Primul camion electric al Volvo Trucks a ajuns în România. Este vorba despre un autotractor Volvo FH 4×2 T Electric cu trei motoare electrice care asigură o putere continuă de până la 490 kW.

La doar câteva luni de când Volvo Trucks a început producția în serie a gamei de camioane grele electrice, reprezentanța din România a livrat primul autotractor, un Volvo FH 4x2T Electric către compania Blue River.

Blue River a optat pentru un autotractor Volvo FH 4x2T Electric de 40 de tone MTMA ansamblu, cu un pachet de șase baterii, o capacitate totală de 540 kW (6 baterii de 90 kW fiecare). Este dotat cu trei motoare electrice care oferă putere continuă de maximum 490 kW. Autonomia este de până la 300 km per ciclu de încărcare.

Modelul este echipat cu cutia de viteze Volvo I-Shift actualizată pentru camioanele electrice, cu o nouă strategie de schimbare a treptelor de viteză. Cutia de viteze funcționează în principal în treptele superioare, de la a șaptea în sus, și minimizează numărul de schimbări de viteză, pentru a oferi mai multă eficiență. Blue River a decis să folosească versiunea I-Shift fără maneta schimbătorului, cu comenzi în panoul de bord.

Ansamblul de transport Volvo FH Electric împreună cu o semiremorcă 100% electrică va fi folosit pentru livrări urbane și regionale, de la depozitele Lidl România, unul dintre principalii retaileri din țară, pentru care operează Blue River, la magazinele Lidl din zona de est a țării.

Modelul de operare pentru autotractorul Volvo FH Electric combină sustenabilitatea cu eficiența ridicată. Cheia este generarea unui kilometraj anual sporit, peste 100.000 km; camionul va fi operat de mai mulți șoferi, șapte zile pe săptămână, și va profita de traficul redus devreme dimineața și noaptea târziu pentru a crește numărul zilnic de livrări către magazine.

Camionul electric Volvo FH are o autonomie de 150 / 200 km putând circula atât în București, dar și în orașele din jur, precum Constanța, Călărași, Slobozia, Giurgiu, Urziceni și Fetești.

Alături de autotractorul Volvo FH Electric va fi cuplată o semiremorcă complet electrică cu temperatură controlată (TKo), de ultimă generație. Acest lucru va crea un ansamblu de transport complet „zero emisii”, prima combinație de acest fel din România.

Agregatul frigorific al acestei semiremorci este alimentat și el de un motor electric care primește energie dintr-un sistem integrat de baterii. De asemenea, semiremorca este echipată cu o axă specială cu recuperarea energiei la frânare.

Pentru Volvo FH Electric sunt disponibile două opțiuni de încărcare – curent alternativ (AC) sau curent continuu (DC): – cu un încărcător DC, la o putere de încărcare maximă de 250 kWh, încărcarea bateriei până la 80% se realizează în circa 90 de minute. Pentru încpărcarea completă sunt necesare aproximativ două ore.

În varianta AC, cu o putere de 43 kWh, o încărcare completă se poate efectua în 10 ore, opțiune utilă doar în cazul încărcării peste noapte.

Citește și Scania propune autorităților române camioane electrice pentru transportul de marfă și de mare tonaj

În cazul Blue River încărcarea bateriei se va face în cadrul depozitului Lidl România pentru a optimiza timpul alocat încărcării bateriilor și a crește disponibilitatea camionului pentru livrări. Echipamentul de încărcare va fi un încărcător DC ultrarapid, cu putere maxima 360 KWh, care va putea încărca, în același timp, atât camionul cât și semiremorca electrică.

Industria de camioane trece printr-o transformare majoră către operațiuni de transport mai sustenabile, acest lucru fiind evident în trendul crescător al vânzărilor de camioane electrice.

În 2022, Volvo Trucks a avut o cotă de piață de 33% în țările UE 30 pentru segmentul de camioane grele electrice. Se remarcă o tendință pozitivă în privința volumului de livrări, cu un total de 555 de camioane livrate la nivel global în cursul anului 2022 – iar preluarea de comenzi a ajuns la un total de 1846 de camioane electrice.

Compania Blue River mai deține un camion electric

Compania Blue River deține și un camion Scania P25 B6x2*4 BEV (Battery Electric Vehicle), care funcționează cu un pachet de nouă baterii electrice. Este un camion rigid, 6×2, cu MMTA de 27 tone, ce poate transporta 14 tone de marfă. Vehiculul este carosat cu o suprastructură frigorifică Lamberet și completat cu un agregat frigorific Carrier Syberia 14 bi-temp (premieră la nivel european). Este de asemenea dotat cu un lift Dhollandia pliabil sub șasiu. Acest camion convențional poate ajunge la o autonomie de până la 250 km. Timpul de încărcare completă este de aproximativ două ore la o stație cu capacitatea de minim 135 kW/oră.

Blue River a achiziționat primul camion electric eActros din România completându-şi astfel flota de camioane electrice destinate distribuţiei regionale.

Modelul eActros 400 a fost livrat de Mercedes-Benz Trucks & Buses şi a intrat în operațiunile curente de transport marfă ale retailerului Lidl România. Camionul eActros livrat către Blue River are șasiu cu trei axe și patru baterii litiu-ion. Capacitatea totală a bateriei sale este de aproximativ 448 kWh și permite parcurgerea unor distanțe de până la 400 km.