Piața mașinilor electrice din România continuă să se diversifice, iar în 2025 există tot mai multe opțiuni accesibile pentru cei care doresc să facă trecerea la propulsia electrică. Atât pe segmentul vehiculelor noi, cât și în zona de second-hand, există modele care oferă un echilibru bun între preț, autonomie și fiabilitate.

Dacia Spring
Dacia Spring

1. Dacia Spring (nouă și SH) Rămâne una dintre cele mai accesibile mașini electrice noi din România, cu prețuri pornind de la aproximativ 10.500 euro prin Rabla Plus. Pe piața SH, modelele din 2021-2023 pot fi găsite între 6.000 și 8.000 euro.

2. Renault Zoe (SH) Un clasic al pieței electrice, Renault Zoe poate fi găsit la prețuri între 7.000 și 10.000 euro pentru modele fabricate începând cu 2017. Oferă o autonomie decentă și un design compact urban. Versiunile noi ale modelului nu mai sunt promovate activ în rețelele locale.

3. Nissan Leaf (nouă și SH) Versiunea de 30 kWh sau 40 kWh a Leaf-ului este tot mai accesibilă. Prețurile pornesc de la 6.000 euro pentru modelele din 2016-2018, fiind o alegere stabilă pentru deplasări zilnice. În același timp, noul Nissan Leaf este disponibil la dealeri, dar la prețuri mai mari.

4. Fiat 500e (SH) Un model urban, atrăgător vizual, care poate fi găsit second-hand la prețuri de 6.000–8.000 euro. Autonomia sa reală este limitată (până la 130 km), dar pentru oraș e mai mult decât suficient. Varianta nouă a modelului este disponibilă pe piețele vest-europene, însă mai puțin prezentă în România.

5. Peugeot e-208 (nouă și SH) Un hatchback modern, ce oferă autonomie de peste 300 km WLTP. Este una dintre puținele opțiuni din acest top disponibile atât ca model nou – eligibil pentru Rabla Plus – cât și în varianta SH. Variantele SH din 2020–2022 costă între 13.000 și 16.000 euro, iar versiunile noi sunt accesibile prin dealeri autorizați, cu prețuri competitive în contextul subvențiilor.

Disponibilitatea versiunilor noi versus SH

Pentru modelele precum Dacia Spring, Nissan Leaf și Peugeot e-208, există în continuare atât oferte noi, cât și second-hand. Acestea sunt promovate activ în România și sunt eligibile pentru programe precum Rabla Plus. În schimb, pentru Renault Zoe și Fiat 500e, versiunile noi nu mai sunt prezente în rețelele locale sau nu mai sunt atractive din punct de vedere al prețului, pentru moment, ceea ce le face mai relevante în varianta SH.

Context general al pieței în 2025

Piața mașinilor electrice din România evoluează vizibil, stimulată de subvențiile guvernamentale și de interesul crescând pentru soluții de mobilitate sustenabile. O tendință importantă este creșterea segmentului SH, care oferă acces la modele bine echipate la prețuri mult mai mici decât cele noi. Totodată, apariția unor modele electrice noi cu preț competitiv (precum BYD Dolphin) indică o viitoare scădere a prețului mediu pentru vehiculele electrice noi, ceea ce va intensifica concurența și va oferi mai multe opțiuni cumpărătorilor români.

Mașini Electricele – o alegere din ce în ce mai rațională

Chiar și în contextul incert al infrastructurii de încărcare, tot mai mulți români aleg varianta electrică datorită costurilor reduse de utilizare și avantajelor fiscale. Oferta de mașini electrice accesibile, noi și SH, este în creștere, iar 2025 pare un an bun pentru a face pasul spre mobilitatea electrică.