„Exmatricularea este o măsură de ultimă instanță, dar trebuie menținută pentru că altfel erodează masiv, substanțial autoritatea școlii și a profesorilor. Renunțându-se la această măsură, comunicăm că rămâi în spațiul școlar indiferent ce faci”, a declarat profesorul Mircea Miclea, într-un interviu pentru RFI România, în contextul discuțiilor despre exmatricularea elevilor ca posibilă sancțiune atunci când au loc violențe în școli. 

„Trebuie pornit de la recredibilizarea școlii și profesorilor, e un demers esențial pentru sănătatea socială a întregii societăți”, adaugă Mircea Miclea. „Dacă școala și profesorii sunt decredibilizați sistematic, bineînțeles că elevii își pot permite să ignore autoritatea acestei instituții.

Dacă un elev are probleme, întâi trebuie încercate măsuri de consiliere, apoi măsuri remediale, de genul unui profesor de suport. Și abia ulterior poate fi lăsat să repete anul. Și după aceea să se intervină din nou cu măsuri remediale.

”Nu orice este posibil în spațiul școlar”

Însă, sunt situații în care, de exemplu, un copil înjunghie un profesor la școală, nu mi se pare corect să nu aplicăm o măsură severă pentru a comunica un mesaj. Nu orice este posibil în spațiul școlar. Altfel, renunțându-se la această măsură, comunicăm că rămâi în spațiul școlar indiferent ce faci”, spune Mircea Miclea.

Întrebat cum pot fi violențele din mediul școlar combătute și descurajate, Mircea Miclea a declarat ca există cel puțin două căi prin care poți să reduci din aceste comportamente: mai mulți consilieri școlari alocați școlilor și întărirea autorității școlii.

„Unul, prin faptul că se alocă mai mulți consilieri școlari care pot să identifice și să intervină preventiv pentru cazuri specifice. Din păcate, după cum știm, raportul dintre elevi și consilierii școlari este unul extrem de nefavorabil.