Grupul Alro a înregistrat un profit net de peste 126,799 milioane de lei în primele nouă luni ale acestui an, comparativ cu o pierdere de 394,078 milioane de lei în perioada similară din 2023, conform raportului transmis miercuri Bursei de Valori Bucureşti.
Cifra de afaceri consolidată a crescut cu 13% în perioada ianuarie-septembrie 2024, comparativ cu acelaşi interval din 2023, până la la 2,542 miliarde de lei, demonstrând strategia Grupului de a-şi creşte vânzările de produse cu valoarea adăugată mare şi foarte mare şi de a diversifica portofoliul său de produse, scrie Agerpres.
Producţia de aluminiu primar a fost la 9 luni de 184.451 tone, în creştere faţă de cele 145.407 tone obţinute în aceeaşi perioadă a anului trecut, iar cea de aluminiu procesat a depăşit 91.164 tone, comparativ cu 70.345 tone la finele lunii septembrie 2023).
Vezi și Ferestre din aluminiu: soluție sustenabilă pentru construcții moderne
„Strategia Grupului de a-şi creşte cota de piaţă în cele mai sofisticate industrii, precum şi investiţiile continue în reducerea dependenţei de energie electrică şi optimizarea proceselor de producţie s-au concretizat într-o îmbunătăţire semnificativă a rezultatelor. Un punct cheie în 2024 în ceea ce priveşte capacitatea Grupului de a răspunde cerinţelor clienţilor a fost investiţia Cutsmart Systems (linia de prelucrare a plăcilor de aluminiu pentru produse cut-to size) care a fost pusă în funcţiune în martie 2024”, se arată în raport.
Grupul şi-a optimizat mixul de vânzări în perioada menţionată şi s-a concentrat în principal pe vânzarea de produse laminate plate, linia de produse cu cea mai mare valoare adăugată, realizând vânzări mai mari cu 53%, în termeni cantitativi, comparativ cu primele nouă luni ale anului trecut şi mai mari cu 49% în trimestrul 3 din acest an faţă de T3 2023. Deservind în principal industria aerospaţială, aceste produse reflectă experienţă vastă a Grupului, know-how şi investiţiile semnificative în cercetare&dezvoltare.
În acelaşi timp, Grupul şi-a crescut vânzările de plăci pe piaţă din SUA, profitând de noile oportunităţi create de tarifele de import recent majorate pentru metalul din China. Grupul şi-a sporit prezenţa pe piaţă nord-americană şi perspectivele sunt bune având în vedere că există deja comenzi contractate pentru această zona, unde Grupul va livra începând cu ianuarie 2025. În ultimii ani, piaţă nord-americană a fost o ţintă mai provocatoare pentru Grup, din cauza costului ridicat de transport şi a concurenţei crescute din China, relevă sursa citată.
„Mai mult, datorită tendinţei clienţilor de a merge mai mult către producătorii europeni de aluminiu, Grupul şi-a consolidat poziţia pe piaţă europeană, având în vedere că de la 1 ianuarie 2026, mecanismul de ajustare a frontierei de carbon (CBAM) va deveni obligatoriu. CBAM, care implică achiziţionarea de certificate de către importatori, este instrumentul UE de a pune un preţ corect emisiilor de carbon emise în timpul producţiei de bunuri cu consum intens de carbon care intră pe teritoriul UE şi de a încuraja producţia industrială mai curată în ţările non-UE”, se menţionează în documentul transmis bursei.
În ceea ce priveşte emisiile de carbon, perspectivele sunt optimiste, întrucât Alro a redus amprenta medie de carbon sub media europeană că urmare a investiţiilor realizate în 2023, în dezvoltarea facilităţii de reciclare, care a permis creşterea capacităţii de reciclare a deşeurilor de aluminiu de la 35.000 de tone la 100.000 de tone, iar amprenta de carbon poate fi redusă şi mai mult prin creşterea cantităţii de deşeuri reciclate.
Cotaţiile medii ale preţului aluminiului la Bursa de Metale de la Londra (LME) au crescut cu 4% în primele nouă luni, comparativ cu cotaţia medie înregistrată în aceeaşi perioadă din 2023. O tendinţă ascendentă a LME a fost înregistrată şi în T3 2024, când cotaţia medie a crescut cu 10% faţă de media raportată în T3 2023.
„În 2024, preţul aluminiului LME a urmat o tendinţa oscilantă. La începutul anului, cotaţiile LME erau în jur de 2.200 dolari/tonă, iar ca răspuns la noile sancţiuni impuse asupra metalelor ruseşti de către SUA şi Marea Britanie, în aprilie 2024, preţul aluminiului a crescut, atingând un nivel maxim de 2.741 dolari/tonă în T1-T3 2024, pe 29 mai 2024, iar apoi preţurile au scăzut din nou”, relevă raportul.
După ce a atins un minim de 2.225 dolari/tonă pentru T3 2024, la 30 iulie 2024, cotaţia LME a urcat, o creştere mai consistentă înregistrându-se la sfârşitul T3 2024, pe 27 septembrie 2024 (2.624 dolari/tonă). De asemenea, cotaţia medie la trei luni a LME pentru T1-T3 2024 a fost cu 2.407 dolari/tonă, mai mare cu 4% decât în aceeaşi perioada a anului precedent (2.306 dolari/tonă), potrivit raportului.
Companiile care fac parte din Grupul ALRO sunt: ALRO SA – producătorul de aluminiu, Alum SA – producătorul de alumină, Vimetco Extrusion SRL – producător de aluminiu extrudat, Conef SA – societate de tip holding şi de management, Vimetco Trading – vânzări de aluminiu şi CCGT- Power Işalniţa – asociat.
Alro este o subsidiară a Vimetco PLC (Republica Cipru), un producător global de aluminiu primar şi prelucrat integrat vertical. Structura acţionarilor Alro este: Vimetco PLC (54,19%), Pavăl Holding (23,21%), Fondul Proprietatea (10,21%) şi alţii (12,39%).
În funcţie de capacitate, Alro este unul dintre cei mai mari producători de aluminiu integraţi vertical din Europa, având o capacitate de producţie instalată de 265.000 tpa de aluminiu electrolitic, o capacitate de reciclare deşeuri aluminiu de 100.000 tpa, rezultând o producţie de metal lichid reciclat de 94.000 tpa. Capacitatea Turnătoriei de aluminiu este de 309.600 tpa precum şi facilităţi de procesare de 140.000 tpa, în aluminiu laminat la cald şi la rece şi divizia de extruziune.