Compania austriacă Porr Construct, amendată în propria ţară pentru practici anticoncurenţiale, pune în pericol şi proiecte de infrastructură din România, unde a câştigat multe licitaţii pentru diverse lucrări conform Piatapresei.ro.

 

Autoritatea de Concurenţă din Austria, Bundeswettbewerbsbehörde (BWB), a amendat această firmă cu 60 de milioane de euro pentru că – şi reprezentanţii ei au recunoscut – a făcut înţelegeri anticoncurenţiale.

În 2018, Porr Construct România a avut afaceri de peste 550 de milioane de lei, potrivit Ziarul Financiar. Este vorba de proiecte publice, dar şi private. Primele sunt majoritare – peste 90% – pentru că sunt şi uşor de câştigat, aşa cum au constatat şi anchetatorii din Austria, când există înţelegeri nelegale.

Porr Construct este considerată a treia companie implicată în lucrări de infrastructură de la noi, după Bog’Art şi Strabag.

Vezi și Firma Strabag, constructorul Catedralei Neamului, amendată cu 10.000 de lei de către ISU pentru că nu respectă normele privind securitatea la incendiu pe șantier

Autoritatea din Austria care se ocupă de practicile concurenţiale a efectuat o anchetă amplă anii trecuţi cu privire la comportamentul unor companii austriece atât în ţară, cât şi în străinătate. Este vorba de înţelegeri de trust pentru câştigarea unor licitaţii şi creşterea preţului pentru lucrările efectuate. Practic, şi-au împărţit proiectele şi au stabilit de la sine costurile, având, în acest fel, monopol. Pierdeau plătitorii, printre care şi statul român. „Corupţie!” – au titrat ziarele din Austria.

MAI MULTE INFORMAŢII AICI DESPRE ANCHETĂ PUTEȚI CITI AICI și AICI

Peste 20 de companii investigate

Autorităţile din Austria au vizat peste 20 de firme, printre care Porr, Strabag, Swietelsky, Habau, Held&Franke, Östu-Stettin şi Kostmann, potrivit Club Feroviar.

Cifrele în neregulă depistate de austrieci, în cazul acestor companii, datează din 2006!

În urmă cu aproximativ zece ani, cei de la Porr erau daţi afară din Ungaria, unde susţineau că nu au primit toţi banii pentru lucrări. Aveau solicitări şi pentru România.

În 2011, acele sume reclamate erau la nivelul amenzii primite ulterior chiar din partea autorităţilor din Austria pentru practici neconcurenţiale – în jur de 90 de milioane de euro: Ungaria plus România. Atât cereau de la autorităţile din cele două ţări, ca fiind „plăţi restante”.

Mai multe amănunte puteți citi AICI

Primul mare proiect al acestei companii la noi a început în 2007: modernizarea tronsonului feroviar Câmpina-Predeal, cu fonduri europene. Lucrarea trebuia terminată în octombrie 2010, numai că recepţia finală a întârziat.

În România, în prezent, printre altele, Porr Construct este antreprenor general la linia 902 Bucureşti-Giurgiu. Se pare că şi în acest caz, spre dezamăgirea oficialilor de la Ministerul Transporturilor, lucrarea nu va fi gata la timp şi are mari probleme de implementare a proiecului.

Corupţia trece cu o amendă, proiectele continuă

În orice moment din istoria companiei Porr, toate aceste lucruri – practici anticoncurenţiale, înţelegeri în spatele uşilor închise între firme, numeroase licitaţii câştigate – nu au împiedicat avansul către alte regiuni din Europa sau menţinerea monopolului.

La începutul acestui ani, CEO-ul Karl-Heinz Strauss declara pentru publicaţia Kurier că anul trecut „a fost bun pentru companie”. De exemplu, s-a lucrat şi se lucrează şi în Germania, unul dintre proiecte fiind în Hanovra, 400 de milioane de euro pentru o axă rutieră. Iar ‘aşteptările sunt şi mai mari pentru 2023’, a spus el.

Până la publicarea acestei știri, reprezentanții companiei PORR din România nu au putut fi contactați