Oil Terminal, operatorul terminalului petrolier din Constanța, a semnat un contract cu omul de afaceri Iulian Dascălu pentru un proiect imobiliar în valoare de 815 milioane de euro pe un teren din apropierea Gării Constanța, scrie Economedia.ro, care citează un comunicat al Ministerului Energiei.
Dezvoltatorul va plăti companiei de stat două milioane de euro anual, conform sursei citate. Pe terenul în cauză vor fi realizate un mall, grădini urbane, birouri și spații culturale.
„Astfel, un teren de 38 de hectare deținut de Oil Terminal SA, inactiv de peste 10 ani și care a găzduit spații de depozitare a produselor petroliere, este redat orașului ca o zonă urbană sustenabilă și accesibilă pentru întreaga comunitate, cu aport la dezvoltarea economică, turistică, socială și culturală a orașului Constanța”, susține Ministerul Energiei.
„Pe lângă investiția estimată la peste 815 milioane de euro în valorificarea terenului ca proiect ce integrează grădini urbane, birouri, zonă de shopping și divertisment, facilități educaționale și culturale, dar și o infrastructură integrată pentru susținerea mobilității și conectivității, Iulius va achita către Oil Terminal S.A. o taxă anuală de superficie de două milioane de euro, indexabilă”, conform instituției.
Romexpo, proiectul de 3 miliarde de euro
Grupul Iulius a mai avut în trecut și un proiect imobiliar de 3 miliarde de euro la Romexpo, împreună cu Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR).
Aceasta din urmă este o entitate privată, dar terenul de la Romexpo, de peste 40 de hectare și în valoare de 500 de milioane de euro, este al statului. Acesta a fost dat spre utilizare Camerei de Comerț din anul 2004 până în anul 2053.
Un proiect de lege din 2020 privind statutul Camerei de Comerț prevedea trecerea gratuită a terenurilor în cauză în proprietatea Camerei de Comerț pentru „proiecte de dezvoltare durabilă”.
Fondul imobiliar NEPI Rockastle, care deține mai multe mall-uri în România, a făcut plângere la Comisia Europeană, acuzând acordarea gratuită a terenurilor. Aceasta a cerut realizarea unei licitații. Comisia Europeană a demarat ulterior o analiză în privința legii, suspectând un ajutor de stat.
Proiectul este în acest moment blocat în Parlament, până la o decizie finală a Comisiei Europene.