Sfârșitul verii aduce reduceri atât la electronice, cât și la haine, iar marii retaileri se întrec în promoții și oferte. Experții avertizează cu privire la capcanele cumpărăturilor și oferă sfaturi celor care vor să profite de prețurile mici.

„Black Friday de vară”, „Oferta Săptămânii”, „Reduceri finale”, „Soldări”, „Reduceri până la -80%”, peste tot magazinele își îmbie în această perioadă potențialii clienți să le calce pragul.

Între 1 august – 15 octombrie are loc perioada de soldări. Comercianții scapă de marfa de vară și o vând accelerat, ca să facă loc stocurilor cu produse pentru începerea școlii, de toamnă sau pentru sărbători.

„Ce este cel mai important este partea de informare”, avertizează Sorin Mierlea, președintele InfoCons, o organizație care luptă pentru protecția consumatorilor din România.

Sorin Mierlea

Prețul, principala problemă

Prețul este primul la care trebuie să ne uităm.

„Pentru tot ce înseamă promoții, trebuie ca prețul vechi tăiat să fie cel mai mic din ultimele 30 de zile. Dacă avem o suspiciune, dacă vedem că produsul a fost scumpit înainte, facem reclamație la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC)”, spune Mierlea.

De-a lungul timpului, consumatorii au reclamat situații în care prețurile au fost umflate înainte de promoții și tăiate apoi „din pix”, pentru a arăta o reducere mai mare. 

„Problemă de marketing”

Întrebat despre aceste situații, Sorin Mierlea spune că este legal.

„Dacă prețul este același ca în altă parte, este o problemă de marketing, dar nu din punctul de vedere al legalității. Consumatorii ar trebui să monitorizeze prețurile timp de 2-3 luni, cu ajutorul site-urilor comparatoare de prețuri”, recomandă acesta.

Între site-urile care oferă un istoric de prețuri se află compari.ro, price.ro sau istoric-prețuri.info.

Produsul achiziționat trebuie să fie pe stoc

O altă problemă identificată de expert este stocul.

„Dacă produsul nu este pe stoc, facem reclamație. Orice produs dacă este la ofertă trebuie să fie pe stoc”, mai spune el.

Acesta arată că, de multe ori, comercianții atrag clienți cu reduceri mari și prețuri foarte mici, dar acestea nu sunt pe stoc. Scopul: să atragă clienți, ca apoi aceștia să cumpere altceva din magazin sau de pe site, la preț mai mare.

Verificarea site-urilor online

Președintele InfoCons le recomandă clienților ca, în cazul cumpărăturilor online, să verifice firmele care le dețin pentru a nu se trezi că dau banii și apoi nu primesc nimic.

„De asemenea, să fie atenți să nu ia produse fără bon fiscal, să nu cumpere produse contrafăcute. Și să verifice site-urile de pe care comandă, să nu fie site-uri-fantomă. Acest lucru să face căutând pe site numele firmei și apoi verificând firma pe site-ul Ministerului Finanțelor”, spune acesta.

În fine, românii trebuie să știe că pentru orice produs cumpărat online au 14 zile la dispoziție pentru retur, punctează Sorin Mierlea.

Ce companii domină comerțul

Cei mai mari retaileri generaliști din România sunt Lidl, Kaufland, Carrefour, Auchan, în vreme ce cele mai mari lanțuri de electronice sunt Altex, Media Galaxy (deținut tot de Altex – n.r.) și Flanco.

În domeniul online, cei mai mari retaileri din țară sunt eMAG, Cel.ro, Evomag.ro, PC Garage (deținut tot de eMAG – n.r.), F64, Elefant.ro, Fashion Days,  About You sau Answear.

Foto: 123rf

Vezi subiectele la matematică la BAC 2023 – sesiunea toamnă și subiectele la istorie la BAC 2023 – sesiunea toamnă!