Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) solicită Guvernului să preia modelul german de taxare a asigurătorilor și să le aplice o taxă suplimentară de 19%, pentru a evita neplata taxelor și scumpirea nejustificată a polițelor RCA.

Conform unui comunicat al organizației, evitarea plății taxelor se realiza și în Germania în urmă cu 20 de ani, dar statul german le-a impus plata unor taxe speciale în cuantum de 19%, pe lângă taxele de funcționare și cele pe salarii.

„De ce a introdus statul german aceste taxe speciale firmelor de asigurări? Pentru că acum 20 de ani, aceleași firme de asigurări care astăzi vând RCA în România și se declară veșnic pe pierdere sau cu profituri ridicol de mici, au fentat, prin aceleași strategii și statul german”, arată transportatorii.

Aceștia spun că soluția acoperirii deficitului bugetar se află în taxarea multinaționalelor care plătesc taxe mici, nu în creșterea taxelor pentru microîntreprinderi.

Plafonarea, prelungită cu încă trei luni

Guvernul a prelungit joi plafonarea prețurilor la polițele RCA cu încă trei luni.

Asigurătorii au avertizat că plafonarea nu ține cont de inflație și le afectează dreptul de a-și evalua riscurile și, în consecință, de a-și stabili prețurile.

Plafonarea a fost introdusă inițial anul trecut, după falimentul Euroins.

Transportatorii aduc în argumentul lor o serie de date din rapoartele ASF, care arată că numărul de accidente și cel de daune este în scădere.

Evoluție pozitivă în asigurări

Astfel, evoluția frecvenței actuale a daunei în România a fost astfel:

Anul 2018: 6,4%
Anul 2019: 6,5%
Anul 2020: 5,3%
Anul 2021: 5,8%
Anul 2022: 4,7%.

Numărul de dosare de daună deschise de firmele de asigurări pe RCA a evoluat astfel:

Anul 2018: 369.976 de dosare
Anul 2019: 400.358 de dosare
Anul 2020: 338.038 de dosare
Anul 2021: 388.935 de dosare
Anul 2022: 341.470 de dosare.

De asemenea, rata daunei a evoluat și ea pozitiv:

2021: 131,94%
2022: 107,29%
2023: 97,68%.

Prețuri mult peste cele de referință

Transportatorii spun că, deși prețurile sunt teoretic plafonate și ASF are tarife de referință, în practică, prețurile oferite de asigurători sunt mult mai mari.

Aceștia dau și exemple cu oferte de prețuri RCA la camioane:

Oferta 1. Autovehicul clasa B2 (reducere 10%): tariful RCA minim 13.940 de lei, tariful maxim 84.913 lei, tarif mediu 28.507 lei, tarif de referință 7.748 de lei.
Oferta 2. Autovehicul clasa B0. Tarif RCA maxim 83.002 lei, tarif minim 11.444 de lei, tarif de referință 8.609 lei.
Oferta 3. Autovehicul clasa B2 (reducere 10%). Tarif RCA maxim 82.415 lei, tarif minim 13.478 de lei, tarif mediu 28.545 de lei, tarif de referință 8.178 de lei.
Oferta 4. Autovehicul clasa B0. Tarif maxim 81.202 lei, tarif minim 11.652 de lei, tarif mediu 23.708 lei, tarif de referință 8.609 lei.
Oferta 5. Autovehicul clasa B1 (reducere 5%) Tarif RCA maxim 71.751 de lei, tarif minim 12.421 de lei, tarif mediu 27.145 de lei, tarif de referință 8.178 de lei.

Tarifele de referință sunt publicate de ASF pe site-ul său cu scop orientativ, scopul lor fiind acela de a marca prețul corect pentru polițe.

„Important de reținut este faptul că în calculul tarifului de referință publicat de ASF sunt incluse toate cheltuielile companiilor de asigurări plus un procent de 5% profit pentru firma de asigurări. Diferența dintre tariful de referință și tariful RCA real de vânzare reprezintă oglinda lăcomiei companiilor de asigurări protejate de Autoritatea de Supraveghere Financiară”, acuză COTAR.

„Noi ne-am săturat să fim mințiți de companiile de asigurări, motiv pentru care solicităm Guvernului să modifice în regim de urgență Codul Fiscal, astfel încât cei care astăzi ne mint că sunt în pierdere să plătească impozitul datorat în țara în care au făcut profitul. Guvernul ar trebui să lase IMM-urile să respire și să aibă curajul să taxeze corespunzător multinaționalele care fentează de 20 de ani statul român, cum au procedat și cu statul german” – acuză Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.