Luni, când președintele ales al Nigeriei, Bola Tinbu, depune jurământul, Olusegun Badmus va fi unul dintre câteva milioane de oameni care vor urmări.

Dar pentru șoferul de autobuz, în vârstă de 57 de ani, din orașul central nigerian Ilorin, abia se simte entuziasm după ani de zile în care a fost dezamăgit de guvern, inclusiv de administrația în sfârșit a președintelui Muhammadu Buhari.

Sub Buhari, Nigeria a depășit India ca capitală mondială a sărăciei, jumătate din cei 200 de milioane de oameni estimați trăiesc acum într-o sărăcie extremă. Naira a pierdut, de asemenea, 70% din valoarea sa în fața dolarului, deoarece cea mai mare economie a Africii a cunoscut două recesiuni.

„Guvernul lui Buhari ne-a dezamăgit cu adevărat”, a spus Badmus pentru Al Jazeera. „Părăsește țara mai rău decât a cunoscut-o, dar sper doar că Tinubu va fi capabil să performeze așa cum a promis.”

Tinubu, fost guvernator al capitalei comerciale a țării, Lagos, a fost declarat câștigător al alegerilor prezidențiale din 25 februarie înaintea lui Atiku Abubakar și Peter Obi de către Comisia Electorală Națională Independentă.

Cu toate acestea, viitorul președinte se confruntă cu probleme de legitimitate după ce a câștigat alegerile cu doar o treime din voturi într-un sondaj în care doar un sfert din cei 93 de milioane de alegători înregistrați din Nigeria au votat.

Partidele de opoziție au contestat procesul electoral și rezultatul, invocând nereguli, fraude la vot și lipsă de transparență în metodele comisiei electorale. O audiere a plângerilor lor a început pe 8 mai și este programată să se încheie pe 23 iunie.

Unii susținători ai opoziției speră că procesul de tranziție va fi blocat până când nu există un verdict în aceste cazuri, ceea ce indică scăderea încrederii în instituțiile guvernamentale, a declarat Joachim MacEbong, analist guvernamental senior la firma de analiză Stears Intelligence din Lagos.

„Mulți oameni nu simt că ele (instituțiile) pot fi corecte și imparțiale și aceasta este de fapt adevărata problemă aici”, a spus el pentru Al Jazeera.

În timp ce unii nigerieni așteaptă ca acest proces să se desfășoare în instanță, alții caută deja la Tinubu soluții economice rapide.

Tăieri controversate

Mai mult de o treime din populația țării este în prezent șomeră, iar alegătorii se așteaptă ca Tinubu, în vârstă de 71 de ani, să creeze locuri de muncă, să repare economia în cădere liberă și să întărească securitatea, în conformitate cu promisiunile sale de campanie.

Președintele ales a vorbit, de asemenea, despre planuri de revigorare a sectorului agricol, de creștere a producției de energie electrică pentru a rezolva sistemul de energie notoriu de nefiabil din Nigeria și de a reduce subvențiile pentru combustibil.

El este adesea creditat cu creșterea veniturilor generate intern de Lagos de la 3,77 milioane de dolari pe lună la inaugurarea sa în 1999 la o medie de 32 de milioane de dolari pe lună în 2006, în ajunul ieșirii sale.

Economiștii prevăd deja că Tinubu, care a criticat recent o reproiectare și un schimb valutar, este de așteptat să devalorizeze naira cu până la 15% pentru a ajuta la stabilizarea economiei.

Cea mai controversată decizie pe care noul președinte ar trebui să o ia poate fi și cea mai de impact – reducerea subvențiilor pentru combustibil.

Subvențiile au fost introduse în Nigeria în 1973 ca măsură temporară pentru a compensa creșterea prețului petrolului. Acestea au rămas în vigoare și au fost mult timp o măsură controversată, în ciuda faptului că au fost folosite pentru a menține prețurile la combustibili accesibile.

Ele sunt considerate pe scară largă ca o cale pentru corupție și risipă, beneficiind doar clasa bogată și mijlocie, mai degrabă decât oamenii din clasa muncitoare pe care au fost menționați să îi ajute.

Din ianuarie până în septembrie 2022, Nigeria a cheltuit 2,91 trilioane de naira (7 miliarde de dolari) pe subvenții pentru combustibil. În același an, peste 10 miliarde de dolari au fost deturnați într-o înșelătorie de subvenții pentru combustibil.

În ianuarie 2012, președintele de atunci Goodluck Jonathan a anunțat că va aboli subvențiile, declanșând aproape două săptămâni de proteste la nivel național din partea opoziției, a forței de muncă organizate, a societății civile și a altor nigerieni.

Jonathan și-a inversat decizia, iar Buhari s-a îndoit în această problemă. Dar Tinubu și-a declarat deja disponibilitatea de a reduce subvențiile în primele zile de mandat.

„Dacă te uiți la sănătatea fiscală a țării, vei vedea că subvenția trebuie să plece mai devreme decât mai târziu”, a spus el în campania electorală. „Datoriile Nigeriei sunt parțial cauzate de subvențiile pentru combustibil și oricum oamenii mai săraci din societate nu beneficiază prea mult de pe urma acestora”.

Deși acest lucru ar putea pierde punctele noului președinte din punct de vedere politic, experții spun că mișcarea este cea corectă în cel mai mare producător de petrol din Africa.

Cu toate acestea, este de așteptat să existe o rezistență serioasă din partea multor nigerieni, deoarece încetarea subvențiilor va aduce și o creștere a costului vieții.

„Ceea ce vreau să facă Tinubu este să găsească o modalitate de a reduce prețul combustibilului și al altor bunuri și servicii”, a spus Badmus. „Cu toate profiturile noastre cumpărăm benzină. Abia mai avem bani de luat acasă.”

Dacă administrația lui Tinubu trece acest test, a spus MacEbong, banii pe care îi economisesc ar putea fi direcționați în educație și asistență medicală pentru gospodăriile cu venituri mici.

Luna aceasta, la periferia orașului Lagos a fost pusă în funcțiune cea mai mare rafinărie de petrol cu ​​un singur tren din lume, cu o capacitate de producere de 650.000 de barili pe zi. Prima rafinărie privată din Nigeria este deținută de cel mai bogat om din Africa, Aliko Dangote, dar compania de stat Nigerian National Petroleum Corp deține 20% din acțiuni.

Se așteaptă că proiectul îl va ajuta pe Tinubu să stabilizeze economia și să reducă inflația, care este în prezent la 22%, au spus economiștii.

„Rafinăria înseamnă că vom economisi băncii centrale între 20 și 23 de milioane de dolari, care ar fi fost furnizați pentru a continua să importe PMS (spirit premium pentru motor) în Nigeria”, a declarat Paul Alaje, economist senior la SPM Professional, un management din Lagos. firma de consultanta.

„Deci este o veste mare pentru noi”, a spus el. „Vom avea o creștere semnificativă a rezervei noastre valutare și asta înseamnă că, în perioada următoare, vom vedea o creștere majoră a valorii nairei.”

O piață optimistă?

După ce comisia electorală a Nigeriei a anunțat victoria lui Tinubu, obligațiunile nigeriene au sărit. Gigantul bancar de investiții Morgan Stanley a devenit optimist pe piață, bazându-se pe speranța că președintele ales va acorda prioritate îmbunătățirilor fiscale și ale pieței financiare.

Dar asta nu ar trebui să fie încă un motiv pentru sărbători timpurii, au avertizat analiștii, indicând câștiguri similare în 2015 înainte de o inversare, cauzată de o serie de pași greșiți de politică ale lui Buhari.

„Piața va încerca întotdeauna să fie optimistă cu privire la noul președinte, dar rămâne de văzut dacă acest lucru va continua”, a spus MacEbong. „Depinde de reforme și de cât de repede sunt realizate, astfel încât piața să primească semnalele necesare.”

Înapoi la Ilorin, Badmus este sceptic cu privire la orice creștere economică, dar speră că timpul lui Tinubu ca guvernator al statului Lagos poate ajuta la întoarcerea situației.

„În acest moment, am credința mea în Dumnezeu și nu în politicieni”, a spus el în timp ce își parca autobuzul și își încheia ziua de muncă. „Sper că Tinubu va schimba situația țării și va fi un balsam pentru suferința noastră.”

Sursa – www.aljazeera.com