Profesorii de Geografie din București și Galați, împreună cu cercetătorii de la Institutul de Geografie al Academiei Române, contestă propunerile de planuri-cadru pentru liceu și cer Ministerului Educației să mențină Geografia ca disciplină obligatorie pentru toți elevii, indiferent de filieră.
Ei avertizează că reducerea sau eliminarea orelor de Geografie ar afecta grav cultura generală a tinerilor și capacitatea acestora de a înțelege probleme esențiale, precum schimbările climatice și dezvoltarea durabilă.
Geografia – disciplină obligatorie în liceu și probă scrisă opțională la Bacalaureat indiferent de filieră și profil
Institutul de Geografie subliniază, într-un comunicat publicat pe site-ul său, că Geografia „joacă un rol esențial în educația preuniversitară, contribuind la formarea unor competențe cheie” și „ajută elevii să înțeleagă și să analizeze relațiile complexe dintre fenomenele naturale și activitățile antropice”.
Într-un document transmis Ministerului Educației, cercetătorii subliniază că Geografia este „una dintre disciplinele de bază în formarea culturii generale”, alături de Istorie și Limba Română, și oferă „competențe digitale aplicabile în carierele viitoare ale elevilor, inclusiv în domenii precum planificarea teritorială, protecția mediului, cartografiere digitală și turism”.
Te-ar interesa și: Ministerul Educației și Cercetării va reanaliza statutul Istoriei și Geografiei. Noile planuri-cadru pentru liceu ar putea suferi modificări.
Totodată, specialiștii de la Academia Română consideră că „ar fi necesar să se analizeze posibilitatea menținerii Geografiei ca disciplină obligatorie pe toată durata învățământului liceal, indiferent de filieră, precum și ca probă scrisă opțională la examenul de Bacalaureat pentru toate filierele, profilurile și specializările”.
Profesorii de Geografie din Galați: „Geografia este esențială pentru dezvoltarea valorilor educaționale”
Profesorii de Geografie din județul Galați argumentează că disciplina contribuie direct la „dezvoltarea valorilor educaționale și formarea profilului absolventului de liceu” și că este esențială pentru îndeplinirea obiectivelor asumate prin Agenda ONU 2030 și prin politicile educaționale europene, care vizează o „Europă mai pregătită educațional”, „mai ecologică” și „mai conectată”.
Aceștia subliniază că Geografia nu doar că sprijină înțelegerea patrimoniului cultural și diversității europene, dar și că „abordează interdisciplinar și transdisciplinar conținuturile care explică fenomenele geografice în ansamblul lor”, ceea ce permite elevilor să dezvolte gândirea critică și capacitatea de argumentare. Profesorii consideră că, având în vedere performanțele constante la examenul de Bacalaureat, unde promovabilitatea a fost „constantă de peste 95% la nivelul județului”, și la competițiile internaționale, eliminarea Geografiei din trunchiul comun este „o decizie nejustificată”.
De asemenea, ei consideră că noua reformă este în contradicție cu direcțiile asumate de România ca stat membru UE și că decizia de a exclude Geografia de la clasele a XI-a și a XII-a „nu poate fi justificată în condițiile în care globalizarea, schimbările climatice și dezvoltarea durabilă sunt teme centrale ale politicilor educaționale”.
Profesorii de Geografie din București: „Geografia este esențială pentru înțelegerea schimbărilor globale”
Profesorii de Geografie din București susțin într-o poziție transmisă Edupedu.ro că programele școlare actuale demonstrează clar că „cel puțin patru dintre cele șase tendințe și provocări globale din schimbarea curriculară în context contemporan și internațional constituie obiect de studiu pentru Geografie”. Aceste tendințe includ „dezvoltarea durabilă și protejarea mediului”, „globalizarea și creșterea interdependențelor”, „avansul tehnologiei și impactul asupra pieței muncii” și „diversitatea”.
Profesorii din Capitală consideră că „Geografia trebuie inclusă în trunchiul comun la toate clasele (IX-XII) de la toate filierele, profilurile și specializările/calificările profesionale” pentru a asigura pregătirea adecvată a elevilor pentru provocările viitorului.
Sursa: edupedu.ro
Articolul Geografia – disciplină obligatorie în liceu și probă scrisă opțională la Bacalaureat indiferent de filieră și profil apare prima dată în Pedagoteca.