După ce statetele occidentale au anunțat anul trecut interzicerea importurilor de petrol rusesc în replică la invazia Ucrainei, o rafinărie grecească care deservește armata SUA s-a adaptat rapid și, în câteva luni, le-a spus investitorilor că a găsit alte surse de aprovizionare, scrie The The Washington Post.

Produsele petroliere originare din Rusia au continuat să curgă însă către rafinăria grecească Motor Oil Hellas de la Marea Egee, utilizând o rută ocolitoare, la sute de kilometri îndepărtare, printr-o instalație de stocare a petrolului din Turcia. Acest parcurs a ascuns amprenta Rusiei, deoarece proprietatea asupra produselor s-a schimbat de mai multe ori înainte de a ajunge în Grecia.

La o primă vedere, aprovizionarea rafinăriei cu păcură de la terminalul maritim Dortyol din Turcia părea să susțină declarațiile Casei Albe și ale liderilor europeni conform cărora embargoul asupra petrolului rusesc funcționează conform planului, privându-l pe președintele Vladimir Putin de venituri cruciale pentru finanțarea conflictului din Ucraina.

Faptul că acele transporturi conțineau produse originare din Rusia subliniază lipsa de eficacitate a sancțiunilor impuse de Vest. Conform sancțiunilor, Motor Oil Hellas și alți cumpărători occidentali nu pot importa produse petroliere rusești. Ei pot însă importa produse fabricate cu petrol rusesc dacă acesta a fost rafinat extensiv și transformat într-un alt combustibil după ce a părăsit Rusia.

În astfel de circumstanțe, noul produs poate fi etichetat ca provenind din țara în care a avut loc rafinarea.

Cantitățile de păcură transportate din Dortyol către Motor Oil Hellas și practica amestecării produselor de diferite origini pe măsură ce intră în depozite au făcut ca o cantitate mare de petrol din Rusia să intre în acest amestec, potrivit experților din industrie.

„Nu văd nicio altă concluzie posibilă decât faptul că petrolul rusesc va ajunge la Motor Oil Hellas”, a spus Robert Auers, analist la firma de cercetare RBN Energy.

Pentagonul a răspuns că nu ştia că acele pdoruse petroliere provind din Rusia, deoarece responsabilitatea pentru respectarea sancţiunilor revine contractorilor, în special companiei Motor Oil Hellas. Agenţia însăşi nu dispune de instrumente pentru a controla furnizorii, a arătat Pentagonul.

La rândul ei, rafinăria Motor Oil Hellas a declarat că „nu cumpără, nu procesează și nu comercializează petrol sau produse ruseşti” şi că „toate importurile sunt certificate că provind de la surse care nu intră sub incința vreunor sancțiuni”.

Pentagonul a semnat contracte în valoare de aproape 1 miliard de dolari cu rafinăria grecească de când a intrat în vigoare interdicția cumpărării de petrol rusesc, în luna martie a anului trecut. The Washington Post a folosit date din registrele de transport maritim pentru a urmări fluxul de păcură și alte produse petroliere folosite de Pentagon pentru navele și avioanele americane.

În ultimii doi ani, Dortyol a primit 5,4 milioane de barili de păcură, toți, cu excepția a 1,9 milioane de barili, provenind din Rusia. De la intrarea în vigoare a sancțiunilor Uniunii Europene, transporturile rusești către Dortyol au totalizat 2,7 milioane de barili, ceea ce echivalează cu peste 69% din păcura transportată în acea perioadă pe mare către Dortyol.

De asemenea, din februarie, Dortyol a livrat în total 7 milioane de barili de păcură, dintre care 4,2 milioane de barili au mers către Motor Oil Hellas. Transporturile respective au reprezentat cel puțin 56% din toată păcura primită de rafinăria grecească pe cale maritimă.