Ucraina, unul dintre principalii exportatori de cereale şi seminţe oleaginoase din lume, şi-a văzut porturile din Marea Neagră blocate după invazia Rusiei din februarie 2022 şi a găsit rute de transport alternative prin statele vecine din Uniunea Europeană.

Un acord negociat de Naţiunile Unite şi Turcia, la sfârşitul lunii iulie a anului trecut, a oferit Ucrainei acces la trei dintre porturile sale din Marea Neagră, dar chiar şi aşa, portul Constanţa din România rămâne cea mai mare rută de transport maritim alternativă. Acordul ONU expiră la 18 mai şi nu s-a convenit încă o prelungire.

Constanţa a gestionat aproape o treime din exporturile de cereale ucrainene de la invazia rusă, a declarat operatorul portuar Comvex. Pe la Constanţa Ucraina a transportat 8,6 milioane de tone de marfă în 2022 şi 3,3 milioane de tone în primul trimestru al acestui an.

„Noile recolte româneşti par să fie mai mari decât anul trecut, ceea ce înseamnă că ar putea fi mai puţin loc pentru cele ucrainene”, a declarat directorul Comvex, Viorel Panait, pentru Reuters. „Operatorii nu vor aduce prejudicii clienţilor lor tradiţionali”, a punctat el.

Viorel Panait, care este, de asemenea, preşedintele Asociaţiei pentru Afaceri Portuare Constanţa, a declarat că o mai bună gestionare a traficului de camioane şi a congestiei portuare ar putea fi de ajutor, în absenţa unor noi capacităţi.

Portul Constanţa a gestionat anul trecut 24,01 milioane de tone de exporturi de cereale în total.

România, unul dintre cei mai mari producători de cereale din UE, se aşteaptă să recolteze 10,35 milioane de tone de grâu în acest an, într-o revenire bruscă faţă de anul trecut, pe măsură ce câmpurile agricole se recuperează după secetă, potrivit companiei de consultanţă Agritel.

Cezar Gheorghe, de la compania de consultanţă pe piaţa cerealelor AGRIColumn, a declarat că se aşteaptă ca producţia României de culturi de toamnă, inclusiv de grâu, să depăşească media ultimilor cinci ani, aşa că portul Constanţa are nevoie de investiţii şi de un sistem IT unificat pentru a gestiona aglomeraţia.

„Constanţa trebuie să se concentreze pe intrări şi ieşiri”, a spus el. „Nu poţi să strecori un elefant prin gaura cheii”, a punctat expertul.

Cezar Gheorghe a adăugat că transportul maritim prin Constanţa a fost mai ieftin decât prin porturile proprii ale Ucrainei în cadrul acordului mediat de ONU, întrucât cozile lungi de aşteptare pentru inspecţiile din Istanbul au adăugat costuri suplimentare.