Asociația operatorilor portuari din portul maritim Constanța (CPBA) anunță că la sfârșitul anului 2022, au fost înregistrate cifre record pentru volumul de trafic în sistemul portuar din Constanța. Statisticile pentru anul 2022 arată creșteri pentru principalele parametri care determină performanța unui port: 4.498 de escale nave maritime față de 3.985 în anul 2021, 10.868 de escale nave fluviale față de 10.619 în 2021 și un volum total de trafic de 75.550 milioane de tone față de 67.483 milioane de tone în anul anterior. 2022 este anul cu cel mai mare volum de trafic operat de Portul Constanța în istoria sa.
75,550 milioane de tone de trafic de marfă prin Portul Constanța în 2022 reprezintă o creștere de 11,85% față de anul 2021. Cauza acestei creșteri neprevăzute este, fără îndoială, contextul economic și geopolitic creat de conflictul armat din Ucraina, care a oferit României și portului Constanța o soluție pentru mărfurile originare sau destinate Republicii Moldova sau Ucrainei care nu mai puteau fi operate în porturile din sudul Ucrainei, cum ar fi Mariupol, Odessa, Ilichevsk, Nicolaievsk. Acest context special a generat un volum suplimentar de marfă de 11,1 milioane de tone, în mare parte cereale, pe relația cu Ucraina. CPBA menționează câteva aspecte pozitive ale activității portului Constanța din anul 2022.
În primul rând, operatorii portuari ai portului Constanța au fcut în așa fel încât să se poată desfășura traficul portuar chiar în cazul numărului mai mare de mărfuri extra-comunitare, generator de situații și formalități de import și export inedite. Operatorii portului Constanța, ce fac parte din Constanta Port Business Association au demonstrat că pot depozita în silozuri și magazii circa 1,7 milioane de tone de cereale și rate de operare între 20.000 – 75.000 tone/zi, în funcție de terminale și de tipul de cereale operate.
Portul Constanța poate opera la o capacitate totală de circa 6 milioane de tone de cereale pe lună.
În al doilea și nu în cel din urmă rând, guvernul și guvernanții au fost informați despre importanța proaspăt căpătată de portul Constanța în contextul menționat mai sus.
Problemele portului, unele semnalate de zeci de ani, au fost făcute public. Dezastrul căilor ferate portuare, intenția categorică a vecinilor bulgari de a nu draga pe sectoarele de Dunăre aflate în responsabilitatea lor sau inerția birocrației instituțiilor noastre fac parte dintre problemele intrate pe agenda publică, CPBA și-a dorit rezolvarea lor și, pentru prima dată, s-au căutat și soluții. Uneori s-au și găsit.
„Contextul din jurul portului Constanța se prefigurează a rămâne complicat și în anul 2023. Ne exprimăm speranța că momentul investițional pentru portul Constanța nu va fi ratat, ca de obicei, că sistemul feroviar portuar din Constanța va fi reînnoit și că România va putea impune Bulgariei realizarea obligațiilor de dragare a sectoarelor din responsabilitate, realizând din Dunăre coridorul pan-european care se presupune a fi.”, afirmă reprezentanții asociației.
„Operatorii portului Constanța membri ai Constanta Port Business Association – CPBA vor menține ratele de operare la nivelul superlativ al anului 2022 și vor asigura atractivitatea portului Constanța în ceea ce privește traficul generat de Ucraina și Republica Moldova. Investițiile operatorilor portuari vor continua în ritmul ultimilor ani, demonstrând astfel că sectorul portuar privat privește dincolo de conflictul armat din apropiere și încearcă să materializeze, într-un final, avantajul competitiv și imensul potențial al portului Constanța, insuficient apreciat de propriii guvernanți.”, mai spun aceștia.