”Peste două treimi (69%) dintre consumatorii de la nivel global şi-au redus cheltuielile neesenţiale şi majoritatea (96%) au adoptat comportamente de economisire, în contextul în care scumpirile au atins niveluri record peste tot în lume”, potrivit sondajului PwC Global Consumer Insights Pulse Survey 2023.

În următoarele şase luni, consumatorii intenţionează să-şi reducă cheltuielile pentru toate categoriile analizate, cea mai mare scădere fiind prognozată pentru produsele de lux/premium sau produse de designer (53%), călătorii (43%) şi îmbrăcăminte şi încălţăminte (41%). În schimb, alimentele vor scădea cel mai puţin, cu 24%.

”Anul trecut majoritatea ţărilor au înregistrat o inflaţie record, dobânzile la credite au crescut, iar consumatorii au fost nevoiţi să-şi reducă bugetul pentru cheltuielile neesenţiale şi să se orienteze către alternative mai ieftine pentru a face economii. Sondajul arată că tot mai mulţi vânează promoţii şi oferte şi s-au reorientat către „mărcile proprii”, mai ieftine, ale retailerilor. Pentru ca retailerii să reuşească în acest mediu macroeconomic dificil şi să-şi fidelizeze clienţii, trebuie să valorifice şi să diversifice canalele de distribuţie, să ofere preţuri competitive şi să investească într-o mai mare rezistenţă a lanţului de aprovizionare. Tendinţa de creştere a preţurilor va continua şi în acest an, chiar dacă într-un ritm mai redus”, a declarat Ruxandra Târlescu, partener şi lider pentru industria de retail în cadrul PwC România.

Jumătate dintre consumatorii intervievaţi declară că se simt îngrijoraţi de situaţia lor financiară personală, iar 96% au adoptat comportamente de economisire.

Spre exemplu, aproape jumătate (49%) dintre consumatori declară că achiziţionează anumite produse atunci când sunt în ofertă/promoţie, 46% se orientează către comercianţii cu amănuntul care oferă un raport calitate-preţ mai bun, 40% utilizează site-uri de comparaţie pentru a găsi alternative mai ieftine, 34% cumpără în vrac pentru a economisi, iar 32% cumpără „mărcile proprii” ale retailerilor pentru a face economii.

Din punct de vedere demografic, Generaţia X este „cea mai îngrijorată” (47%) şi a luat măsuri în ceea ce priveşte cheltuielile neesenţiale, generaţia Baby Boomers este îngrijorată „într-o oarecare măsură” (33%) şi ia măsuri, în timp ce generaţia Millennials este „îngrijorată”, dar nu îşi schimbă comportamentul.

Mai mult de jumătate dintre consumatori (56%) au declarat că majorarea preţurilor este cea mai frecventă problemă atunci când fac cumpărături în magazinul fizic, dar în aceeaşi măsură sunt îngrijoraţi de lipsa produselor din stoc (42%) şi de disconfortul de a sta la cozi mai lungi (39%).

În cazul cumpărăturilor online, creşterea preţurilor (48%), disponibilitatea produselor (24%) şi termenele de livrare mai lungi decât cele preconizate (24%) sunt principalele motive de îngrijorare raportate.

Cumpărăturile în magazinele fizice rămân în mare parte staţionare de la an la an ca cel mai frecvent mijloc de consum (43%), în timp ce utilizarea smartphone-urilor (34%), a PC-urilor (23%) şi a tabletelor (15%) au scăzut marginal.

În cadrul sondajul Global Consumer Insights Survey au fost intervievaţi 9.180 de consumatori din 25 de state la nivel mondial.