Legile Educaţiei ”desenate” de Președintele Iohannis și comunicate acum de ministrul educație, Ligia Deca propun ca examenul de Bacalaureat să se plieze pe fiecare profil, urmând să se introducă o probă complementară care vizează competenţe de bază.

„Examenul de Bacalaureat se pliază pe fiecare profil. Vom avea Bacul tehnologic pe care liceele tehnologice îl propun şi îl aşteaptă de multă vreme. Rămânem cu două probe de competenţe lingvistice, limbă străină I, limbă străină II, tocmai pentru a creşte potenţialul de angajare şi adecvare a absolvenţilor pentru societatea viitorului, cele două probe la nivelul de competenţă diferită, în funcţie de câtă limbă străină s-a studiat pe parcursul orelor de liceu sau de gimnaziu”, a explicat ministrul Educaţiei, într-o conferinţă de presă în care a prezentat pachetul noilor legi ale educaţiei.

Ligia Deca a adăugat că, pe lângă forma actuală a examenului de Bacalaureat, va exista o probă complementară care vizează competenţe de bază.

„Pentru profilul uman va fi la matematică sau la ştiinţe ale naturii, pentru profilul real – o probă la alegere pentru disciplinele socio-umane: istorie, logică, filosofie, psihologie. Notarea, este vorba de competenţe de bază, nu avansate, se va face pe sistem admis/respins”, a menţionat Deca.

Potrivit acesteia, în sesiunile de vară – toamnă, elevii vor avea mai puţine discipline de examen, pentru că probele de competenţe lingvistice pentru limba I, limba II, probele de competenţe digitale, proba de competenţă complementară se vor putea da în timpul anului şcolar.

Ministrul Educaţiei a precizat că rămân probele de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare în limba română, după caz în limba maternă, oral, examen scris la limba română, două probe de competenţe lingvistice şi o probă practică de evaluare a competenţelor digitale.

„Toate aceste trei probe au ca rezultat certificarea unui nivel de competenţă în raport cu cadrele europene în aşa fel încât să fie şi foarte utile ulterior în accesul în învăţământul superior, în angajare, dacă este cazul”, a spus Deca.

Deca a menţionat că în funcţie de profil şi de specializare există proba E1 şi E2 în scris, proba F fiind una de competenţe de bază complementară cu profilul, care nu se evaluează cu notă, ci cu admis/respins.

„Pentru a promova examenul de Bacalaureat trebuie să existe rezultatul de admis la proba F. Rămâne să discutăm metodologia, având în vedere că această probă se dă înainte de sesiunea din vară, dacă ea se va putea repeta. Este o discuţie pentru metodologie şi legislaţie secundară. Avem cinci ani – patru plus anul de elaborare a programelor şi a manualelor – să clarificăm aceste aspecte”, a afirmat Ligia Deca.

Citește și Violența în școli: programe de consiliere adresate elevilor şi părinţilor

Ministrul Educaţiei a menţionat că susţine corectarea încrucişată a lucrărilor la examenul de Bacalaureat.

Fără mandate multiple pentru Rectori

Proiectul prevede că mandatul rectorilor este de cinci ani şi poate fi reînnoit o singură dată.

„Mandatele rectorilor sunt limitate în mod clar. Durata unui mandat de rector este de cinci ani. Un mandat poate fi înnoit doar o singură dată, iar o persoană nu poate fi rector în aceeaşi universitate mai mult de zece ani, indiferent de întreruperile celor două mandate”, a precizat Deca, într-o conferinţă de presă.

Întrebată de ce se începe numărătoarea mandatelor rectorilor de la zero şi nu se iau în calcul şi celelalte mandate pe care le-au deţinut, Ligia Deca a răspuns: „Nu începem numărătoarea de la zero. Singura chestiune pe care juriştii mi-au spus-o este că legea nu retroactivează, nu pot să fac o prevedere care este inclusă într-o lege care intră în vigoare într-o anumită zi să se aplice şi în urmă”.

Potrivit acesteia, procedura pentru acordarea, retragerea, anularea titlurilor de doctor este una clară şi transparentă în acord cu cadrul legislativ existent, inclusiv cu deciziile Curţii Constituţionale.

„Aşa cum ştiţi, decizia CCR din vara anului trecut arată că titlul de doctor poate fi anulat doar dacă a intrat în circuitul civil şi a produs efecte juridice. Aceeaşi decizie CCR mai subliniază că doar o instanţă judecătorească poate anula diploma de doctor. Am considerat că este nevoie să aducem mai multă transparenţă şi să punem mai mult accent pe prevenţie. Cum facem asta? Nu se mai poate renunţa unilateral la titlul de doctor. Tezele devin documente publice. Înainte de susţinerea lor există 90 de zile în care ele vor sta într-o platformă publică, în aşa fel încât oricine doreşte să le poată consulta şi să poată sesiza eventuale abateri de le etica universitară înainte ca teza să fie susţinută în comisia respectivă. Universităţile analizează în primă instanţă sesizările de plagiat”, a explicat ministrul.

Deca a afirmat că, în cazul în care sunt suspiciuni cu privire la rezoluţia dată de către Comisia de etică a universităţii, CNATDCU va rezolva contestaţiile.

„În cazul în care CNATDCU decide că o teză este plagiată, există o direcţionare clară legală pentru ca cei care au emis diploma, adică rectorul, să meargă în instanţă şi să ceară anularea titlului sau dacă nu a produs încă efecte juridice o poate revoca. (…) Se poate retrage acreditarea domeniului din cadrul universităţii ca instituţie organizatoare de doctorat, ceea ce înseamnă retragerea dreptului universităţii de a mai admite noi studenţi la doctorat. În cazul în care se constată abateri mai grave sau repetate, se poate merge până la retragerea autorizaţiei de funcţionare a instituţiei de învăţământ superior”, a mai arătat ministrul.

Ligia Deca a menţionat că în proiect sunt prevăzute şi sancţiuni pentru conducătorii de doctorat, membrii comisiei de susţinere sau alte persoane implicate în incidente dovedite de fraudare în procesul de emitere a titlurilor de doctor.

Ea a spus că CNATDCU va rămâne „garantul” calităţii şi integrităţii tezelor de doctorat. „CNATDCU propune motivat inclusiv invalidarea acestora în procesul iniţial de susţinere”, a mai spus ministrul Educaţiei.

Fără violență în școli

Legile Educaţiei conţin proceduri clare de intervenţie în situaţii de violenţă şcolară. Ministrul a subliniat că profesorii cercetaţi pentru violenţă împotriva elevilor nu vor mai putea să desfăşoare activităţi didactice cu elevii.

Vezi și Cea mai dureroasă formă de violență: abuzul emoțional

„Legea statuează proceduri clare de semnalare şi intervenţie în situaţiile de violenţă şcolară, inclusiv bullying, în colaborare cu alte instituţii, de exemplu DGASPC sau birourile de siguranţă şcolară. Am avut şi diferite întâlniri la nivel guvernamental în acest sens. Ne dorim să întărim responsabilitatea şi capacitatea CJRAE şi a consilierilor şcolari pentru a preveni violenţa şi pentru a asigura asistenţa necesară celor implicaţi în diferite incidente violente, atât a agresorilor, cât şi a victimelor, sprijin pentru cadrele didactice prin programe de formare, ca să ştie cum să se adreseze şi cum să prevină astfel de situaţii, cursuri de educaţie parentală, va exista Strategia naţională pentru educaţie parentală şi aici Ministerul Educaţiei îşi propune din nou să colaboreze cu alte entităţi cu responsabilităţi în acest sens”, a explicat Ligia Deca, într-o conferinţă de presă în care a prezentat pachetul noilor legi ale educaţiei.

Potrivit acesteia, o noutate este faptul că profesorii cercetaţi pentru violenţă împotriva elevilor nu vor mai putea să desfăşoare activităţi didactice cu elevii, dar vor primi drepturile salariale.

„Având în vedere că există multe situaţii în care, până la finalizarea cercetării disciplinare, profesorul nu poate fi împiedicat acum, pe legea actuală, să intre la clasă, am introdus o prevedere prin care profesorii cercetaţi pentru violenţă împotriva elevilor să nu mai desfăşoare de fapt activităţi didactice cu elevii, dar cu păstrarea drepturilor salariale, pentru că dreptul la muncă nu poate fi negat, constituţional, însă nu ne mai dorim ca profesorii violenţi sau care prezumăm că ar fi fost violenţi să aibă expunere la copii, la clase, la comunitatea şcolară”, a subliniat ministrul Educaţiei.

Întrebată ce se întâmplă în cazul în care profesorul respectiv se dovedeşte a fi vinovat, Ligia Deca a precizat că există posibilitatea desfacerii contractului de muncă. „Există sancţiuni în lege în funcţie de gravitatea faptei”, a spus ministrul Educaţiei.

Articolul Legile Educaţiei: Bacalaureat pliabil pe fiecare profil / Rectori cu maxim două mandate / Fără profesori violenți apare prima dată în Pedagoteca.