Sursă foto: cugetliber.ro

La prima consultare publică organizată pentru viitorul Plan Urbanistic Zonal în centrul Constanței, două subiecte de mare interes au fost locurile de parcare și soarta taluzului. Cu toate acestea, locuitorii s-au confruntat cu o surpriză neplăcută atunci când au constatat că reprezentanții primăriei nu erau prezenți, ci doar urbaniștii de la firma privată responsabilă cu elaborarea documentelor.

Administrația publică locală a atribuit contractele pentru realizarea Planurilor Urbanistice Zonale (PUZ) în mai multe cartiere din Constanța, inclusiv în Zona Peninsulară, centrul și Tomis I și II. Toate aceste contracte au fost încredințate Asocierii Agorapolis SRL și Raumplan Design SRL, avându-l ca șef de proiect pe dr. urb. Mădălina Moțcanu-Dumitrescu, cu aproximativ două luni în urmă. Prima etapă, care consta în efectuarea analizelor preliminare și studierea realității din teren, s-a încheiat.

Înainte de a progresa la etapa următoare de elaborare a studiilor, companiile responsabile au decis să consulte populația. Astfel, în ultima săptămână, au fost organizate diverse întâlniri cu locuitorii din zonele vizate pentru actualizarea PUZ-ului.

Marți, 20 iunie, a avut loc întâlnirea cu locuitorii din centrul orașului, însă prezența acestora a fost scăzută, aproximativ 20 de persoane participând în sala de festivități a Colegiului Național “Mircea cel Bătrân”. Mai mult, oamenii au fost dezamăgiți când au aflat că discuțiile vor avea loc cu urbaniștii de la Agorapolis SRL și nu cu angajații Primăriei Constanța, deși erau pregătiți să își exprime nemulțumirile.

Din partea primăriei au fost prezenți arhitectul șef Dan Leu și consilierul personal al primarului, George Măndilă. În ciuda dezamăgirii inițiale, locuitorii au ascultat cu interes explicațiile urbaniștilor, mai ales după ce li s-a comunicat că tinerii specialiști au luat inițiativa organizării consultărilor publice și că opiniile și recomandările locuitorilor vor fi luate în considerare în elaborarea viitoarelor reguli urbanistice pentru zona centrală a municipiului.

„Ne dorim să facem ceva diferit, cel puțin din câte știm noi, la nivelul Constanței nu s-a mai procedat astfel, ne dorim să creăm o platformă online pe care să postăm toate documentele, pe măsură ce vor fi realizate, în vederea întocmirii PUZ-ului. Vor fi aproximativ 25 de specialiști care vor lucra doi ani la aceste documente, în prezent suntem la început”, a menționat urbanist Mihaela Pușnava, manager Agorapolis SRL.

Așa cum era de așteptat, întâlnirea a fost marcată de numeroase supărări, reclamații și sugestii, unele referitoare la subiectul discuției – Planul Urbanistic Zonal (PUZ) viitor – iar altele înscrise pe o listă ce urmează să fie înaintată administrației locale. Printre aspectele principale reclamate s-a evidențiat lipsa locurilor de parcare în zona centrală. De fapt, atât lipsa actuală, cât și temerile exprimate cu certitudine, au vizat o reducere drastică a numărului de locuri de parcare în viitor.

„În după-amiaza aceasta, când am ajuns acasă, am tot înconjurat zona, preț de 4 kilometri, tot căutând un loc de parcare. Plătim tarife de zona 0, am înțeles că trebuie să plătim, dar nu avem unde să parcăm. Trebuie gândite zone unde să se poată parca, măcar pentru riverani”, a precizat o constănțeancă. Această opinie a fost împărtășită de mai mulți participanți la întâlnire, care au subliniat faptul că în zona respectivă se află și unități spitalicești care nu dispun de numărul necesar de locuri de parcare, precum și școli care se confruntă cu aceeași problemă.

„Acesta este un aspect care va fi intens discutat. Proiectele de mobilitate urbană care au fost finanțate au niște condiții obligatorii. Una dintre acestea este faptul că nu se finanțează parcări și faptul că ele trebuie eliminate din zonă. Logica este ca în zonele importante, de interes public, precum piețele, arterele majore de circulație, să nu fie parcate autoturisme. De asemenea, se dorește descurajarea traficului auto, fiind vorba despre o zonă istorică, despre un oraș care nu a fost proiectat pentru traficul auto din prezent. Parte din misiunea noastră este să găsim soluții astfel încât să nu creăm o problemă mai mare. Dar este irealist să ne gândim că într-o zonă istorică vom avea parcări majore. Vor putea fi realizate parcări în unele zone, care vor fi umbrite de copaci. Ce putem noi să facem va fi să căutăm soluții, zone unde ar putea să fie realizate astfel de parcări”, a explicat urbanistul Mihaela Pușnava.

O altă problemă intens discutată a fost cea legată de taluz. După ce urbaniștii au afirmat că proiectul de construire a unei șosele de coastă, așa cum a fost conceput de o administrație publică anterioară, nu este fezabil în prezent, locuitorii au solicitat ca zona verde care face legătura între oraș și plajă să fie păstrată și îmbunătățită. Această solicitare a fost confirmată de realizatorii PUZ-ului. “Aceasta a fost și propunerea noastră inițială în documentație. Da, este posibilă construcția, dar nu este recomandată. Această porțiune este legătura dintre oraș și plajă, iar trebuie să găsim o soluție pentru a păstra perspectiva panoramică și pentru a crea o legătură pietonală”, a adăugat Mihaela Pușnava.

„În prezent, lucrăm la realizarea unei promenade pietonale la baza taluzului, o promenadă care va porni de la locul de joacă și se va opri în locul numit popular «Pălăria lui Neagoe». Una din provocările pe care le întâmpinăm este asigurarea protecției de infiltrațiile din pânza freatică. Trebuie realizată această protecție, altfel în câțiva ani această promenadă va fi distrusă”, a mai spus urbanistul.

Pe lista de discuții s-au mai adăugat următoarele aspecte: impunerea unei limite de viteză – urbaniștii au confirmat că se va implementa o limită de viteză întrucât zona este una istorică, însă aceasta va fi aplicată doar pe anumite străzi sau porțiuni; solicitarea de reamplasare a liniilor de autobuz de pe strada Mihai Viteazu sau cel puțin a unora dintre ele, deoarece clădirile vechi prezintă crăpături profunde cauzate de acestea; “mascatul” sau îngrădirea corespunzătoare a ghenelor de gunoi și crearea de mai multe piste pentru bicicliști.

Un alt aspect ridicat în cadrul întâlnirii a fost modul în care au fost delimitate zonele pentru realizarea PUZ-urilor. Locuitorii din Constanța au aflat cu surprindere că municipalitatea a decis să includă străzile Ferdinand, Cuza Vodă și o parte din strada Ștefan cel Mare în PUZ-ul Zonei Peninsulare. Urbaniștii au explicat că această delimitare a fost realizată ținând cont de siturile vechi aprobate de Ministerul Culturii.

Seriile inițiale de consultări publice s-au încheiat, însă vor avea loc și altele în toamnă, după finalizarea studiilor de specialitate și realizarea unor sondaje. Cu toate acestea, urbaniștii au subliniat că sunt în continuare deschiși la sugestii și propuneri pe întreaga perioadă de elaborare a regulamentelor viitoare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.