Contractele futures pentru cacao cu livrare în luna mai au crescut în timpul tranzacţiilor de marţi până la maximul de 10.080 USD pe tonă, înainte de a încheia ziua în scădere cu 0,3%, ajungând la 9.622 USD tona.
Preţul pentru cacao a crescut de peste trei ori în ultimul an şi cu 129% numai în 2024.
CEO-ul Hershey, Michele Buck, a declarat luna trecută pentru CNBC că compania are o strategie de acoperire pentru a gestiona volatilitatea preţurilor.
Asociaţia Naţională a Cofetăriei a declarat pentru CNBC, într-un e-mail, că industria lucrează cu comercianţii cu amănuntul pentru ”a reduce costurile” şi a menţine ciocolata la preţuri accesibile consumatorilor.
Deşi marile companii producătoare de ciocolată au fost bine acoperite anul trecut şi nu au trebuit să transfere imediat preţurile ridicate către consumatori, industria nu poate face mai mult pentru a absorbi costurile, a spus Paul Joules, analist de mărfuri la Rabobank.
Lumea se confruntă cu cel mai mare deficit de aprovizionare cu cacao din ultimii 60 de ani, iar consumatorii ar putea începe să vadă impactul la sfârşitul acestui an sau începutul lui 2025, a spus Joules.
Organizaţia Internaţională pentru Cacao a prognozat un deficit de aprovizionare de 374.000 de tone pentru sezonul 2023-2024, o creştere cu 405% faţă de un deficit de 74.000 de tone în sezonul precedent.
”Ce este mai rău urmează să vină”, a spus Joules.
Preţurile la cacao vor rămâne probabil ridicate pentru ceva timp, deoarece nu există soluţii uşoare la problemele sistemice cu care se confruntă piaţa, a spus el.
Consumatorii s-ar putea confrunta cu preţuri mai mari sau ”o scădere” de cantitate, sub forma unor batoane de ciocolată mai mici, a spus Joules.
Companiile ar putea, de asemenea, să ajusteze ingredientele pentru a folosi mai puţină cacao în unele produse, a spus el.
Cel mai puternic şoc ar putea veni în cazul ciocolatei neagre – care are un conţinut foarte mare de cacao, a spus analistul.
David Branch, manager de sector la Wells Fargo’s Agri-Food Institute, a declarat că consumatorii ar putea vedea preţuri mai mari chiar de Paşte (catolic), care are loc duminică.
”Având în vedere că preţurile la cacao şi alte costuri de producţie au crescut constant în ultimul an, este probabil că consumatorii vor vedea o creştere a preţului bomboanelor de ciocolată de acest Paşte”, a spus Branch clienţilor, într-o notă de cercetare de luna aceasta.
Preţurile la cacao au scăzut din cauza întreruperilor de aprovizionare în principalele ţări producătoare din Coasta de Fildeş şi Ghana, a spus Joules.
Cele două ţări reprezintă aproximativ 60% din producţia globală de cacao. Culturile au fost afectate de boala păstaiei neagre şi de virusul lăstarilor umflaţi, iar mulţi copaci au depăşit potenţialul maxim de producţie, deoarece nu a existat o serie majoră de plantare de la începutul anilor 2000, a spus Joules.
Ploile abundente au agravat problemele bolii, a spus Branch, iar fenomenul meteorologic El Nino a dus, de asemenea, la condiţii mai uscate şi la producţii mai scăzute de cacao în anii precedenţi.
Vânturile sezoniere au fost mai extreme în acest an, influenţând şi randamentele culturilor, a spus Branch.
Fermierii din Coasta de Fildeş părăsesc din ce în ce mai mult producţia de cacao pentru culturi mai profitabile, cum ar fi cauciucul, a spus Joules. Guvernele din Ghana şi Coasta de Fildeş au stabilit preţuri fixe pentru fermieri la începutul sezonului, astfel încât aceştia să nu beneficieze de creşterea actuală a preţurilor, a spus analistul.
Creşterea recentă a preţurilor se datorează probabil panicii în rândul unor cumpărători comerciali, mai degrabă decât speculaţiilor de pe piaţă, a spus Joules.
îCumpărătorii văd amploarea deficitului de aprovizionare şi încearcă să îşi asigure cacaoa disponibilă, potrivit analistului.
Speculatorii au contribuit la prima etapă a creşteriide anul trecut, deoarece au pariat pe preţuri mai mari prin creşterea poziţiilor lungi, a spus Joules, dar au părăsit acele poziţii anul acesta pentru a-şi marca profiturile.
Creşterea preţurilor a lovit gigantul de ciocolată Hershey, care a înregistrat o stagnare a perofitului anual.
Acţiunile Hershey au scăzut cu aproximativ 22% în ultimele 12 luni, în timp ce acţiunile Nestle listate în Elveţia au scăzut cu aproximativ 13% în aceeaşi perioadă.