Țările G7 sunt de acord cu amenințarea constrângerii economice a Chinei.

Dar atingerea unui consens asupra acțiunilor concrete pentru a contracara Beijingul promite să fie o provocare pentru clubul democrațiilor bogate, pe fondul diviziunilor asupra modului de gestionare a legăturilor cu a doua cea mai mare economie a lumii.

Liderii G7 – Canada, Franța, Germania, Italia, Japonia, Regatul Unit și Statele Unite – au semnalat că utilizarea de către China a măsurilor comerciale punitive va fi pe ordinea de zi a summit-ului lor anual de trei zile, care începe. vineri la Hiroshima, Japonia. Vor fi prezenți și lideri ai Uniunii Europene.

Utilizarea de către China a mișcărilor economice coercitive a fost o problemă de îngrijorare crescândă în Asia Pacific și Europa în ultimii ani, Japonia, Coreea de Sud, Australia și Lituania confruntându-se cu restricții comerciale în urma disputelor cu Beijingul pe probleme de la originile COVID- 19 pandemie în Taiwan.

Deși se așteaptă ca G7 să lanseze o declarație care va exprima îngrijorarea cu privire la constrângerea economică a Chinei și va propune modalități de a lucra împreună în această problemă, nu este clar cât de departe ar putea fi dispuși Japonia și membrii europeni să meargă cu măsuri care ar putea antagoniza Beijingul, având în vedere greutățile lor. dependența de comerțul chinez.

Japonia și Uniunea Europeană consideră China drept partenerul lor comercial de top. Statele Unite ale Americii, care au condus eforturile globale de a respinge Beijingul, efectuează cele mai multe comerțuri cu Canada și Mexic, China fiind al treilea partener ca mărime.

Sayuri Shirai, profesor de economie la Universitatea Keio din Tokyo, a declarat că Japonia și Europa ar putea fi mai precaute decât SUA cu privire la acțiunile care ar putea perturba relațiile comerciale cu China.

„PIB (produsul intern brut) al Chinei va depăși SUA în următorul deceniu și va avea o piață uriașă… Așa că accesul la piața Chinei este important pentru economiile avansate”, a spus Shirai pentru Al Jazeera.

„Japonia are o alianță militară cu SUA, așa că s-ar putea să fie mai aproape de SUA, dar ar putea fi, de asemenea, să fie atenți la interesul companiilor lor în China, deoarece multe companii au făcut multe investiții străine directe în China”, a adăugat Shirai. .

„NATO economic”

Unele dintre cele mai puternice apeluri la acțiuni coordonate împotriva Chinei au venit din SUA, unde președintele Joe Biden a făcut din combaterea Beijingului un pilon central al politicii sale externe.

Summitul de la Hiroshima va oferi o indicație asupra cât de departe ar putea fi dispuși să meargă Japonia și membrii europeni ai grupului cu măsuri care ar putea antagoniza Beijingul, având în vedere dependența lor puternică de comerțul cu China (Richard A Brooks/AFP)

La începutul acestui an, Bob Menendez, președintele democrat al Comisiei de Relații Externe a Senatului, a cerut formarea unei „NATO economice” care să răspundă constrângerii economice, agresiunii militare și încălcărilor suveranității.

Fostul prim-ministru al Marii Britanii Liz Truss a susținut și ideea unei versiuni economice a NATO într-un discurs din februarie, în care a cerut liderilor lumii să fie gata să impună sancțiuni coordonate Chinei dacă aceasta face mișcări agresive către Taiwanul auto-guvernat, pe care Beijingul. revendică drept teritoriul său.

În martie, UE a dezvăluit un „instrument anti-coerciție” pentru țările membre, care include un nou mecanism de soluționare a litigiilor și contramăsuri, cum ar fi taxele vamale și restricțiile privind achizițiile publice.

China a respins acuzațiile că folosește comerțul ca armă și a acuzat SUA de ipocrizie, având în vedere propria utilizare a sancțiunilor și a controalelor la export.

„Dacă summitul G7 va pune pe agenda sa „combaterea constrângerii economice”, le sugerez să discute mai întâi despre ceea ce au făcut SUA”, a declarat purtătorul de cuvânt al Ministerului chinez de Externe, Wang Wenbin, într-o conferință de presă regulată săptămâna trecută.

„China însăși este o victimă a constrângerii economice a SUA și întotdeauna ne-am opus ferm constrângerii economice din partea altor țări”.

Aplicarea este cheia

Diviziunile dintre SUA și ceilalți membri ai G7 privind China nu sunt singurele diferențe care au apărut înaintea summitului din acest weekend.

Luna trecută, Financial Times a raportat că Japonia și UE s-au opus propunerii SUA de interzicere la nivelul întregii G7 a practic toate exporturile către Rusia, după aceea, fiind nerealistă.

Totuși, oficialii americani au încercat să crească așteptările că poziția G7 privind constrângerea economică va depăși cu mult retorică.

Marți, ambasadorul SUA în Japonia, Rahm Emanuel, care a criticat soluționarea disputelor de la Organizația Mondială a Comerțului ca fiind lentă și a cerut SUA să conducă o acțiune colectivă împotriva constrângerii chineze, le-a spus adepților săi de pe rețelele de socializare să „se aștepte la acțiune”.

„Membrii G7 dezvoltă instrumente pentru a descuraja și a se apăra împotriva intimidării economice și a represaliilor Chinei”, a spus Emanuel pe Twitter.

Mark Kennedy, directorul Institutului Wahba pentru Concurență Strategică de la Centrul Wilson din Washington, DC, a declarat că se așteaptă ca G7 să facă progrese către o acțiune coordonată din cauza conștientizării tot mai mari a pericolelor dependenței excesive economice de orice țară.

„Europa a asistat la impactul constrângerii în rândurile sale mai viu decât SUA, cel mai recent în Lituania, și a îndurat durerea din cauza dependenței excesive de un singur furnizor, pe măsură ce s-a îndepărtat de dependența de energia rusă”, a spus Kennedy pentru Al Jazeera.

„O concentrare asupra reducerii riscurilor prin diversificarea lanțului de aprovizionare… prin construirea de parteneriate cu țări cu venituri mici și medii prin investiții și ajutor este foarte unificator. De asemenea, poate fi prezentat Sudului Global ca o locație pentru aprovizionare alternativă.”

Henry Gao, expert în comerț chinez la Universitatea de Management din Singapore, a spus, totuși, că punerea efectivă în aplicare a oricăror măsuri coordonate va fi probabil dificilă.

„Este ușor să vii cu declarații, dar aplicarea legii va fi o problemă mare, în special pentru țările asiatice care au legături economice foarte strânse cu China”, a declarat Gao pentru Al Jazeera.

„Un model care ar putea fi util în acest sens este instrumentul anti-coerciție al UE, care mută procesul decizional de la nivelul țării la nivelul UE, dar acest lucru ar fi foarte greu de replicat chiar și la nivelul G7, ca să nu mai vorbim. la nivel global.”

Sursa – www.aljazeera.com