Din ce în ce mai mulți români preferă să își transmită urările de sărbători pe aplicațiile de mesagerie și mai puțin pe SMS-ul clasic, arată datele operatorilor de telefonie din țara noastră, consultate de Libertatea.

„Ultimii ani au adus o schimbare în obișnuințele de comunicare ale utilizatorilor, preferința pentru apeluri audio-video și mesagerie instantă fiind tot mai pronunțată”, au precizat reprezentanții Vodafone pentru ziar.

Operatorul de telefonie a consemnat o scădere cu aproape o treime a numărului de SMS-uri în perioada Crăciunului și Revelionului față de sezonul de sărbători anterior.

Astfel, volumul de SMS-uri trimise în rețeaua Vodafone în perioada sărbătorilor de iarnă din 2022 a fost cu 10% mai mare decât media unei zile obișnuite din luna decembrie și cu 29% mai redus față de aceeași perioadă a anului 2021, clienții Vodafone optând pentru trimiterea mesajelor și a urărilor de sărbători pentru aplicațiile care oferă, pe lângă funcții text și funcții de voce, imagini și video.

Reprezentanții Vodafone:

Aceștia au mai arătat că traficul de date în rețelele 4G și 5G ale companiei a înregistrat o creștere „semnificativă” comparativ cu anul precedent, fără a da un procent exact.

Traficul de internet include, pe lângă folosirea aplicațiilor de chat, și vizionarea de filme pe aplicații dedicate, ascultarea de muzică sau navigarea pe internet.

Număr constant de SMS-suri la Telekom

În schimb, în rețeaua Telekom, numărul de SMS-uri trimise de sărbători a fost la fel precum cel din 2021, însă tendința de migrare către chat este vizibilă și la acest operator.

„Traficul de internet a crescut cu 27% în perioada sărbătorilor de iarnă recent încheiate, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. În același timp, numărul de SMS-uri transmise de clienții Telekom Mobile a rămas relativ constant în ultimii doi ani, deși se poate observa o tendință de migrare a urărilor de sărbători de la mesajele clasice de tip SMS către aplicațiile de tip instant messaging”, arată reprezentanții Telekom.

La Orange este în creștere

Orange, cel mai mare operator de telefonie din România, nu a oferit date concrete, însă a precizat că atât trimiterea de SMS-uri, cât și aplicațiile de mesagerie înregistrează creșteri.

„Serviciul SMS este în continuare utilizat în rândul clienților Orange alături de serviciile și aplicațiile de mesagerie online care înregistrează creșteri constante. Aceste creșteri sunt cu atât mai evidente în perioada sărbătorilor când volumul de trafic este ridicat”, conform reprezentanților companiei.

Digi, care ocupă a patra poziție pe piața de telefonie din România, nu a răspuns solicitării Libertatea.

Fuziuni și achiziții

Piața de telecomunicații din România a înregistrat în ultimii ani mai multe fuziuni și achiziții.

Vodafone a achiziționat operatorul de internet și televiziune prin cablu UPC, în vreme ce Orange a achiziționat fostul Romtelecom de la Telekom.

Faptul că Telekom nu a participat la licitația de spectru 5G derulată de stat a alimentat speculații în presă că grupul german ar urma să plece din România.