CFR Călători a anunțat că primul tren de pasageri modernizat prin fonduri europene (PNRR) intră în circulație de miercuri, 16 aprilie 2025, pe ruta București Nord-Constanța, potrivit publicației Economedia.

Acest proiect face parte dintr-o inițiativă mai amplă de modernizare a materialului rulant, cu o valoare totală de peste două miliarde de lei.

Programul trenurilor CFR modernizate

Conform anunțului făcut de CFR Călători, trenul va fi compus dintr-o locomotivă produsă de S.C. Softronic S.R.L. Craiova și patru vagoane modernizate.

Două dintre acestea sunt de clasa I, furnizate de S.C. Atelierele CFR Griviţa S.A și S.C. Remarul „16 Februarie” S.A. Cluj-Napoca, iar celelalte două sunt de clasa a II-a, livrate de S.C. Electroputere – VFU S.A. Pașcani.

Începând cu data de 16 aprilie 2025 vor circula două perechi de trenuri pe această rută:

IR 1687: plecare din București Nord la 11.30, sosire în Constanța la 13:47
IR 1688: plecare din Constanța la 15.25, sosire în București Nord la 17:49

Din 17 aprilie 2025 se va adăuga încă o pereche de trenuri:

IR 1685: plecare din București Nord la 5.30, sosire în Constanța la 7:47
IR 1686: plecare din Constanța la 8.20, sosire în București Nord la 10:49

Aceste trenuri vor circula zilnic, inclusiv în perioada Sărbătorilor Pascale și a minivacanței de 1 Mai.

Ce dotări au trenurile CFR modernizate

Locomotiva furnizată de S.C. Softronic S.R.L. Craiova poate atinge viteze de până la 160 km/h, în funcție de starea infrastructurii feroviare.

Vagoanele de clasa I sunt dotate cu:

– Sistem de climatizare performant- Sistem de informare a pasagerilor de tip Infotainment- Capacitate de 52 de locuri- Viteză maximă de 160 km/h

Vagoanele de clasa a II-a au:

– Sistem de climatizare superior- Sistem infotainment pentru informarea călătorilor- Viteză maximă de 160 km/h- Capacitate de 64 de locuri pentru vagoanele clasice- 51 de locuri pentru vagoanele adaptate persoanelor cu mobilitate redusă

Un aspect important de menționat este că vagoanele destinate persoanelor cu dizabilități sunt echipate cu lift special și toalete adaptate.

Vor fi introduse trenuri modernizate și spre Brașov, Arad, Cluj, Iași, Galați, Timișoara

Proiectul de modernizare face parte dintr-un contract de finanțare mai amplu, semnat pe 13 decembrie 2023 în cadrul PNRR. Valoarea totală a investiției este de 2.074.920.554,86 lei, din care:

– 590.268.000,00 lei provin din fonduri europene (PNRR)- 1.153.362.727,86 lei reprezintă contribuția națională- 331.289.827,00 lei sunt alocate pentru TVA

Acest proiect vizează modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 de vagoane de călători.

CFR Călători a anunțat că, pe măsură ce vor fi livrate mai multe trenuri modernizate, acestea vor fi introduse și pe alte rute importante din țară, cum ar fi spre Brașov, Arad, Cluj, Iași, Galați sau Timișoara.

Obiectivul general al proiectului îl reprezintă modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 de vagoane de călători.

Acestea vor avea ca efect atât sporirea mobilității în jurul marilor centre socioeconomice ale țării și creșterea calității serviciilor, cât și realizarea unor conexiuni rapide între unitățile administrativ- teritoriale importante ale țării.