Volumul de bere comercializat în România a scăzut cu 4% în primele 8 luni ale acestui an comparativ cu anul trecut, iar în august, luna principală a sezonului estival, scăderea a fost chiar mai mare, de 8%, potrivit datelor asociației Berarii României, care grupează principalii jucători din domeniu.
Posibilele cauze sunt creșterea prețurilor și scăderea puterii de cumpărare, a declarat, pentru Libertatea, Julia Leferman, directorul general al Asociației Berarii României.
Ca volum, piața berii din România a scăzut de la 11,69 milioane de hectolitri în primele 8 luni din 2021 la 11,2 milioane de hectolitri în același interval din acest an, conform datelor oferite de aceasta.
Preferințele românilor
Principalele tipuri de bere preferate de români sunt:
Berea blondă – 93%, în ușoară scădereBerea fără alcool – 6%, în creștere față de 2% în 2021Beri aromatizate și specialitățile, precum berea nepasteurizată, albă, etc – sub 1% fiecare, în scădere față de anii anteriori.
Scumpiri sub inflație, presiuni pe costuri
Julia Leferman spune că prețul berii a crescut cu un nivel mai mic decât cel al inflației: conform datelor Institutului Național de Statistică (INS), berea s-a scumpit cu 8,18% în acest an, în vreme ce inflația era în septembrie de 15,9% față de septembrie 2021.
„Producătorii încearcă și au reușit până acum să nu transfere toată povara creșterii generalizate a costurilor asupra consumatorilor, dar nu știm cât va mai fi posibil acest lucru în viitor”, a spus Leferman.
Ca industrie, avem creșteri de peste 60% pe lanțul de producție, la care se adaugă și creșterea accizei cu 5% în august.
Julia Leferman, directorul asociației Berarii României:
Industria berii spune că această majorarea de 5% a adus o presiune suplimentară asupra sectorului, în vreme ce industria berii nu a beneficiat de plafonarea prețurilor la energie, chiar dacă industria alimentară primește astfel de facilități.
Nu vor taxe noi sau majorări
Producătorii de bere din România cer stabilitate fiscală, fără taxe noi sau majorări de impozite anul viitor.
„Creșterea accizei cu 5% din luna august 2022 a adus o presiune suplimentară asupra industriei. Pentru anii următori este necesară revizuirea mecanismului de calcul al accizei la bere, în sensul în care indexarea acesteia să se facă prin raportare la noul nivel aprobat în luna august 2022. În caz contrar, în ianuarie 2023 acciza ar crește cu 34%, ceea ce ar reprezenta o a doua majorare într-un interval de 12 luni”, a afirmat Julia Leferman, șefa asociației, într-un comunicat.
Aceasta susține că o creștere bruscă va afecta și mai mult viabilitatea economică a producătorilor de bere, deja puternic afectați de creșterea generalizată a costurilor de producție.
Conform acesteia, berea comercializată în România este produsă în proporție de 97% în țară, la fel și 50% din materia primă.