În calitate de administratori cu bună-credinţă ai sistemului de pensii private şi în numele justei informări publice, dorim să aducem la cunoştinţă următoarele clarificări în contextul dezbaterii publice din jurul Legii privind plata pensiilor private:

1. Proprietatea asupra banilor din fondurile de pensii private este şi rămâne garantată

Atât legislația-cadru a sistemului de pensii private (Legile 411/2004 și 204/2006), cât și proiectul legii de plată consfințesc dreptul de proprietate indiscutabil al participanților asupra banilor economisiți în Pilonul 2 obligatoriu și 3 facultativ. Pentru că este însă vorba de sisteme de pensii, acest drept are o natură reglementată și nu este un drept absolut, unicul său scop fiind obținerea unei pensii private – deci a unei serii de plăți lunare pe durată cât mai îndelungată, chiar toată viața – și nicidecum a unei plăți unice la finalul perioadei de economisire. Legile care au înființat Pilonii 2 și 3 de pensii private prevăd clar, încă de acum două decenii, aceste principii in legea 411/2004.

Scopul sistemului fondurilor de pensii administrate privat este asigurarea unei pensii private, distinctă și care suplimentează pensia acordată de sistemul public (…)” – Art. 1 alin. (2) din L411/2004
„Pensia privată reprezintă suma, plătită lunar, unui participant, pe viață sau beneficiarului desemnat de acesta, după caz, în mod suplimentar și distinct de cea acordată de sistemul public” – Art. 2 alin. (1) din L411/2004

„Pensia facultativă reprezintă suma plătită periodic titularului sau beneficiarului, în mod suplimentar și distinct de cea furnizată de sistemul public” – Art. 2 alin. (1) din L204/2006

„Activul personal net este folosit exclusiv pentru achiziționarea unei pensii private” – Art. 142 alin. (1) din L411/2004

„Activul personal este folosit numai pentru obținerea unei pensii facultative” – Art. 93 alin. (1) din L204/2006

2. Necesitatea elaborării unei legi de plată a fost anunțată de la bun început

Atât legea pensiilor private obligatorii cât și cea a pensiilor facultative au anunțat de la bun început că în 2, respectiv 3 ani va trebui elaborată o lege de plată a pensiilor: 

„În termen de 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, se reglementează, prin lege, modul de autorizare, organizare și funcționare a furnizorului de pensii, categoriile de pensii administrate privat, stabilirea și modul de acordare a acestora, precum și competențele Comisiei în aceste domenii” – Art. 182 alin. (2) din L411/2004

„În termen de 3 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi, se adoptă legea specială privind organizarea și funcționarea sistemului de plată a pensiilor reglementate și supravegheate de Comisie.” – Art. 95 din L204/2006

De aceea, proiectul de lege nu este nicidecum „o schimbare a regulilor în timpul jocului”, ci o evoluție legislativă și instituțională coerentă cu cadrul de reglementare pe baza căruia a fost instituit sistemul de pensii private.

3. Noua lege aduce mai multe avantaje pentru participanţii la fondurile de pensii private

Noua lege de plată aduce o serie de avantaje pentru români, față de situația de provizorat din prezent:

– Sumele acumulate vor continua să fie investite și să producă randamente investitionale, atât în cazul fondurilor de retrageri programate, cât și în cazul celor de anuități viagere. În prezent, retragerea programată pe maximum 5 ani, prevăzută de normele ASF, nu permite continuarea investirii sumelor după deschiderea plăților eșalonate;

– Reducerea riscurilor investitionale și a volatilității, întrucât fondurile de retrageri programate vor putea investi doar în instrumente cu venit fix și risc scăzut, iar pensiile viagere vor garanta valoarea lunară a pensiei;

– Obținerea unui venit suplimentar pe o perioada îndelungată, corespunzătoare rolului inerent al unui sistem de pensii, cu menținerea unei flexibilități în linie cu practica altor state cu sisteme similare: atât retragerea la început a 30% din suma totală acumulată, cât și posibilitatea suplimentării pensiei private cu sume din alte surse de economisire (ex: folosirea unor conturi de economii sau depozite bancare);

– Un tratament fiscal mai avantajos decât retragerea integrală a sumei sau retragerile pe perioade de până la 5 ani, întrucât suma implicită pentru fondurile de retragere programată este previzionată la nivelul indemnizației sociale pentru pensionari, sub pragul de 3.000 de lei de la care se aplica impozitul pe venit și CASS.

– Echilibru între rolul social – asigurarea unui venit minim egal cu indemnizația socială pentru pensionari – și flexibilitatea oferită participanților cu acumulări mai mari, care pot beneficia de pensii mai mari, cu acoperirea unei perioade minime de plată de 8 ani.

4. Apel la informare corectă si echilibrată

Sistemul de pensii private are în esenţă rolul de a oferi participanţilor o completare la pensia de stat, pe baza economiilor individuale – nu doar în Romania, ci în toate statele dezvoltate. Noua lege privind plata pensiilor private vizează etapa de maturizare a acestui sistem, preluând cele mai bune practici din statele dezvoltate, cu experiență îndelungată în administrarea și plata pensiilor private, membre ale OECD. 

APAPR și membrii săi apără de 21 de ani drepturile și cele mai bune interese ale participanților la fondurile de pensii private, respectând în același timp principiile cooperării instituționale loiale cu autoritățile publice și acționând mereu cu transparență și profesionalism. Salutăm dezbaterea publică din societate ca și interesul deosebit din jurul pensiilor private, dar considerăm că toate aceste discuții merită și trebuie să se desfăşoare în mod just și fundamentat, doar cu argumente bine documentate. 

Articol realizat de Asociaţia pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) www.apapr.ro