Dacă Narcan, spray-ul nazal care salvează vieți prin inversarea supradozelor de opioide, primește aprobarea pentru a fi vândut fără ghișeu, oficialii din sănătatea publică speră că pistonul de mărimea palmei ar putea deveni într-o zi la fel de banal ca un stingător de incendiu de bucătărie.
Se așteaptă ca Administrația pentru Alimente și Medicamente să autorizeze trecerea de la statutul de prescripție medicală săptămâna aceasta, un pas căutat de mult timp de oficialii din domeniul sănătății de stat și salutat de părinții îngrijorați de faptul că adolescenții iau pastile contrafăcute, contaminate cu fentanil și de proprietarii de afaceri, de la cluburi la magazine în mall-uri unde oamenii au cedat la supradoze. Până la sfârșitul verii, medicamentele de salvare ar putea fi disponibile în magazinele de colț, automate și prin comercianții cu amănuntul online și ar putea contribui la reducerea deceselor prin supradoză la nivel național, care au depășit 100.000 anual în ultimii doi ani.
Dar clinicile și grupurile de reducere a riscurilor, care au făcut presiuni de mult timp pentru schimbare, se tem că mai mulți factori ar putea încă împiedica accesul pe scară largă la medicament – și anume prețul și stigmatul care îl înconjoară.
În prezent, un pachet de două doze de Narcan pe bază de rețetă este adesea gratuit pentru persoanele acoperite de Medicaid sau de asigurări private sau costă, cel mult, mai puțin de 10 USD. Dar programele de asigurări publice și private nu acoperă majoritatea medicamentelor fără prescripție medicală. Dacă se va face o excepție pentru Narcan, ar putea dura luni până să se rezolve.
Luna aceasta, o farmacie din Manhattan a perceput 98 de dolari pentru cutia de două doze de Narcan clienților fără asigurare. Un alt lanț de farmacii din New Jersey a taxat 73 de dolari.
Producătorul Narcan, Emergent BioSolutions, a refuzat să dezvăluie planurile de preț pentru o versiune fără prescripție medicală, în așteptarea aprobării FDA. Compania a spus că va „colabora cu grupuri de interes public”, care acum percepe aproximativ 47,50 USD pe cutie. Economiștii din domeniul sănătății prevăd că noul preț ar putea ajunge undeva între 35 de dolari și 65 de dolari – plus markup-ul unui retailer.
Deci costul noului Narcan din buzunar ar putea face spray-ul prohibitiv pentru multe persoane, în special pentru cei care injectează opioide și, indirect, pentru organizațiile care cumpără medicamentele în vrac.
„Oamenii care au într-adevăr nevoie de el nu își vor putea permite, așa că este mult mai probabil ca acesta să devină un articol care este furat din magazin”, a spus Jim Thacker, care conduce Proiectul Target4, un program la nivel de stat cu sediul la Universitatea din Kentucky. care se concentrează pe prevenirea HIV și oferă Narcan gratuit.
Și asta, a spus el, poate crea un alt obstacol: „Atunci Narcan va fi probabil pus în spatele ghișeului farmacistului sau în spatele geamului, ceea ce creează o barieră în calea oamenilor care își permit, dar nu vor să-l ceară”, a spus el. .
Walgreens, CVS și Walmart nu au comentat cu privire la plasarea produselor pentru Narcan. O purtătoare de cuvânt a Consumer Healthcare Products Association, un grup comercial, ar spune doar că „comercianții individuali lucrează cu producătorii pentru plasări în magazine și iau propriile decizii cu privire la abordările de prevenire a furtului”.
Narcan este versiunea spray nazal a medicamentului naloxone, care blochează efectul unui opioid asupra creierului. A devenit marca dominantă a naloxonei, deoarece chiar și un spectator panicat și neinstruit îl poate administra cu ușurință. Un impuls major care face ca Narcan să fie mai accesibil este acela de a încuraja spectatorii să intensifice în timpul situațiilor de urgență. Centrele pentru Controlul și Prevenirea Bolilor au spus că în 2021, trecătorii au fost prezenți la aproximativ 46% din supradozele fatale.
Adesea, trecătorii sunt ei înșiși oameni care au devenit dependenți de opioide. Clinicile și multe grupuri de reducere a efectelor nocive, care distribuie gratuit milioane de doze de naloxonă pe an, se tem că capacitatea lor de a continua să facă acest lucru ar putea fi compromisă de concentrarea tot mai mare asupra mărcii Narcan.
Acest lucru se datorează faptului că multe grupuri distribuie o formă diferită de naloxonă: un lichid care vine într-un flacon cu o seringă mică. Unele studii spun că versiunea injectabilă a medicamentului funcționează mai rapid decât spray-ul.
Cel mai important, este mult mai puțin costisitor. Maya Doe-Simkins, co-director al Remedy Alliance, care distribuie sute de mii de doze injectabile de naloxonă grupurilor comunitare din 44 de state; Washington DC; și Puerto Rico, au spus că, pe măsură ce Narcan acoperă piața, „Statele își cheltuiesc întregul buget de naloxonă pe produse scumpe și nu mai sunt suficienți bani pentru produse injectabile ieftine”. De obicei, aceste grupuri se bazează pe alocațiile departamentului de sănătate de stat, subvenții de stat și federale, plus fonduri de decontare recent eliberate din litigiul național pentru opioide pentru a plăti pentru naloxonă.
Unii economiști din domeniul sănătății prevăd că prețurile Narcan vor scădea treptat, pe măsură ce volumul crește și concurenții intră pe piața de vânzare fără ghișeu. În mod ironic, doi dintre concurenții probabili au legături cu companii farmaceutice care au fost ținte de litigii pentru rolul lor în epidemia de opioide.
Unul, un spray nazal cu naloxonă numit RiVive, așteaptă aprobarea FDA. Este realizat de Harm Reduction Therapeutics, o companie nonprofit al cărei scop este să dezvolte un spray cu naloxonă la preț redus, fără prescripție medicală, care să se vândă în principal către grupuri și clinici comunitare, ocolind markupurile retailerilor. Din 2018, compania a primit aproape 24 de milioane de dolari de la Purdue Pharma, producatorii analgezicei prescrise OxyContin, un medicament opioid care generează dependență, despre care se crede că a fost o cauză principală a epidemiei de opioide în curs.
Purdue trece printr-o procedură de faliment pentru a soluționa mii de procese pentru opioide împotriva sa și va fi restructurată într-o corporație de folos public. Săptămâna trecută, un judecător de faliment a autorizat Purdue să doneze încă 9 milioane de dolari către Harm Reduction Therapeutics. Ambele companii au spus că Purdue nu deține niciun pachet comercial în RiVive.
Un alt spray nazal cu naloxonă, disponibil în prezent pe bază de rețetă, este produs de Teva Pharmaceuticals, un producător de medicamente generice și de marcă, inclusiv opioide. Teva va dona cantități mari din produsul său de anulare a supradozajului ca parte a acordurilor sale de reglementare pentru opioide.
Conform legilor privind accesul la naloxonă, fiecare stat permite deja farmaciștilor să elibereze spray-urile nazale oricui le solicită, indiferent dacă persoana are o rețetă. Dar, potrivit unui raport recent al Fundației Reagan-Udall, un grup independent care analizează problemele cu care se confruntă FDA, din cele 16,95 milioane de doze de naloxonă distribuite în 2021 – o subestimare recunoscută – doar 2,64 milioane au trecut prin farmacii. Cele mai multe doze sunt date persoanelor care răspund în situații de urgență, clinicilor și lucrătorilor comunitari.
Asta pentru că, pe lângă preț, există și alte bariere de acces la naloxonă. Studiile arată că, în special, farmaciștii independenți, în special cei din zonele rurale și urbane sărace, nu stochează în mod regulat spray-urile nazale, spunând adesea că nu doresc să se angajeze cu oameni care consumă droguri.
„Din cauza stigmatizării, un procent mare de farmaciști nu au oferit naloxonă pacienților”, a spus Evan Peet, economist în domeniul sănătății la RAND Corporation, care este îngrijorat de costurile din buzunar.
Acest stigmat profund înrădăcinat, plus prețul, este motivul pentru care distribuția directă a naloxonei de către clinici și grupurile de reducere a riscurilor din întreaga țară este vitală pentru persoanele care au nevoie cel mai adesea de medicamente.
James Moore, care deține un magazin de biciclete potrivit pentru familii în Hattiesburg, Miss., încearcă să combată părtinirea, precum și prețul Narcan, care, a spus el, în zona sa poate depăși 100 de dolari pentru o cutie cu doză dublă fără asigurare. La magazinul său, el oferă Narcan și antrenament gratuit oricui o cere.
Dl. Moore a spus că este încântat de faptul că spray-ul va deveni disponibil la ghișeu, deoarece a crezut că în cele din urmă ar putea ajuta la atenuarea stigmatizării față de persoanele care se luptă cu dependența – oameni precum fiul său Jeffrey, care a murit în 2015 din cauza unei supradoze.
Domnul Moore nu știa despre naloxonă când Jeffrey era în viață. De atunci, el a lucrat neobosit pentru a educa familiile, studenții și forțele de ordine cu privire la proprietățile sale salvatoare. Posturile de televiziune difuzează anunțurile sale de serviciu public din Narcan.
Decesele legate de dependență și supradozaj sunt deseori încă închise în Hattiesburg, a spus domnul Moore. Așa că, când află despre un localnic care tocmai a murit din cauza unei supradoze, coboară steagul american peste magazinul său și arborează un steag violet în berb timp de cinci zile. El găzduiește anual servicii la lumina lumânărilor pentru prietenii și familiile celor dragi care se luptă cu dependența. El scoate oamenii înscriși în programe de reabilitare pentru pacienți internați pentru plimbări cu bicicleta în grup și donează biciclete recondiționate celor care au nevoie de transport la și de la tribunalul de droguri.
Dar domnul Moore, care primește Narcan de la serviciile de sănătate mintală de stat, își face griji și cu privire la prețul de buzunar pentru Narcan dacă acesta este aprobat pentru vânzări la raft deschis.
„Oricât de mult îmi place existența lui Narcan”, a spus el, „mă doare să știu cât costă un individ fără asigurare de fiecare dată când merge să-l cumpere. Așa că sunt nerăbdător să văd că va urca pe rafturile Walmart și să vină concurenții. Vreau ca cineva să poată cumpăra Narcan la prețul unui hamburger.”
Sursa – www.nytimes.com