Oamenii din întreaga lume vor plăti și mai mult pentru mâncare în acest an decât au plătit în 2022, potrivit retailerilor, producătorilor și investitorilor, arată Reuters. Singurul scenariu în care acest lucru nu s-ar întâmpla ar fi dacă prețul mărfurilor scade sau dacă clienții își accelerează trecerea la produse mai ieftine.

Marile lanțuri de retail și producătorii de bunuri de larg consum se află în negocieri dure privind prețurile încă din 2021, când problemele legate de COVID au afectat lanțurile logistice.

Ulterior, s-a ajuns la lupte privind costurile mari ale materiilor prime și energiei, după invadarea Ucrainei de către Rusia, scumpirile la alimentele de bază, de la pâine și zahăr la carne, au accentuat criza costului vieții de zi cu zi în Europa, arată sursa citată.

Tot mai mult

Britanicii au plătit în ianuarie cu 16,7% mai mult pentru mâncare în ianuarie comparativ cu același interval din anul anterior, conform firmei de cercetare Kantar.

Indexul alimentar din Statele Unite, care include mâncarea mâncată acasă și pe cea servită la restaurante și cafenele, a crescut cu 10,4% în anul 2022.

Nestle anunță deja scumpiri

Mark Schneider, directorul executiv al Nestle, cel mai mare producător de alimente din lume, a spus săptămâna trecută că va trebui să ridice prețurile produselor sale în acest an pentru a compensa creșterea costurilor pe care încă nu le-a trecut către consumatori.

Marile companii au marje de profit tot mai presate de costurile în creștere de peste un an, după ce prețurile ingredientelor precum grâu sau ulei de floarea-soarelui au crescut de la invadarea Ucrainei.

Unilever, care va raporta rezultatele financiare joi, a anunțat deja în octombrie că majorarea prețurilor de bază, un indicator al prețurilor, a crescut până la un record de 12,5% în trimestrul al treilea. Nestle și gigantul lactatelor Danone vor raporta și ele rezultatele financiare mai târziu în această lună.

Cum s-ar putea evita creșterile

Producătorii de bunuri de larg consum vor continua să crească prețurile până își vor recupera profitabilitatea, spune și Bruno Monteyne, analist la Bernstein.

Acesta spune că singurul lucru care va opri acest fapt este reorientarea clienților către brandurile ieftine ale retailerilor sau dacă prețul mărfurilor va scădea pe bursele mondiale.

Furnizorii presează

În decembrie, Doug McMillon – șeful Walmart, cel mai mare retailer de pe planetă – a avertizat că furnizorii presează către noi creșteri de prețuri, peste creșterea de două cifre din 2022.

Retailerii europeni ripostează la rândul lor. „Cu marii furnizori insistăm asupra unor contracte pe termen lung care nu trebuie renegociate”, arată retailerul belgian Colruyt, axat pe produse ieftine.

Unele branduri dispar de pe rafturi

Cel mai mare lanț de supermarketuri din Marea Britanie, Tesco, nu a putut ajunge la un acord cu grupul american Kraft Heinz anul trecut asupra prețurilor pentru anumite branduri, astfel că unele dintre acestea au dispărut de pe rafturi.

În această lună, maioneza Hellmans, produsă de Unilever a dispărut din Africa de Sud din cauza creșterii costurilor.

Ken Murphy, șeful Tesco, a spus luna trecută că speră ca inflația să ajungă la un maxim până la jumătate acestui an, apoi să scadă.

Warren Ackerman, analist la banca britanică Barclays, spune că, deși prețurile mărfurilor au scăzut în medie cu 20% față de vârful din martie 2022, este nevoie de timp ca acest lucru să se reflecte în costurile companiilor.