Deținută de cel mai bogat om din Africa, noua rafinărie este văzută ca răspunsul la penuria persistentă de combustibil în cel mai mare producător de petrol din Africa.

Nigeria a pus în funcțiune rafinăria Dangote luni, pe fondul speranței de a transforma țara într-un exportator net de produse petroliere, dar analiștii au spus că asigurarea aprovizionării cu țiței ar putea întârzia obținerea producției complete în acest an.

Administrația președintelui în exercițiu, Muhammadu Buhari, consideră rafinăria un răspuns la penuria persistentă de combustibil din Nigeria – inclusiv cel mai recent în perioada premergătoare alegerilor prezidențiale disputate din februarie.

Nigeria a cheltuit anul trecut 23,3 miliarde de dolari pe importurile de produse petroliere și consumă zilnic aproximativ 33 de milioane de litri (8,7 milioane de galoane) de benzină. Rafinăria Dangote are o capacitate de 650.000 de barili pe zi.

Fabrica intenționează să exporte surplusul de benzină, transformând cel mai mare producător de petrol din Africa într-un centru de export pentru produse petroliere. De asemenea, intenționează să exporte motorină, potrivit lui Aliko Dangote, cel mai bogat om din Africa, care a finanțat construcția rafinăriei.

Complexul petrochimic masiv, despre care se spune că este cea mai mare rafinărie cu un singur tren din lume, a costat 19 miliarde de dolari pentru a construi după ce a fost întârziat cu aproape un deceniu – peste estimările inițiale de între 12 și 14 miliarde de dolari – și are datorii restante de aproximativ 2,75 miliarde de dolari, potrivit guvernatorului băncii centrale din Nigeria.

Complexul are, de asemenea, o centrală electrică de 435 de megawați, un port la adâncime și o unitate de îngrășăminte.

Vorbind la ceremonia comisiei, Dangote a spus că prioritatea este creșterea producției pentru a se asigura că rafinăria poate satisface pe deplin cererea nigeriană și pentru a elimina „tragedia dependenței de import”.

La ceremonie a participat președintele Buhari.

Președintele Nigeriei, Muhammadu Buhari, vorbește în timpul punerii în funcțiune a rafinăriei Dangote din Ibeju-Lekki, Lagos, Nigeria, pe 22 mai 2023 (Temilade Adelaja/Reuters) Probleme legate de aprovizionarea cu țiței

Dangote se așteaptă să înceapă rafinarea țițeiului în iunie, dar compania de consultanță de cercetare din Londra Energy Aspects a spus că punerea în funcțiune a fost un proces complicat și că se așteaptă ca operațiunile să înceapă mai târziu în acest an, ajungând la 50-70% anul viitor, cu un proces eșalonat al altor unități. în 2025.

Rafinăria are nevoie de o aprovizionare constantă cu țiței, dar producția de petrol a Nigeriei a scăzut din cauza furtului de petrol, a vandalismului conductelor și a investițiilor insuficiente. În aprilie, producția a scăzut sub un milion de barili pe zi (bpd), sub producția Angola.

Scăderea producției ar afecta capacitatea companiei petroliere de stat Nigerian National Petroleum Corporation (NNPC) de a îndeplini un acord de furnizare a rafinăriei Dangote cu 300.000 bpd de țiței, a declarat economistul Kelvin Emmanuel, autorul unui raport despre furtul de petrol anul trecut.

NNPC, cu o participație de 20% în rafinărie, are acorduri de partajare a producției cu companii petroliere precum ExxonMobil, Shell și Eni și are dreptul la o parte din țiței, pe care o schimbă și cu comercianții cu benzină și motorină.

Rafinăria nu a semnat un acord de cumpărare de la companiile petroliere din Nigeria.

Astfel, Dangote ar putea importa țiței de la comercianți precum Trafigura și Vitol, a spus Emmanuel, într-un moment în care rafinarea locală era de așteptat să economisească valută și să mențină prețurile mai scăzute.

Energy Aspects, însă, a spus că, pe termen lung, rafinăria Dangote ar putea pune capăt deficitului de petrol al Nigeriei, ar putea remodela piața de benzină din bazinul Atlanticului și ar putea exporta motorină care respectă specificațiile Uniunii Europene.

Sursa – www.aljazeera.com