Lăsat în afar Guvernului de coaliția PSD-PNL, Senatorul UDMR Tanczos Barna, fost ministru al Mediului, consideră că propunerea Ministerului Finanţelor de reducere a fondurilor pentru Rabla Plus, Rabla Clasic şi pentru instalarea panourilor fotovoltaice va distruge aceste programe.

 

„Este absolut inacceptabil ca, de azi pe mâine, Ministerul de Finanţe să intervină în programe atât de importante şi atât de solicitate de cetăţenii acestei ţări. Programele Rabla Plus şi Rabla Clasic, respectiv programul de susţinerea instalării panourilor fotovoltaice s-au adresat cetăţenilor care vor să aibă grijă de mediu, au avut peste 200.000 de beneficiari, iar timp de doi ani jumătate am pregătit aceste programe în spiritul dialogului constructiv cu companiile producătoare de maşini, respectiv importatorii de autoturisme, în acelaşi timp discutând cu producătorii de sisteme fotovoltaice şi cu potenţialii beneficiari. Predictibilitatea a fost distrusă complet prin acest proiect de ordonată de urgenţă care este promovat de Ministerul de Finanţe, minister care nu a avut niciodată nicio atribuţie în ceea ce priveşte stabilirea cuantumului sprijinului pentru aceste programe. Acest cuantum, de fiecare dată, a fost stabilit de Ministerul Mediului împreună cu Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM). Administraţia Fondului pentru Mediu nu a fost consultată în momentul în care s-a făcut această propunere, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme nu a fost consultată şi eu sunt convins că este atât de aberantă această propunere, încât premierul României, la prima citire, o să solicite eliminarea acestor propuneri imediat din textul proiectului de ordonanţă”, a declarat Tanczos Barna pentru AGERPRES.

Potrivit acestuia, proiectul de ordonanţă al Ministerului de Finanţate propune ca, în cazul autoturismelor electrice, cuantumul sprijinului să se reducă de la peste 50.000 lei la 10.000 lei, la programul Rabla Clasic acesta să se reducă de la 7.500 lei la 3.500 lei, „reducere care nu va sprijini înlocuirea parcului auto învechit” şi, în acelaşi timp, propune reducerea sprijinului pentru instalarea de panouri fotovoltaice – de la peste 20.000 lei la 10.000 lei.

Taczos Barna susţine că este vorba de intervenţii „brutale” în programe funcţionale şi şi-a exprimat convingerea că premierul va elimina aceste prevederi.

„Sunt intervenţii brutale în programe funcţionale, intervenţie brutală care distruge tot ce s-a construit în ultimii ani, pe bază de analiză serioasă, studiu privind impactul acestor programe şi predictibilitatea stabilită împreună cu mediul de afaceri în momentul în care, pe mai mulţi ani, am stabilit modalitatea de implementare a acestor programe. Sunt convins că în momentul în care proiectul de ordonanţă intră şedinţa de guvern, premierul va elimina aceste prevederi. De altfel, prima actuală de peste 7.500 lei pentru Rabla Clasic a fost promisă ca angajament ferm din partea Guvernului de domnul prim-ministru Ciucă, la vremea respectivă, cu ocazia unei vizite în fabrica Dacia şi Guvernul s-a ţinut de cuvânt, Ministerul Mediului şi AFM s-au ţinut de cuvânt atunci şi angajamentul a fost respectat. Văd că acum, în mod foarte ciudat, Ministerul Finanţelor intervine brutal în aceste programe şi propune nu mai mult, nu mai puţin decât distrugerea lor prin aceste limitări”, a punctat Tanczos Barna.

Știre inițială

Guvernul micșorează tichetele Rabla și taie la jumătate finanțarea pentru fotovoltaice, arată ordonanța pusă în dezbatere de Ministerul Finanțelor Publice. Tichetul pentru Rabla se micșorează.

În 2024, cuantumul ecotichetului acordat prin Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, 2020 – 2024 va fi în sumă maximă de 10.000 lei.

În prezent, tichetele acordate prin programul Rabla pot ajunge la un maxim 13.000 lei, prin casarea a două mașini și prin cumularea unor ecobonusuri.

Nu este clar dacă se micșorează tichetul și pentru programul Rabla Plus, pentru achiziția de mașini electrice, care poate ajunge în prezent la 54.000 lei (11.000 euro).

Se înjumătățesc și tichetele pentru motociclete și autoturisme, atunci când dai la schimb un autovehicul sau două.

Vezi și 40% din tichetele Rabla s-au epuizat

Totodată, proiectul prevede că în 2024 cuantumul primei de casare acordate prin Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2020 – 2024 este în sumă de maxim 3.500 lei pentru achiziţionarea unei motociclete noi sau a unui autovehicul nou în schimbul casării unui autovehicul uzat, respectiv 5.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou în schimbul casării a două autovehicule uzate. Prima de casare se acordă numai în cazul în care beneficiarul deține în proprietate autovehicolul uzat pentru o perioadă mai mare de 3 ani.

În prezent, aceste sume sunt de 7.000 lei pentru motociclete și de 10.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou în schimbul casării a două autovehicule uzate.

Scade la jumătate finanțarea acordată în programul Casa Verde Fotovoltaice.

Astfel, în anul 2024, finanțarea care se acordă prin Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională este în sumă de 10.000 lei per solicitant.

În prezent, finanțare acordată prin programul Casa Verde Fotovoltaice este de 20.000 lei per solicitant.