BEI este deţinută de guvernele UE şi unele dintre acestea sunt reticente să ţină seama de acest apel, îngrijoraţi de faptul că finanţarea apărării ar putea afecta ratingul de credit de top al BEI şi nu ar putea aborda problema, despre care ei spun că nu este o lipsă de finanţare, ci o lipsă a contractelor pe termen lung.
Proiectele militare şi de apărare sunt excluse în mod explicit de pe lista activităţilor care pot fi finanţate de BEI, iar cele 27 de guverne ale blocului ar trebui să fie de acord să schimbe această regulă.
Comisia a declarat că a invitat organele de conducere ale Grupului BEI ”să adapteze excluderile legate de apărare din politicile de creditare ale Grupului BEI”, permiţându-i astfel ”să sprijine producţia de echipamente militare şi, în general, industria europeană de apărare”.
Apelul face parte dintr-o propunere mai amplă a Comisiei de a stimula producţia de apărare în UE, după ce invadarea Ucrainei de către Rusia în 2022 a evidenţiat lipsa de pregătire a Europei pentru un potenţial conflict militar cu Moscova.
”Războiul de agresiune din Rusia a adus un mare sentiment de urgenţă pentru a ne intensifica capacitatea industrială de apărare”, a declarat şeful UE pentru Politică Externă, Josep Borrell, într-o conferinţă de presă.
Cu un bilanţ total de 544,6 miliarde de euro (590,78 miliarde de dolari), BEI este cea mai mare instituţie financiară multilaterală din lume după active şi cel mai mare creditor multilateral, cu împrumuturi acordate şi promise de 562 de miliarde de euro în 2022, comparativ cu cele 171 de miliarde de dolari ale Băncii Mondiale.
BEI este un jucător cheie în finanţarea tranziţiei ambiţioase a Europei către o economie cu zero carbon şi mai digitalizată, iar unele ţări sunt îngrijorate că adăugarea de muniţii şi arme pe lista sa de investiţii ar putea speria investitorii.
”Dacă BEI atinge apărarea, mulţi investitori nu vor mai participa”, a declarat un oficial înalt din zona euro apropiat discuţiilor. Suntem îngrijoraţi de efectele potenţiale ale unei astfel de schimbări de strategie asupra finanţării BEI”, a adăugat oficialul.
Dar Guntram Wolff, un coleg senior la think tank-ul Bruegel, care pregăteşte adesea cercetări pentru deciziile ministeriale ale UE, a spus că este puţin probabil ca ratingul BEI să fie afectat de finanţarea apărării.
Wolff a spus că rata de angrenare a BEI, care compară capitalul propriu şi datoria emisă pentru a strânge bani pentru împrumuturi, a fost foarte conservatoare, de 2,5 ori, şi ar putea fi ridicată cu uşurinţă la 4 sau 5 ori fără niciun impact asupra ratingului de credit.
”De asemenea, este o bancă deţinută de guvernele UE, aşa că oricum are garanţii guvernamentale implicite în spate”, a spus Wolff.
Banca poate deja acorda împrumuturi pentru proiecte care au dublă utilizare civilo-militară, cum ar fi infrastructura de transport sau dronele.
Definiţia a ceea ce poate fi numită dublă utilizare ar trebui ajustată în continuare, a spus Comisia.
Polonia sau ţările baltice ar saluta finanţarea de către BEI a proiectelor de apărare, deoarece banca are un rating triplu A şi poate strânge fonduri mai ieftin decât guvernele mai puţin cotate.
”Cred că există suficientă voinţă politică în jurul mesei pentru a permite BEI să facă mai mult”, a declarat un al doilea oficial înalt în zona euro, apropiat discuţiilor. „Cât mai mult – rămâne o întrebare deschisă. În unele cazuri, dacă jucători precum BEI devin mai activi în finanţarea muniţiei şi a instalaţiilor similare, ar fi benefic pentru un număr mare de ţări UE”, a spus oficialul.