Din ce în ce mai multe companii și grupuri comerciale solicită intervenția Comisiei Europene, după ce Bătrânul Continent a fost invadat de mărfuri ieftine din China, ca urmare a rerutării acestora în urma tarifelor comerciale americane, scrie Reuters.
Nu doar industria auto este afectată: de la cauciucuri la echipamente industriale la haine și la produse pentru casă, tot mai multe semnale de alarmă sunt trase.
Potop de importuri
O firmă veche de un secol specializată în reșaparea anvelopelor, cu sediul într-un mic oraș din nordul Hamburgului, în Germania, a menținut în funcțiune camioanele britanice de ocupație după Al Doilea Război Mondial.
Acum se confruntă cu un alt tip de nou-veniți: anvelopele din China, vândute la prețuri foarte mici.
Afluxul de importuri a luat avânt de când președintele american Donald Trump a impus tarife vamale asupra Chinei, iar firma, care din 1990 este filiala germană a grupului italian Marangoni, afirmă că Uniunea Europeană trebuie să ia măsuri pentru a asigura o concurență loială.
„Când anvelopele noi pentru camioane din Asia ajung la aproximativ 40% din prețul unei anvelope noi premium – și uneori chiar mai ieftine decât o anvelopă reșapată – este dificil”, a declarat șeful său, Clemens Zimmermann.
Concurența nu este egală
„În condiții egale, nu am nicio problemă să concurez. Dar dacă o parte are o sabie grea, iar cealaltă un cuțit de buzunar tocit, nu este o luptă corectă”, a spus el, referindu-se la închiderea fabricilor de anvelope din Germania în acest an.
Zimmermann, împreună cu alți șefi din industrie, precum și cu guvernele conduse de Franța și Italia, dorește ca Uniunea Europeană să-și folosească puterile pentru a proteja întreprinderile și locurile de muncă locale.
Acest lucru ar putea însemna recurgerea la metode mai rapide și mai pragmatice de a face față Chinei, au declarat surse guvernamentale pentru Reuters.
Investigațiile durează mult
Deoarece acumularea de cazuri comerciale a încetinit anchetele UE, deja îndelungate, blocul nu a reușit încă să controleze creșterea importurilor din China.
Întreprinderile europene consideră că această creștere indică faptul că firmele chineze compensează pierderea piețelor din SUA prin vânzarea la prețuri mici în alte părți, nu în ultimul rând pentru că se confruntă deja cu o cerere slabă din partea consumatorilor din China.
Deși nu dovedesc că China și-a redirecționat în mod deliberat exporturile, cifrele analizate de Reuters indică o schimbare.
Anchete pe bandă rulantă
Anul acesta, Comisia Europeană, executivul UE, a deschis 15 anchete și a impus taxe finale asupra a 18 produse, în majoritate chinezești, de la tablă la pardoseli din lemn.
Însă vizarea sectoarelor de export mai mari ale Chinei ar risca represalii din partea Beijingului, pe care statele membre ale UE au încercat să le evite.
Germania, în special, a îndemnat la prudență, deoarece economia sa slăbită se bazează pe un parteneriat comercial cu China, chiar dacă unele dintre industriile sale nu pot concura.
Creștere „potențial nocivă” la mașini
Comisia Europeană a declarat că un grup de lucru pentru supravegherea importurilor, lansat în aprilie, a constatat „creșteri potențial nocive ale importurilor” din China în 10 categorii, inclusiv textile, lemn, produse chimice, metale, mașini și echipamente de transport.
Importurile de mașini hibride plug-in s-au dublat în prima jumătate a anului 2025, iar peste jumătate provin din China.
Acestea vin după lansări peste lansări de grupuri auto chineze în Uniunea Europeană, inclusiv în România.
În cazul produselor speciale cu volum mai mic, de la cherestea laminată la piese pentru reactoare nucleare, creșterile au fost de până la zece ori mai mari.
În același timp, exporturile chineze către SUA au scăzut cu 27% în septembrie, potrivit datelor vamale ale Chinei. Transporturile către UE au crescut cu puțin peste 14%.
Temu, Shein, Aliexpress
Hainele și articolele de uz casnic ieftine fabricate în China au pătruns, de asemenea, în Europa într-un ritm mai rapid, fiind comandate online prin intermediul platformelor precum AliExpress de la Alibaba, Temu de la PDD și Shein, care au investit în marketing în Europa pentru a stimula vânzările de la intrarea în vigoare a tarifelor americane.
Aceste platforme online trimit produse din fabricile din China direct la ușa cumpărătorilor, profitând de faptul că nu se percep taxe vamale pentru coletele de comerț electronic cu o valoare mai mică de 150 de euro.
Exporturile către UE au crescut de când SUA a renunțat în luna mai la politica „de minimis” privind coletele sub 800 de dolari din China.
Până la sfârșitul lunii septembrie, exporturile chineze către UE de bunuri de mică valoare comandate online, deschide o nouă filă, depășiseră deja totalul pentru 2024, potrivit datelor vamale chineze publicate luni.
Comerț online
La aeroportul Liege din Belgia, un centru logistic pentru Alibaba, volumul total al mărfurilor transportate pe calea aerului a crescut cu 23% în perioada iulie-septembrie, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
„Unul dintre principalii factori este creșterea fluxurilor de comerț electronic din China către Europa”, a declarat Torsten Wefers, vicepreședinte al aeroportului pentru vânzări și marketing.
Și-au dublat prezența
Numărul utilizatorilor din UE ai aplicațiilor Shein, Temu și AliExpress ale Alibaba a crescut în acest an, conform documentelor solicitate de legislația UE, în timp ce Amazon Haul, copia Amazon a aplicației Temu, a început luna aceasta să ofere „produse la prețuri ultra-mici” în Franța, Italia și Spania, după lansarea în Germania în luna iunie.„Shein, Temu și alți jucători de pe piață vor cu adevărat să-și dubleze prezența pe piața europeană”, a declarat Chris Bode, vicepreședinte al departamentului de transport aerian global al companiei Rhenus Logistics din Bangkok, referindu-se la impactul barierelor comerciale impuse de SUA asupra Chinei.
Industria de modă italiană avertizează
La un eveniment de lansare a Săptămânii Modei din Milano, în septembrie, Carlo Capasa, președintele Camerei Naționale a Modei Italiene, a tras un semnal de alarmă.
„Exporturile sunt în scădere, importurile sunt în creștere și trebuie să fim atenți la acest lucru, deoarece această creștere a importurilor provine din China și din țările din Extremul Orient”, a declarat Capasa.
„Asistăm la o adevărată invazie a produselor de modă ultra-rapidă pe piețele noastre”, mai spune el.
În răspunsul său, Alibaba a declarat că „facilitează atât exporturile, cât și importurile în Europa de mulți ani” și că vânzătorii europeni utilizează din ce în ce mai mult platforma AliExpress pentru a ajunge la clienți din întreaga lume, inclusiv din China.
Amazon nu a comentat creșterea exporturilor cu valoare redusă din China către UE, afirmând doar că Amazon Haul oferă produse „atât din destinații locale, cât și internaționale”. Temu a refuzat să comenteze. Shein nu a răspuns la solicitarea Reuters de a comenta.
Italia și Franța vor măsuri de protecție
Grupurile de lobby din industrie, inclusiv Eurocommerce – care reprezintă comercianții cu amănuntul, și Euratex – care reprezintă producătorii de textile și îmbrăcăminte, și-au exprimat îngrijorarea cu privire la creșterea importurilor la prețuri mici.
Un oficial al guvernului italian a declarat că Roma pledează pentru măsuri de protecție pentru a impune restricții temporare asupra unor importuri din China. Franța a insistat pentru tarife și cote pentru produse chimice și automobile.
Constructori europeni ca Renault, Stellantis și Volkswagen au deja mari probleme.
Însă Comisia Europeană nu s-a pronunțat încă cu privire la existența unor dovezi clare de dumping la prețuri artificiale – de exemplu, din cauza subvențiilor de stat.
Iar cei îngrijorați de riscul unor contramăsuri din partea Chinei insistă că standardele ar trebui să fie ridicate.
Volker Treier, șeful departamentului de comerț exterior al Camerei de Comerț Germane DIHK, a declarat că UE ar trebui să utilizeze mai întâi procedura de reclamație la Organizația Mondială a Comerțului împotriva oricărei dovezi de subvenții ilegale și să recurgă la măsuri comerciale specifice numai „în cazul în care este absolut necesar”.
Yuanul depreciat ajută exportatorii din China
Alții observă că slăbiciunea yuanului față de euro – 8,3 unități față de 7,5 la începutul anului – face automat importurile chinezești mai ieftine.
Simon Evenett, profesor de geopolitică și strategie la IMD Business School, a declarat că, în afară de cazul oțelului chinezesc, nu există „dovezi incontestabile” ale redirecționării sistematice a exporturilor chinezești către Europa din cauza măsurilor luate de SUA și că schimbarea a fost mai pronunțată în țările Asiei de Sud-Est și Africa.
Comisia Europană a declarat că a solicitat date suplimentare de la companii, asociații și țări pentru a identifica produsele expuse riscului de creștere a importurilor, astfel încât să poată lua „măsuri rapide și eficiente” pentru a proteja piața UE.
Greu cu audierile
O provocare pentru industria europeană este aceea de a obține audieri pentru cazuri, întrucât Comisia se ocupă de numărul mare de cazuri acumulate.
Laurent Ruessmann, partener la RB Legal, a declarat că, în trecut, Comisia lansa de obicei o anchetă la șase-nouă luni după ce un sector îi solicita acest lucru. Acum, acest proces poate dura de două ori mai mult.
Problema de bază: supraproducția din China
„Supraproducția chineză este în creștere și produs după produs se îndreaptă încoace. Cazurile se acumulează mai repede, dar există o acumulare tot mai mare”, a spus el.
Denis Redonnet, șeful departamentului de aplicare a legilor comerciale din cadrul executivului UE, a declarat luna trecută în fața Parlamentului European că măsurile comerciale ale UE sunt imperfecte. El a afirmat că acestea sunt adesea impuse la mult timp după apariția distorsiunilor de pe piață și nu abordează sursa problemei, și anume supracapacitatea Chinei.
Tarife antidumping sau antisubvenții
Sistemele de contingente tarifare pot fi puse în aplicare mai rapid decât tarifele antidumping sau antisubvenții.
UE a anunțat planuri de reducere a contingentelor de import și de dublare a tarifelor în afara contingentelor la 50% pentru oțel și ar putea impune măsuri de salvgardare pentru elementele de aliaj până la sfârșitul anului.
Unele state membre ale UE acționează unilateral: Italia intenționează să utilizeze un sistem al UE care impune producătorilor să acopere costurile de colectare, sortare și reciclare a produselor lor ca o taxă de facto pe produsele chinezești de modă rapidă, spun surse guvernamentale.
Zalando cere eliminarea pragului de 150 de euro
Retailerul german de îmbrăcăminte online Zalando se numără printre cei care presează Comisia Europeană să accelereze eliminarea pragului de minimis de 150 de euro, stabilit pentru martie 2028 în cadrul actualului plan de reformă vamală.
Între timp, Franța și Germania au discutat despre posibile cerințe privind „conținutul local” și transferul de tehnologie pentru unele investiții chineze.
Rămâne de văzut dacă se vor lua măsuri suficient de repede pentru Zimmermann de la Marangoni și pentru industria europeană a anvelopelor.
Creșteri continue
Importurile din China au crescut timp de cel puțin cinci ani, în ciuda tarifelor aplicate anvelopelor pentru camioane grele.
O anchetă antidumping pentru anvelopele vehiculelor mai ușoare a fost lansată abia în luna mai, iar astfel de anchete pot dura până la 14 luni.
Măsuri provizorii sunt posibile în jumătate din acest timp.
Datele UE arată, între timp, că importurile de anvelope chinezești pentru autoturisme au crescut cu încă 20% în primele șase luni ale acestui an.
„Cel puțin există conștientizarea situației”, a declarat Florent Menegaux, șeful producătorului francez de anvelope Michelin. „Dar, deocamdată, nu s-au luat măsuri”, a punctat el.





