Importurile chineze de petrol rusesc au crescut cu aproape un sfert față de aceeași perioadă din 2022.

Rusia a depășit Arabia Saudită pentru a fi principalul furnizor de petrol al Chinei în primele două luni ale anului 2023, potrivit datelor guvernului chinez, deoarece cumpărătorii au cumpărat petrol rusesc sancționat la reduceri mari.

Sosirile din Rusia au totalizat 15,68 milioane de tone în ianuarie-februarie, sau 1,94 milioane de barili pe zi (bpd), în creștere cu 23,8% față de 1,57 milioane bpd în perioada corespunzătoare din 2022, au arătat luni date de la Administrația Generală a Vămilor.

Rusia a fost al doilea cel mai mare furnizor de țiței al Chinei anul trecut, transportând 86,2 milioane de tone.

Importurile de țiței saudit au totalizat 13,92 milioane de tone în perioada de două luni, echivalentul a 1,72 milioane bpd, în scădere față de 1,81 milioane bpd cu un an mai devreme.

Arabia Saudită a fost cel mai important furnizor al Chinei în 2022, vânzând 87,49 milioane de tone de țiței în cursul anului, echivalentul a 1,75 milioane bpd.

Sancțiunile occidentale și limitarea prețului țițeiului rusesc transportat pe mare după invazia Ucrainei de către Moscova au limitat rezerva de cumpărători pentru aprovizionarea Rusiei, determinând-o să tranzacționeze cu reduceri profunde față de valorile de referință internaționale.

Rafinăriile chineze independente, multe dintre ele cu sediul în provincia Shandong, au fost printre principalii beneficiari ai acestei schimbări în puterea de stabilire a prețurilor.

Țițeiul rus ESPO care sosește în februarie în porturile Shandong a fost cumpărat în ianuarie cu o reducere de aproximativ 8 dolari față de indicele de referință ICE Brent, deși avantajul de preț a fost oarecum erodat de intrarea rafinăriilor indiene private pe piața ESPO.

Cu toate acestea, cu cererea internă de combustibil în creștere ca urmare a ridicării restricțiilor COVID-19, Sinopec și PetroChina, deținute de stat, și-au reluat achizițiile de mărfuri rusești de calitate Urals în februarie, după o scurtă pauză la sfârșitul anului 2022, chiar înainte de începerea embargoului Uniunii Europene asupra petrolului rusesc. .

Rafinăriile chineze folosesc comercianți intermediari pentru a se ocupa de transportul și asigurarea țițeiului rusesc pentru a evita încălcarea sancțiunilor occidentale.

Datele vamale au arătat, de asemenea, că importurile din Malaezia au fost de 0,65 milioane bpd în perioada respectivă, în creștere cu 144,2% față de aceeași perioadă a anului trecut. Malaezia este adesea folosită ca punct intermediar pentru mărfurile sancționate din Iran și Venezuela.

Sursa – www.aljazeera.com