Autoritățile europene pregătesc transferul controlului asupra pieței de cripto de la autoritățile naționale către ESMA pentru a reduce fragmentarea.

Uniunea Europeană face un pas important spre unificarea supravegherii pieței de criptomonede. Odată cu această schimbare, se pregătește o nouă etapă pentru modul în care sectorul financiar va fi reglementat la nivel european.

De la licențe naționale la supraveghere centralizată

Verena Ross, președinta Autorității Europene pentru Piețe și Valori Mobiliare (ESMA), a declarat într-un interviu acordat publicației Financial Times că există planuri la nivelul Comisiei Europene pentru ca ESMA să preia responsabilitatea supravegherii operatorilor de criptomonede. Acest demers urmărește alinierea la noul cadru legislativ MiCA, intrat în vigoare în iunie 2024.

Ross a spus că reforma ar ajuta la construirea unui peisaj financiar al UE „mai integrat și competitiv la nivel global”. Propunerea urmărește să abordeze „fragmentarea continuă a piețelor” și să se apropie de o piață de capital unificată în toată Europa, a declarat ea.


  • Lituania a acordat prima licență Robinhood Europe în 2024.
  • Malta a autorizat bursele majore OKX și Crypto.com.
  • Luxemburg a aprobat licențe pentru Bitstamp și Coinbase.

În prezent, fiecare țară are propriile reguli și expertiză, ceea ce duce la ineficiențe. ESMA a atras atenția și asupra standardelor diferite de acordare a licențelor, inclusiv asupra procesului de autorizare din Malta, care a fost criticat într-un raport publicat în iulie.

Provocări pentru aplicarea regulilor MiCA

MiCA, legea de referință a UE pentru criptomonede, a fost concepută pentru a aduce armonizare. Totuși, sistemul de „pașaportare” care permite companiilor licențiate într-un stat să opereze în toate țările membre a generat tensiuni. De exemplu, Franța ia în considerare restricții pentru companiile licențiate în alte state UE care doresc să intre pe piața locală.

Opiniile experților din industrie

27 de autorități naționale competente diferite care supraveghează aceeași reglementare.

Cea mai mare provocare cu care se confruntă MiCA este asigurarea unei implementări consistente în toate statele membre.

ESMA, creată în 2011 pentru a preveni crize financiare precum cea din 2008, vizează acum să supravegheze un sector foarte volatil. Rămâne de văzut dacă va reuși să găsească un echilibru între interesele marilor piețe, cum ar fi Franța, și cele ale statelor mai mici, precum Malta.

Ce urmează pentru piața unică de capital

Centralizarea supravegherii reflectă o tendință tot mai accentuată în Uniunea Europeană. Autoritățile speră că transferul puterii către ESMA va reduce riscurile de arbitraj legislativ și va atrage mai multe investiții la nivel global. Cu toate acestea, există și reticențe din partea unor state membre.

Din ceea ce am văzut, blocarea mecanismului de passporting în cadrul MiCA este tehnic posibilă, deși implică o complexitate juridică semnificativă.

Pentru investitori, schimbarea ar putea aduce proceduri mai transparente și costuri mai mici. Pentru statele mai mici, pierderea controlului asupra licențelor ar putea însemna venituri fiscale mai reduse. Rămâne de văzut cum va reuși Uniunea Europeană să găsească un echilibru între aceste interese diferite și să asigure o piață financiară stabilă și competitivă.