„Este o lege importantă, bine ar fi să se țină cont de ea. În cazul nostru, nu s-a făcut nimic”, spune tatăl Anastasiei, fetița de 4 ani care a fost ucisă anul trecut de o șoferiță fără permis. Legea care îi poartă numele a intrat în vigoare la 10 iulie 2023 și a fost inițiată de fostul ministru al justiției Robert Cazanciuc. Acum, senatorul PSD vrea ca șoferii „criminali” să nu-și poată redobândi permisul de conducere pentru o perioadă de 5 ani, interval de 10 ori mai mare faţă de textul legii în vigoare.
Anastasia se juca împreună cu mai mulți copii în apropierea casei sale din localitatea Sticlăria, județul Iași. Era 1 iunie 2022, Ziua Copilului. La 18:37, Anastasia a alergat să traverseze strada, prin spatele unui autoturism taxi parcat pe sensul opus de mers. A ieșit în stradă în momentul în care mașina condusă de o femeie de 28 de ani a lovit-o pe copilă. Șoferița nu deținea permis de conducere pentru nicio categorie, ea făcuse doar niște cursuri auto în Suedia și se îndrepta spre locuința unei rude, pentru că avusese loc un eveniment dramatic în propria ei familie. Anastasia a murit în urma impactului.
Cum s-a ajuns la lege
Legea Anastasia, promulgată de președintele Klaus Iohannis pe 7 iulie, spune că șoferii care se urcă la volan sub influența alcoolului sau a drogurilor ori fără permis de conducere și fac accidente mortale ajung direct la închisoare. Inițiată de senatorul PSD Robert Cazanciuc şi senatorul PNL Daniel Fenechiu, actul normativ a fost denumit astfel în memoria Anastasiei, fetiţa de 4 ani.
„Am văzut că a intrat în vigoare, important este să se țină cont de ea. Sper că va face diferența și în cazul accidentelor în care șoferii se urcă la volan fără permis sau după ce au consumat droguri. Sper să-i pună pe mai mulți șoferi pe gânduri. Deși, deocamdată, cazul acesta pe care-l vedem acum pe TV n-o dovedește”, a declarat tatăl copilei, Daicu Cristian, pentru Libertatea.
Noi suntem în aceeași stare, aceeași situație, pentru că nu s-a făcut nimic în cazul nostru. Cum să ni se facă dreptate dacă șoferița care a ucis-o pe Anastasia umblă în continuare nestingherită? Nu trebuia să urce la volan. Aș fi vrut și eu să fi fost în vigoare atunci o asemenea lege. Așa… nu se mai întâmplă nimic.
Tatăl Anastasiei:
N-a fost „ucidere din culpă” în cazul Anastasiei
Deși nu avea dreptul de a conduce autoturisme pe drumurile publice, magistrații de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Hârlău au apreciat atunci că accidentul nu putea fi evitat nici dacă femeia deținea permis auto. Aceștia au condamnat-o pe femeie la 3 ani de închisoare cu suspendare, pentru săvârșirea infracțiunii de conducere a unui vehicul fără permis de conducere. Instanța a stabilit un termen de supraveghere de 4 ani.
„Cauza producerii accidentului a constituit-o angajarea minorei în traversare, prin loc nepermis și fără asigurare”, a stabilit instanța, ca unul dintre argumentele pentru care a fost clasată cauza pentru ucidere din culpă.
„Cu referire la dispoziţia de clasare, din probatoriul administrat rezultă că inculpata nu a încălcat alte dispoziţii legale, în afară de a conduce autoturismul fără permis, şi nu a avut posibilitatea evitării producerii accidentului. În consecinţă, producerea evenimentului rutier nu poate fi imputată acesteia, deoarece între conducerea autoturismului fără a deţine permis de conducere şi moartea victimei nu există legătură de cauzalitate. Şi în situaţia în care inculpata ar fi deţinut permis de conducere, având în vedere împrejurările săvârşirii faptei era în imposibilitate de a evita accidentul rutier”, explica, anul trecut, Parchetul de pe lângă Judecătoria Hârlău.
Curtea de Apel Iași a menținut aceeași pedeapsă cu suspendare.
Avocat: În asemenea situații se dă, de obicei, închisoare cu executare
Șoferul de 19 ani care a provocat accidentul mortal din 2 Mai a ieșit pozitiv la trei substanțe – droguri de mare risc: cocaină, amfetamină și metamfetamină. Se așteaptă acum și rezultatele probelor de sânge. Conform Legii Anastasia, acesta ar fi condamnat la închisoare cu executare.
Avocatul Vlad Hosu spune pentru Libertatea că „într-o situație de acest gen, cu sau fără legea Anastasia, se aplică, de regulă, o pedeapsă cu executare, iar stabilirea unui grad de culpă pentru persoanele vătămate nu are cum să influențeze în vreun fel această soluție”, referindu-se la faptul că grupul de tineri mergea pe carosabil, în lipsa unui trotuar, între stațiunile Vama Veche și 2 Mai.
Așadar, din experiența mea, în asemenea situații, se dă, de obicei, cu executare, cu sau fără legea Anastasia, atunci când există victime plus alte persoane vătămate.
Avocat Vlad Hosu:
Deși avocatul spune că cel mai probabil va fi o sentință cu executare, spune că mai sunt și alte circumstanțe care trebuie avute în vedere.
„Chiar dacă se reține o culpă pentru victime – o să se facă o expertiză și o să se înțeleagă cine a creat starea de pericol și care ar fi fost posibilitățile de evitare. Adică, trebuie să se determine, în primul rând, dacă era un loc cu vizibilitate – dacă persoana care conducea ar fi fost în deplinătatea facultăților fizice, ar fi putut să vadă în vreun fel, în caz că era vreo zonă întunecată ș.a. Simplul fapt că victimele ar fi circulat pe carosabil, și nu în sens invers, cum se circulă oriunde regulamentar, nu va conduce în mod obligatoriu la reținerea unei culpe concurente. Și, oricum, această culpă concurentă este cuantificabilă în procente. Adică se poate reține o culpă de 5% care o să prezinte importanță în principal pe latura civilă a cauzei. Adică, în cazul în care se stabilește, să zicem, o despăgubire de 10 lei și o culpă de 5% pentru victimă, se va da doar 9,5 lei”, explică avocatul.
„Toată lumea trebuie să știe că nu există o altă pedeapsă, în momentul de față, decât cea cu închisoarea, în asemenea cazuri”
Întrebat ce excepții există în aplicarea legii, unul dintre inițiatori, senatorul PSD Robert Cazanciuc, a răspuns ferm: „Eu aș fi mai degrabă îngrijorat pentru victime decât pentru cei care se urcă la volan în aceste condiții, le reamintesc – fără să aibă permis de conducere sau au consumat droguri, alcool și n-au fost conștienți de consecințele faptelor lor. Din punctul meu de vedere, în cazul Anastasia, fiindcă nu avea permis, acea femeie nu avea, pur și simplu, ce să caute pe șosea. A fost de vină din start pentru că s-a urcat la volan. Iar legea Anastasia ajută și la prevenție – șoferii trebuie să știe că există consecințe.”
România continuă să fie pe primul loc din Uniunea Europeană la numărul de morți produs de accidente rutiere.
Cazanciuc: „Șoferii care produc accidente mortale să rămână 5 ani fără permis”
Senatorul PSD Robert Cazanciuc a propus o nouă iniţiativă legislativă pentru modificarea Codului rutier. Aceasta prevede că şoferii care produc accidente mortale nu pot redobândi permisul de conducere pentru o perioadă de 5 ani, interval de 10 ori mai mare faţă de textul legii în vigoare.
Social-democratul a reamintit luni, pe pagina sa de Facebook, că acest proiect de lege a fost adoptat de Senat în luna martie şi se află în dezbatere la Camera Deputaţilor, potrivit News.ro. El a mai spus că propunerea de lege vine în completarea „legii Anastasia”, care prevede că şoferii care se urcă la volan băuţi sau drogaţi şi omoară pe cineva într-un accident rutier nu mai beneficiază de suspendarea executării pedepsei.
Senatorul PSD a adăugat că nu intenţionează să restrângă drepturile cetăţenilor, ci scopul este reducerea numărului de decese din cauza accidentelor rutiere.
„Pentru dreptul la viaţă al sufletelor nevinovate care îşi găsesc sfârşitul din cauza unor şoferi inconştienţi sau teribilişti”, a explicat senatorul.
„Au fost discuții în spațiul public chiar și pentru suspendarea pe viață a permisului de conducere, dar așa ceva nu permite CEDO, din păcate”, a afirmat el, în discuția cu Libertatea.
„Dacă cineva a fost găsit vinovat de o instanță pentru producerea unui accident mortal, mi se pare mai mult decât obligatoriu să stai niște ani în afara traficului, nu doar 6 luni, ca în prezent, atât din perspectivă morală, cât și din perspectivă practică. Oamenii rămân cu tot felul de traume după așa ceva și e bine ca timpul să le rezolve”, a mai explicat senatorul.