Vânzările de șampanie continuă să scadă, forțând consumatorii să opteze pentru alternative precum prosecco sau chiar șampanie fără alcool, din cauza constrângerilor financiare sau a preocupărilor legate de sănătate, susține Radu Puiu, analist financiar la XTB România.

În prima jumătate a anului 2024, livrările de șampanie au scăzut cu 15,2%, ajungând la 106,7 milioane de sticle, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2023, apropiindu-se astfel de nivelurile din 2019.

Producătorii francezi de șampanie au solicitat reducerea cantității de struguri recoltate în acest an, după ce vânzările de vin au înregistrat o scădere de peste 15% în prima jumătate a anului.

În 2021, vânzările globale de șampanie au crescut cu 14% față de recordurile pre-pandemice, atingând un vârf de 5,7 miliarde de dolari, datorită unui val de sărbători ce a urmat relaxării restricțiilor, potrivit grupului industrial Union des Maisons de Champagne.

Consumatorii sunt încă sub presiunea inflației și a prețurilor mari

Cu toate acestea, climatul geopolitic și economic global instabil, alături de inflația generalizată, continuă să exercite presiuni asupra consumului casnic. Șampania încă resimte impactul stocurilor excesive acumulate de comercianții cu amănuntul în 2021 și 2022.

Spre deosebire de alte tipuri de vin, majoritatea sticlelor de șampanie sunt un amestec de recolte din mai mulți ani, permițând refacerea stocurilor în perioade favorabile, ceea ce poate compensa recoltele slabe.

Piața americană a fost un motor important de creștere pentru șampanie, exporturile către SUA crescând cu 61% din 2020, un procent semnificativ mai mare decât cel pentru următoarea piață de export, Regatul Unit.

Totuși, această tendință s-a inversat în ultimii doi ani. În 2023, vânzările de șampanie în SUA au scăzut cu 12,5%, ajungând la 1,58 milioane de cutii.

Exporturile către această piață au scăzut, de asemenea, cu 20% în volum și cu 14,5% în valoare, atingând 2,2 milioane de cutii și, respectiv, 890 milioane de dolari.

Această scădere este rezultatul mai multor factori

În 2023, mulți producători și importatori au crescut prețurile în contextul unei cereri ridicate, însă această strategie s-a lovit de îngrijorările tot mai mari ale consumatorilor cu privire la inflație, ceea ce a dus la o diminuare a cererii de șampanie.

Pe fondul dificultăților din piața șampaniei, prosecco a devenit un factor major de creștere în segmentul vinurilor spumante.

Importurile de prosecco în SUA au crescut semnificativ, livrările depășind 10 milioane de cutii anul trecut, comparativ cu mai puțin de 8 milioane înainte de pandemie.

Această creștere este susținută în mare parte de popularitatea cocktailurilor pe bază de prosecco, în special spritzes, care au devenit o alegere populară în rândul consumatorilor americani.

Tot mai mulți consumatori spun că vor să renunțe la alcool

Grupul consumatorilor care se îndepărtează de alcool este în creștere, fie din rațiuni legate de stilul de viață, de sănătate fizică sau mintală. Aceștia se apleacă mai mult asupra băuturilor non-alcoolice, inclusiv șampanie sau bere.

Aceasta a devenit o alegere deosebit de populară în rândul consumatorilor din generația Z.

Conform unui sondaj realizat în ianuarie de compania de publicitate NC Solutions, mai mult de 60% dintre persoanele născute între 1997 și 2002 au declarat că intenționează să reducă consumul de alcool în acest an.

Chiar și în „spațiul produselor non-alcoolice”, vânzările de vin spumant sunt „încă puternice”, ceea ce înseamnă că populația încă dorește să simtă acel gust efervescent familiar, însă într-o variantă fără alcool.

Mai mult, producătorii de șampanie au fost supuși unor presiuni suplimentare, ca urmare a deciziei Chinei de a impune taxe vamale la importul de bunuri de lux din UE.

Bunurile de lux devin tot mai greu de obținut

Pe lângă această situație, incertitudinea economică resimțită la nivel mondial în acest moment, cu rate ale dobânzii mai ridicate, inflație și costul vieții în creștere, precum și tensiunile geopolitice au făcut ca oamenii să fie din ce în ce mai reticenți în a cheltui pe bunuri de lux, subliniază analistul din cadrul XTB România.

Piața șampaniei pare a se afla pe un trend descendent în prezent. Cauzele din spatele acestei tendințe sunt multiple, însă una dintre cele mai frecvente este deteriorarea sentimentului general al populației, pe fondul greutăților economice, aspect care duce la un consum redus.

„În plus, oamenii sunt mult mai atenți cu ceea ce consumă, în contextul interesului tot mai mare pentru un stil de viață mai sănătos. Pe lângă toate acestea, nu trebuie să uităm că șampania este vândută de branduri de renume, motiv pentru care chiar și cele mai ieftine variante au prețuri ridicate pentru consumatorul de rând, cauzând o altă limitare din punct de vedere material”, a mai spus Puiu.