Grupul auto franco-italian Stellantis a încetat producţia la uzina sa din Rusia în luna aprilie 2022, însă această decizie nu i-a oprit pe ruşi să se alieze cu un partener chinez pentru ca un an mai târziu să înceapă să producă noi versiuni ale modelelor Citroen la aceeaşi uzină, potrivit datelor vamale şi surselor citate de Reuters.

Datele vamale arată că, în luna decembrie 2023, compania rusească Automotive Technologies a importat cel puţin 42 de kituri auto pentru asamblarea de automobile Citroen C5 Aircross la uzina de la Kaluga, care teoretic este deţinută în continuare de Stellantis. Provenite din China, kiturile au fost produse de constructorul chinez Dongfeng Motor Group.

Firma Automotive Technologies asamblează automobile Citroen C5 Aircross la uzina de la Kaluga, au confirmat şi angajaţi de la doi dealeri auto din Rusia, care au dorit să îşi păstreze anonimatul.

Deocamdată, nu este clar dacă kiturile venite din China conţin componente care sunt vizate de sancţiunile occidentale impuse Rusiei, şi care nu trebuie respectate de Beijing, şi de asemenea nu există indicii dacă grupul Stellantis are cunoştinţă de aceste importuri.

Însă, aceste dezvăluiri scot la lumină lipsa de control a companiilor occidentale, precum Ikea sau Carlsberg, asupra mărcilor lor, după ce şi-au suspendat operaţiunile din Rusia sau au părăsit ţara după debutul invaziei în Ucraina. De asemenea, sunt o demonstraţie a dependenţei din ce în ce mai mari a Moscovei de Beijing, în special în ceea ce priveşte industria auto.

La solicitările Reuters, Stellantis a informat că la data de 31 decembrie 2023 a ajuns la concluzia că „a pierdut controlul asupra entităţilor sale din Rusia”. În consecinţă, Stellantis a acceptat că a înregistrat pierderi de 144 de milioane de euro.

Grupul auto franco-italian deţine 70% din acţiunile fabricii de automobile de la Kaluga, restul de 30% fiind deţinut de Mitsubishi Motors. Înainte de invazia din Ucraina, această uzină produce automobile Peugeot, Citroen, Opel şi Mitsubishi la o cadenţă de 125.000 de vehicule pe an.

Chiar dacă mulţi constructori auto au plecat din Rusia, unele automobile continuă să ajungă în ţară printr-o schemă de „importuri paralele” pusă la punct de Moscova. Aceasta permite importatorilor să aducă în Rusia produse de peste hotare, fără permisiunea companiei care deţine marca înregistrată.

Automotive Technologies, o companie înregistrată la Moscova în luna martie 2023 şi deţinută în totalitate de Galina Dolgolenko, a organizat în luna decembrie a anului trecut o ceremonie oficială de lansare în producţie a unui „crossover de talie medie”. Compania a precizat atunci că va testa asamblarea unui prim lot de 48 de automobile importate, înainte de debutul producţiei în regim de masă, în 2024, dar nu a dezvăluit numele furnizorului şi nici despre ce model de automobil este vorba.

Dongfeng şi Stellantis au un joint-venture în China, prin intermediul căruia Dongfeng poate asambla şi comercializa automobile Stellantis în China.