Aproximativ 50% dintre învățătorii din țara noastră aveau peste 50 de ani în 2020. În următorii 10-15 ani zeci de mii de profesori din România vor ieși la pensie, așa că specialiștii atrag atenția că ne-am putea lovi de cea mai gravă criză de personal.
Din cauza subfinanțării învățământul nu e atractiv. Așa se face că mai puțin de 1 din 10 profesori de la catedră are sub 30 ani. Mentoratul, salarizarea pe criterii de performanță, îmbunătățirea condițiilor de muncă și salarii atractive sunt soluții care pot preveni această criză de personal, spune fostul ministru al Educației, Mircea Miclea.
Vezi si Profesorii au ghiduri pentru instruire rutieră în școli și licee
Acesta a subliniat că această criză este majoră şi ”dacă nu se iau măsuri acum atunci va fi prea târziu mai încolo, pentru că efectele se derulează în timp, nu se pot obţine efecte imediate.”
Prima soluție: creșterea salariilor
Mircea Miclea, fost ministru al Educației: Prima soluţie este o creştere substanţială a salariilor profesorilor. Să nu cumva cineva să îndrăznească să spună că acest lucru nu este posibil. S-a putut la cadrele medicale. Vă puteţi închipui dacă nu ar fi fost măririle de salarii la personalul medical ce s-ar fi întâmplat în pandemie? Cine ar mai fi stat în spitalele din România cu salariile pe care le avau ei înainte? S-a făcut o mărire substanţială a salariilor, asta dintr-o dată. A făcut din nou atractivă profesia de medic şi exercitarea acestei profesii în România. (…) A fost o creștere să zicem într-o anumită măsură, dar deloc satisfăcătoare după greva care a avut loc acum un an și ceva. Dar trebuie adus salariul unui profesor proximativ la nivelul salariului unui medic rezident, pentru că trebuie să atragem resursă umană de bună calitate. Iar resursa umană de bună calitate se atrage la începutul profesiei, nu la finalul profesiei. Deci nu contează atât de mult salariul când ești profesor plin cu 30 de ani vechime. Contează ce salariu ai când ai 25 de ani și când îți începi cariera. (…) Principalul factor care duce la calitatea predării şi a învăţării este cadrul didactic.
Fostul ministru al Educației a subliniat necesitatea salarizării pe criterii de performanță.
Putem să începem să punem în practică o astfel de salarizare pe criterii de competenţă pentru că dacă o începem şi o începem bine va fi unul dintre elementele care vor face să crească încrederea. Nu trebuie să aşteptăm să apară încrederea şi apoi să trecem la această salarizare diferenţiată. (…) Nu trebuie tăiat de la nimeni nimic, dar trebuie dat unora mult mai mult decât au acum, dublu, triplu, cât trebuie pentru ca să devină atractivă (n. r. meseria de dascăl).
A doua soluție: Îmbunătățirea condițiilor de muncă ale cadrelor didactice
Mircea Miclea a precizat că una dintre problemele cu care se confruntă cadrele didactice este burnoutul.
Mircea Miclea, fost ministru al Educației: Trebuie redusă birocrația, trebuie stabilit un regulament foarte clar ce are dreptul să facă un părinte, ce nu are dreptul să facă un părinte pentru a consolida autoritatea profesorului. Una dintre problemele majore cu care se confruntă cadrele didactice sunt probleme de sănătate mintală, de stres, de burn out, nu e numai la noi, e peste tot în lume. (…) Eşti epuizat de o nouă generaţie de elevi, pentru care adesea nu ai toate instrumentele necesare ca să le faci faţă aşa cum trebuie pentru că părinţii sunt extrem de dispuşi la a face presiuni, pentru că e o birocraţie a sistemului enormă, atunci bineînţeles că ajungi la burnout, ajungi la un stres acut care se cronicizează, care este detrimental pentru propria ta sănătate, dar este detrimental pentru relaţia ta cu elevul.
A treia soluție: Formarea cadrelor didactice
Fostul ministru al Educației a precizat că este dificil ”să motivezi cadrele didactice ca să facă bine ceea ce trebuie să facă fără o pregătire inițială bună.”
”Cercetările de specialitate arată acest lucru, că dincolo de formarea iniţială, mentoratul, adică să ai pe cineva care stă în şcoală cu tine sau e într-o şcoală apropiată de tine, care vine la tine la ore (…) – un om care e cap competent, pe care toată lumea îl recunoaşte că e un profesor bun şi care te ajută pe tine profesor începător ca să nu ai toate dificultăţile şi greutăţile carierei pe care altfel le-ai avea. Şi atunci intri mai uşor în profesie, poţi să ai o performanţă mai bună, poţi să simţi că este profesia mai atractivă, să le spui altora că profesia asta este atractivă. (…) Acest lucru trebuie instalat de urgenţă, mentoratul acesta, dar la modul real, nu pe hârtie”, a declarat Mircea Miclea, fost ministru al Educației, la TVR Info.
Articolul Mai puțin de 1 din 10 profesori de la catedră are sub 30 ani în România apare prima dată în Pedagoteca.