Portul Constanța, situat la Marea Neagră, a înregistrat cele mai mari exporturi de cereale din istorie în 2023, datorită unei creșteri a transporturilor din Ucraina și a proiectelor de infrastructură finanțate de Uniunea Europeană, a anunțat miercuri autoritatea portuară pentru Reuters.

Portul a livrat 36 de milioane de tone metrice de cereale în 2023, potrivit datelor oficiale, în creștere cu 50% față de anul precedent.

Cerealele ucrainene au reprezentat aproximativ 40% din total, sau 14 milioane de tone, în creștere față de 13 milioane la sfârșitul lunii noiembrie și de la 8,6 milioane în întregul an 2022.

Ucraina este unul dintre cei mai mari exportatori de cereale din lume, iar Constanța a devenit cea mai mare rută alternativă de export pentru Kiev. După declanșarea războiului de către Rusia în februarie 2022, cerealele ucrainene au început să fie exportate pe rute terestre, feroviare și barje pe Dunăre.

Însă volumele sale de tranzit au scăzut din iulie, când Rusia a început să lovească în mod repetat porturile fluviale care se află peste Dunăre de România. Unele dintre resturile dronelor cu care au fost atacate porturile dunărene ale Ucrainei au ajuns pe teritoriul României, stat membru UE și NATO, amintește Reuters.

În august, Ucraina a creat un coridor de transport maritim de la propriile porturi care îmbrățișează coasta de vest a Mării Negre, lângă România și Bulgaria, la scurt timp după ce Rusia s-a retras dintr-un acord de export de cereale prin Marea Neagră, intermediat de ONU și Turcia în 2022, și a amenințat că va trata toate navele ca potențiale ținte militare.

La începutul acestei săptămâni, Kievul a declarat că a exportat 10 milioane de tone de produse agricole prin acest coridor.

România își propune să-și sporească capacitatea de tranzit pentru cereale ucrainene la 4 milioane de tone pe lună, iar în prezent modernizează infrastructura feroviară și rutieră în interiorul și în jurul portului.

Miercuri, conducerea portului a precizat că proiectele de investiții finanțate de UE în interiorul și în jurul orașului Constanța care s-au finalizat anul trecut sau care sunt în curs de desfășurare în 2024 însumează 546,8 milioane de euro. Alte proiecte în valoare de 218 milioane de euro așteaptă să fie puse în aplicare, se arată în comunicat.

În decembrie, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că un proiect finanțat de UE pentru a permite navigația nonstop pe canalul Sulina al fluviului Dunărea a fost finalizat și va deveni operațional după ce personalul necesar va fi pregătit.

Traficul total de mărfuri în Constanţa a totalizat 92,5 milioane de tone în 2023, în creştere cu 22,5% faţă de anul precedent, a precizat autoritatea portuară.