Barometrul de încredere Edelman 2025 relevă o creștere alarmantă a resentimentelor în societate. Conform studiului citat de New Money, șase din zece respondenți raportează un sentiment de nemulțumire de la moderat la ridicat.

Neîncrederea este alimentată de percepția că guvernul nu servește cetățeanului obișnuit

Teama de discriminare a atins un nivel record de 63%, cu o creștere de 10 puncte. Acest sentiment este răspândit în toate categoriile demografice, indiferent de gen, vârstă sau nivel de venit. Cea mai mare creștere, de 14 puncte, s-a înregistrat în rândul populației albe din SUA.

„În ultimul deceniu, societatea a evoluat de la temeri la polarizare iar acum la resentiment”, explică Richard Edelman, CEO al companiei Edelman, responsabilă de barometrul încrederii. El subliniază că această stare de spirit a dus la înlăturarea liderilor din funcție în mai multe țări dezvoltate.

Cauzele resentimentului

Barometrul identifică patru factori principali care alimentează resentimentul de neîncredere. Printre ei se numără lipsa de speranță pentru generațiile viitoare, diferența de încredere bazată pe venit, neîncrederea în liderii instituționali și confuza generală privind sursele credibile de informații.

În mod îngrijorător, 4 din 10 respondenți – și 53% dintre cei cu vârste între 18 și 34 de ani – aprobă forme de activism ostil pentru a provoca schimbări. Acestea includ atacuri online, răspândirea dezinformării și chiar acte de violență.

Rolul mediului de afaceri și al mass-media

Studiul arată că mediul de afaceri este perceput ca fiind mai competent (+48 de puncte) și mai etic (+29 de puncte) decât guvernul în rezolvarea problemelor societale. Cu toate acestea, încrederea în etica mediului de afaceri scade pe măsură ce crește nemulțumirea oamenilor.

Mass-media se confruntă cu așteptări crescute de a oferi informații de calitate, în detrimentul conținutului bazat pe click-uri.

„Mediul de afaceri se confruntă cu reacții negative din partea celor care se opun rolului său de catalizator pentru schimbarea societății”, avertizează Richard Edelman.

ONG-urile – o forță unificatoare

În contrast cu alte instituții, organizațiile neguvernamentale au recâștigat încrederea publicului. Ele sunt văzute ca singura instituție cu forță unificatoare în rândul celor cu un sentiment ridicat de nemulțumire.

Barometrul Edelman 2025 evidențiază diferențe semnificative între țări în ceea ce privește nivelul de încredere în instituții:

Economiile dezvoltate prezintă niveluri scăzute de încredere: Japonia (37%), Germania (41%), Regatul Unit (43%), SUA (47%) și Franța (48%)
Țările în curs de dezvoltare arată niveluri mai ridicate de încredere: China (77%), Indonezia (76%), India (75%) și Emiratele Arabe Unite (72%)

Îngrijorări legate de locurile de muncă

Studiul mai relevă și o creștere a temerilor legate de siguranța locului de muncă. Principalele cauze de îngrijorare includ:

Conflictele comerciale internaționale (62% dintre angajați, +5 puncte)
Concurența străină (59%, +6 puncte)
Offshoring-ul (54%, +6 puncte)
O posibilă recesiune (63%, +3 puncte)
Automatizarea (58%, +5 puncte)
Competențe depășite (58%, +2 puncte)

Percepția asupra celor bogați

Majoritatea respondenților consideră că persoanele bogate evită să-și plătească partea echitabilă de impozite (67%). De asemenea, 65% dau vina pe egoismul acestora pentru multe dintre problemele societății.

„În acest context tulbure, comunicatorii din toate instituțiile cheie au rolul de a recalibra mesajele liderilor către o perspectivă mult mai umană. În mod particular, comunicarea mediului de business trebuie să aibă ca obiectiv refacerea punților de dialog între consumatori și branduri într-un mod autentic, integru și răspunzând aspirațiilor și nevoilor reale ale acestora”, explică Corina Vințan, CEO Links Associates.