistemul public, în absenţa unor investiţii masive, nu va putea face faţă, iar alternativa oferită de sistemul privat reprezintă o soluţie inaccesibilă pentru majoritatea populaţiei’’, arată analiza.
În aceste condiţii, farmaciile se vor afla în prim-plan. Potrivit estimărilor Frames, acest tip de business va creşte pe măsură ce sărăcia şi problemele de sănătate ale populaţiei se vor accentua.
”Estimările noastre arată că, în următorii ani, vom asista la intrarea în piaţa românească a unor noi jucători importanţi la nivel internaţional, atraşi de potenţialul de busines din acest segment dar şi din cele adiacente, inclusiv din zona caselor pentru bătrâni – centre de îngrijire şi tratament’’, spun analiştii.
Potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor, în 2021, cel mai mare jucător din piaţa farmaciilor, din prisma cifrei de afaceri, a fost DR Max SRL, cu un business de 2,3 miliarde de lei şi 3.195 de angajaţi.
Locurile următoare au fost ocupate de Helpnet Farma SRL cu afaceri de 1,28 miliarde lei, S.I.E.P.C.O.F.A.R SA (1,12 mld lei), Farmacia Tei SRL (867,8 mil.lei) şi Catena (717,6 mil.lei)
În farmaciile din România lucrau, în 2021, 39.183 de angajaţi, cu 15.000 mai mulţi decât în 2010 (23.584).
Reclamele la farmacii dar şi la tot felul de tratamente de sezon reprezintă o prezenţă de-a dreptul agresivă în massmedia, mai ales pe televiziuni.
În această perioadă, în care răcelile şi gripa fac victime pe bandă rulantă, marile reţele de farmacii investesc agresiv în promovarea medicamentelor şi tratamentelor aferente bolilor de sezon.
”Studiile din zona publicităţii arată că printre cele mai eficiente reclame difuzate la TV sunt cele la farmacii şi tratamente, pentru că ating direct apetitul românilor pentru automedicaţie. E o problemă controversată pentru că acest stimul comercial crează, din punct de vedere al sănătăţii publice, consecinţe dintre cele mai grave. În loc să meargă la medic, la controalele preventive, românii cred tot mai mult în tratamentele ,,miraculoase’’ promovate la TV, astfel că ajung la spital, în cele din urmă, în situaţii cronice. Cred că această afluenţă de reclame ce promovează automedicaţia ar trebui tratată mai atent, în condiţiile în care invazia de reclame la medicamente şi tratamente din spectrul media este una dintre cele mai agresive din Europa. Ministerul Sănătăţii, pe de o parte – cu o campanie de conştientizare, şi CNA, pe de alta, cu o reglementare mai strică a acestui sector de publicitate, ar trebui să intervină’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
Analiza Frames a fost realizată pe baza unui studiu de business realizat de compania de consultanţă dedicat companiilor din sectorul comerţului cu amănuntul al produselor farmaceutice în magazine specializate (cod CAEN 4773). Datele prelucrate sunt obţinute de la Registrul Comerţului şi Ministerul Finanţelor pe baza informaţiilor publice declarate de companii.