Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) cere Guvernului să taxeze companiile de asigurări, în contextul în care acestea au raportat un profit istoric în anul 2022.

„Deja prețul polițelor RCA este la nivelul prețurilor practicate în Germania, în contextul în care nivelul veniturilor românilor sunt de 5 ori mai mici”, se arată într-un comunicat al COTAR.

„Multinaționalele din asigurări au ajuns, anul trecut, la un vârf istoric al profitului total, dublu față de anul 2021 și de peste 12 ori mai mare față de anul 2020, potrivit raportului privind evoluția pieței asigurărilor la trimestrul I al anului 2023, publicat de ASF”, acuză transportatorii.

Aceștia spun că firmele din domeniului asigurărilor sunt scutite de plata TVA și acuză că profiturile acestora sunt externalizate aproape integral prin optimizări fiscale, astfel că statul a pierdut miliarde de euro la buget de-a lungul anilor, conform organizației.

Profit dublu în 2022 față de 2021

Un raport al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) despre evoluția pieței de asigurări în primul trimestru din anul 2023 prezintă rezultatele financiare ale sectorului pe ultimii ani.

Datele ASF arată că în anul 2022, profitul net realizat de către sectorul de asigurări a fost de 773 milioane de lei, mai mult decât dublu față de câștigul din 2021, de 377 milioane de lei.

Datele pentru 2022 nu includ și rezultatele Euroins.

În 2020, anul declanșării pandemiei de COVID, întregul sector de asigurări a consemnat un rezultat net de 62,2 milioane de lei.

Rezultatele financiare ale sectorului de asigurări din România în ultimii ani, potrivit datelor ASF

Falimente consecutive

Comunicatul vine în contextul în care Guvernul caută noi surse de finanțare și a anunțat deja intenția de a restructura aparatul bugetar și de a elimina o serie de facilități fiscale.

Concomitent, sectorul de asigurări a fost zguduit în ultimii ani de mai multe falimente, respectiv Astra Asigurări, Carpatica Asig, City Insurance și Euroins, ultima în acest an.

Preț plafonat până în octombrie

În acest moment, prețurile la polițele RCA sunt plafonate. Autoritățile au înghețat tarifele în luna aprilie, pentru o perioadă de șase luni, astfel că plafonarea expiră în luna octombrie.

Transportatorii se tem că odată cu expirarea măsurilor de plafonare, tarifele RCA vor crește din nou.

Despăgubirile, o treime din totalul încasărilor

Conform datelor ASF, citate de transportatori, întreaga piață de asigurări a fost în 2022 de 16,5 miliarde de lei, din care sectorul RCA a cumulat venituri totale de 7,59 miliarde de lei.

Totalul despăgubirilor plătite în baza polițelor RCA s-a ridicat la 2,71 miliarde de lei, din care 1,53 miliarde reprezintă plăți în regie proprie, iar 1,18 miliarde în unitățile reparatoare autorizate de RAR.

Manopera, doar 9% din costul reparațiilor

Concomitent, transportatorii citează un raport al Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), conform căruia ponderea manoperei într-un deviz de reparație este de 9,14%.

Asigurătorii au acuzat în mai multe rânduri că majorarea costurilor cu manopera reprezintă cauza principală a majorării prețului pentru polițele RCA.

Noi creșteri de tarife RCA din toamnă?

COTAR avertizează Parlamentul și Guvernul României că din toamnă, cei 10 milioane de șoferi din țară se vor confrunta cu noi majorări de tarife la RCA.

„Aceiași șoferi au de așteptat ani de zile pentru plata despăgubirilor datorate de societățile Euroins și City Insurance, intrate în faliment, după ce au făcut evaziune fiscală la un nivel record în domeniul reparațiilor, unde peste 50% din despăgubirile RCA sunt achitate în sistemul «regie proprie» (fără facturi de reparații ale autovehiculelor avariate) de către multinaționale. Așa au reușit aceste multinaționale să înregistreze profituri de 12 ori mai mari în ultimii 2 ani”, acuză organizația.

Aceasta cere autorităților măsuri concrete pentru a stop creșterea tarifelor la polițele auto obligatorii.