Grupul olandez Damen a solicitat marți Tribunalului Constanța intrarea în faliment a Șantierului Naval Mangalia, la care deține 49% din acțiuni, scrie Europa Liberă. Conform sindicaliștilor, peste două treimi dintre salariați urmează să intre în șomaj tehnic.

„Este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societății de la momentul preluării acțiunilor, din 2018, până în prezent”, spune Laurențiu Gobeajă, președintele Sindicatului Liber Navalistul.

Conform sindicaliștilor, decizia vizează 1.038 dintre cei 1.481 de salariați și toate categoriile, de la muncitori la personal TESA.

Cei care nu vor lucra vor primi 75% din salariul de bază.

Exceptare de la guvernanța corporativă

Acțiunea vine după ce Damen a cerut rezilierea acordului din 2018 cu statul român și restituirea unui procent de 2% din acțiuni cedat la acel moment statului.

Conform sursei citate, problema o constituie faptul că anul trecut, guvernul PSD-PNL a dat o ordonanță prin care modifica felul în care sunt făcute numirile la companiile unde statul este acționar majoritar.

Mai exact, nu au mai fost exceptate de la legea guvernanței corporative companiile deținute de stat, dar manageriate de acționarii minoritari.

Damen a acuzat că prevederile anulau prevederile contractului de asociere din 2018.

Sindicaliștii și reprezentanții companiei au fost chemați miercuri la o întâlnire cu Radu Oprea, ministrul economiei.

Istoric tumultuos

Șantierul Naval Mangalia a fost privatizat anterior și deținut de către grupul sud-coreean Daewoo, care a fost naționalizat de către guvernul de la Seul.

Acesta s-a retras, având probleme financiare, dar Guvernul Dăncilă a ajuns rapid la un acord cu un investitor: grupul olandez Damen, care operează și șantierul naval din Galați.

Acesta a preluat în 2018 pachetul de 51% din acțiuni de la Daewoo, în vreme ce statul avea deja 49% din companie.

Tot atunci, Damen a cedat 2% din acțiuni, iar statul a ajuns acționar majoritar cu 51% din acțiuni, în vreme ce Damen a rămas cu 49%, dar a primit dreptul de a conduce șantierul.

De la acel moment au existat mai multe divergențe, inclusiv acuzații că olandezii încearcă externalizarea profitului, fără a achita partea cuvenită către stat, conform Digi24.

Șantierul naval Damen Shipyards Mangalia este deținut în parteneriat de către statul român, prin compania Șantierul Naval 2 Mai din subordinea Ministerului Economiei (51%), și compania olandeză Damen Holding (49%).

La rândul său Șantierul Naval 2 Mai SA este deținut de statul român, prin Ministerul Economiei (93,8878%).

România are drept jalon în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) reforma companiilor de stat.