Ambasadorii celor 27 de state membre ale UE au aprobat luni eliminarea motoarelor termice la mașinile noi începând cu anul 2035, Germania ridicând blocajul în schimbul unei derogări pentru viitorii combustibili sintetici.

 

Textul va obliga mașinile noi să nu mai emită CO2, interzicând efectiv vehiculele pe benzină, diesel și hibride în favoarea vehiculelor complet electrice. Textul va fi „pus pe ordinea de zi” a unei reuniuni a miniștrilor energiei de marți, în vederea adoptării oficiale, a anunțat președinția suedeză a Consiliului UE, citată de Le Figaro.

Acest regulament este unul dintre pilonii planului european privind clima, care vizează atingerea neutralității emisiilor de dioxid de carbon până în 2050. Berlinul își uimise partenerii la începutul lunii martie blocând un acord în ultimul moment, deși fusese deja aprobat la jumătatea lunii februarie de către eurodeputații reuniți în plen, după unda verde din partea statelor membre, inclusiv a Germaniei.

Pentru a-și justifica răsturnarea de situație, neobișnuită în acest stadiu al procedurii, Germania ceruse Comisiei să prezinte o propunere care să deschidă calea vehiculelor care funcționează cu combustibili sintetici. Această tehnologie controversată, aflată încă în curs de dezvoltare, ar consta în producerea de combustibil din CO2 produs de activitățile industriale. Promovată de marii constructori auto germani și italieni, ea ar permite continuarea utilizării motoarelor cu combustie internă după 2035.

citește și Din 2035 nu se vor mai vinde vehicule pe benzină şi diesel în UE

Comisia Europeană și Germania au anunțat sâmbătă că au ajuns la un acord pentru deblocarea textului, care rămâne neschimbat, Bruxelles-ul acceptând să se angajeze mai ferm în privința combustibililor sintetici într-o propunere separată care va fi validată până în toamna anului 2024.

Vehiculele cu motoare cu combustie vor putea fi înmatriculate după 2035 dacă vor folosi exclusiv carburanți neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2, a declarat ministrul german al transporturilor, Volker Wissing. Cu toate acestea, mulți experți consideră că tehnologia combustibililor sintetici are puține șanse de a fi acceptată pe piață și că, în cel mai bun caz, ar afecta doar o minoritate de vehicule de lux. Ea este contestată de ONG-urile de mediu, care o consideră costisitoare, energointensivă și poluantă.