Producătorii auto germani au devenit cei mai recenţi dintre cei care avertizează că noile restricţii impuse de Beijing riscă să oprească producţia şi să zguduie economiile locale, urmând avertismentului transmis săptămâna trecută de un producător de vehicule electrice din India.

China a luat încă din luna aprilie, decizia de a suspenda exporturile pentru o gamă largă de minerale critice şi magneţi, a dat peste cap astfel, lanţurile de aprovizionare esenţiale pentru industria auto, producători de aeronave, companii de semiconductori şi contractori militari din întreaga lume.

În contextul acestui război economic, această măsură evidenţiază dominaţia chineză în sectorul mineralelor critice şi este considerată o formă de presiune în contextul războiului comercial în curs cu administrația Trump. Liderul republican de la Casa Albă a impus tarife de până la 145% asupra importurilor americane din China, dar a fost nevoit să le reducă după ce pieţele de acţiuni, obligaţiuni şi valute au reacţionat negativ.

Măsura riscă să afecteze și contractorii militari americani

China a răspuns cu tarife proprii şi îşi foloseşte acum influenţa asupra lanţurilor de aprovizionare pentru a-l determina pe Donald Trump să cedeze.

 

Donald Trump şi liderul chinez Xi Jinping urmează să discute la telefon în această săptămână, iar interdicţia de export va fi un subiect important pe agendă.

Livrările de magneţi, esenţiali pentru producţia de automobile, drone, roboţi şi rachete, au fost oprite în multe porturi din China, în timp ce regimul de la Beijing lucrează la un nou sistem de reglementare. Acesta ar putea împiedica permanent livrările către anumite companii, inclusiv contractori militari americani.

Companiile caută alternative

Suspendarea a stârnit îngrijorări în rândul companiilor şi guvernelor – de la Tokyo la Washington, oficialii căutând alternative limitate, de teamă că producţia de automobile şi alte bunuri ar putea fi paralizată până la sfârşitul verii.

Astfel, „Dacă situaţia nu se schimbă rapid, întârzierile de producţie şi chiar opririle de producţie nu mai pot fi excluse”, a avertizat preşedintele asociaţiei auto germane, Hildegard Mueller, într-un interviu acordat pentru pentru Reuters.

În acest sens, Frank Fannon, consultant în industria mineralelor şi fost subsecretar de stat american pentru resurse energetice, spune la rândul lui că aceste perturbări nu sunt deloc surprinzătoare.

În opinia sa, „Nimeni nu ar trebui să fie uimit de cum evoluează situaţia. Avem o problemă de producţie în Statele Unite şi trebuie să mobilizăm toate resursele administrației pentru a asigura accesul la materii prime şi a ne dezvolta rapid capacităţile interne. Momentul potrivit pentru asta era… ieri”, afirmă Fannon.

 

Diplomați și producători auto solicită „întâlniri de urgență” la Beijing

Din informaţiile unor surse citate de Reuters, diplomaţi, producători auto şi alţi oficiali din India, Japonia şi Europa vor să obţină urgent întâlniri cu autorităţile chineze pentru a obţine aprobarea mai rapidă a exporturilor de magneţi de pământuri rare.

O delegaţie de afaceri din Japonia va merge la Beijing pentru discuţii cu Ministerul Comerţului, iar diplomaţi europeni din ţările cu industrii auto mari au solicitat şi ei „întâlniri de urgenţă” cu oficiali chinezi în ultimele săptămâni.

India, unde producătorul Bajaj Auto a avertizat că orice altă întârziere ar putea „afecta serios” producţia de vehicule electrice, pregăteşte o vizită a directorilor auto în următoarele două-trei săptămâni.

Administrația Trump, avertizată încă din luna mai de un grup de companii auto

În luna mai, reprezentanţii grupurilor General Motors, Toyota, Volkswagen, Hyundai şi alţi mari producători auto au exprimat preocupări similare, într-o scrisoare adresată administraţiei Trump.

Aşadar, „Fără acces fiabil la aceste elemente şi magneţi, furnizorii de componente auto nu vor putea produce piese esenţiale, precum transmisii automate, clapete de acceleraţie, alternatoare, motoare electrice, senzori, centuri de siguranţă, difuzoare, faruri, direcţie asistată şi camere”, a transmis Alianţa pentru Inovare în Industria Auto.

 

Sursa: www.libertatea.ro