Băuturile din ovăz, soia și migdale pot păstra cuvântul lapte în numele lor, a propus săptămâna aceasta Food and Drug Administration, într-un efort de a pune capăt unei bătălii de lungă durată între puternica industrie a produselor lactate și parveniții pe bază de plante care au schimbat felul în care americanii consumă cereale și își aromatizează cafeaua.

Majoritatea consumatorilor, a menționat agenția în proiectul său de propunere, sunt conștienți de faptul că extractele lichide din plante nu au nicio legătură cu ugerul unei vaci.

Dar, într-o concesiune către producătorii tradiționali de lapte ai națiunii, FDA a recomandat, de asemenea, ca ambalajele băuturilor pe bază de plante să clarifice diferențele nutriționale cheie dintre produsele lor și laptele de vacă. Dacă o cutie de lapte de orez conține mai puțină vitamina D sau calciu decât laptele de lapte, de exemplu, eticheta ar trebui să furnizeze aceste informații consumatorilor, a spus agenția.

Deși noile recomandări de etichetare sunt descrise ca fiind voluntare, experții din industrie au prezis că majoritatea companiilor se vor conforma. Agenția intenționează să emită o decizie finală după o altă perioadă de comentarii publice.

„Proiectul de îndrumare de astăzi a fost elaborat pentru a ajuta la abordarea creșterii semnificative a produselor alternative pe bază de lapte pe care le-am văzut că au devenit disponibile pe piață în ultimul deceniu”, a declarat Dr. Robert M. Califf, comisarul FDA, într-o declarație. „Proiectele de recomandări emise astăzi ar trebui să conducă la furnizarea consumatorilor de o etichetare clară, care să le ofere informațiile de care au nevoie pentru a lua decizii informate privind nutriția și cumpărarea produselor pe care le cumpără pentru ei înșiși și pentru familiile lor.”

Îndrumările FDA au fost așteptate cu nerăbdare de producătorii de lactate și de sectorul alimentar expansiv pe bază de plante, care s-au confruntat cu privire la dacă cuvântul „lapte” de pe produsele care sunt derivate din nuci și cereale derutează consumatorii. Dezbaterea, care a început în urmă cu patru decenii prin introducerea băuturilor pe bază de soia, a devenit mai urgentă pe fondul unei schimbări seismice a obiceiurilor alimentare. Produse precum laptele de ovăz continuă să se bucure de o creștere puternică, în timp ce consumul de lapte a fost pe o traiectorie descendentă de zeci de ani. Potrivit Departamentului Agriculturii din SUA, americanii beau în medie aproape jumătate mai mult decât în ​​1970.

Îmbrățișarea tot mai mare a băuturilor făcute din caju, quinoa sau semințe de in a fost alimentată parțial de preocupările legate de sănătate; unii oameni le cumpără pentru că sunt intoleranți la lactoză. Și un număr tot mai mare de americani citează fie dorința pentru o dietă vegană, fie contribuția producției de lactate la schimbările climatice prin gunoiul de grajd și metanul produs de vaci. Activiștii pentru drepturile animalelor au încercat să înfățișeze producția de lapte ca fiind în mod inerent crudă, o afirmație care a fost respinsă de industrie. Pentru unii consumatori, îndreptarea către produsele pe bază de plante este pur și simplu o chestiune de gust.

Directorii din sectorul alimentar pe bază de plante anticipau o decizie mai puțin favorabilă, având în vedere scepticismul exprimat de unul dintre recentii predecesori ai Dr. Califf, Dr. Scott Gottlieb. În 2018, el a declarat celebru că „o migdale nu lactată” – comentarii care sugerau că agenția ar putea solicita interzicerea cuvântului „lapte” pentru băuturile nelactate.

Madeline Cohen, un avocat de reglementare la Good Food Institute, care promovează produsele alimentare derivate din plante, a declarat că ghidul FDA este o recunoaștere binevenită a faptului că consumatorii sunt suficient de pricepuți pentru a ști că laptele de cocos nu a fost produs de animalele care alăptează. „Știm că consumatorii ies și cumpără intenționat aceste produse”, a spus ea. „Nimeni nu le cumpără din întâmplare.”

Dar ea și-a exprimat dezamăgirea față de noile recomandări de etichetare, spunând că acestea sunt inutile și potențial confuze, mai ales având în vedere că unele componente nutriționale din lapte, cum ar fi proteinele și magneziul, nu lipsesc în dieta tipică a adulților. „În caz contrar, unele grupuri de americani consumă prea multe proteine”, a spus ea, adăugând că persoanele cărora le pasă de conținutul nutrițional al unei băuturi pe bază de plante pot citi eticheta existentă a produsului din spatele cutiei.

Producătorii de lactate au avut o reacție similară mixtă la propunerile FDA. Alan Bjerga, un purtător de cuvânt al Federației Naționale a Producătorilor de Lapte, și-a exprimat dezamăgirea că cuvântul „lapte” ar putea rămâne pe cutiile de băuturi derivate din plante. Cu toate acestea, el a spus că crede că noile recomandări de etichetare nutrițională ar putea convinge unele companii să treacă la cuvinte precum „băutură” sau „băutură”, mai degrabă decât să recunoască faptul că produsele lor au mai puține proteine ​​și calciu decât laptele simplu, de modă veche.

„Faptul că FDA face în sfârșit ceva după 40 de ani este pozitiv pentru noi”, a spus el.

Sursa – www.nytimes.com