Știm că meseria de contabil este prin excelență o profesie tăcută care ascunde însă foarte buni profesioniști, cu multe ore de studiu a legilor și monitoarelor oficiale, cu responsabilități și termene limită strânse, controale și audituri de multe feluri.

Meseria de profesor este una dintre cele mai dinamice, frumoase și, în același timp, plină de provocări. Se spune că educatorul, învățătorul și apoi profesorul, este al doilea părinte pentru un elev. Ca orice menire atât de importantă, și aceasta ar trebui “hrănită” cu siguranță, cu reguli clare, ar trebui să fie finanțată suficient pentru a nu se împovăra de griji parazite, promovată și respectată. Câți elevi sau studenți vor să devină profesori? Ce părere au cadrele didactice despre profesia lor? De ce nu mai este o meserie dorită, cu un statut atât de respectat cum “era odată”? Cine este profesorul de astăzi și cum ar trebui să arate cel de mâine?

Aflăm în continuare care este menirea “formatorului” de contabili, chiar de la un specialist în domeniu, doamna prof. conf. univ. dr. Boni Mihaela Străoanu, Prodecanul Facultății de Științe Economice din cadrul UPG Ploiești:

Înainte de a fi profesor, ce v-a atras la contabilitate, ce factori v-au determinat să alegeți această carieră? Când ați decis că doriți să deveniți contabil?

Am crescut înconjurată de termeni ca “debit, credit, active, pasive, balanțe, etc”, ambii mei părinți lucrând în domeniu. Prin urmare, nu cred că a fost vorba de o atracție, ci mai degrabă de o alegere naturală. Atracția a fost pentru o carieră de profesor, încă de mică, iar când s-a ivit oportunitatea de a rămâne în mediul universitar, dar de cealaltă parte a catedrei, și să predau și contabilitate, nu pot spune decât că s-au aliniat toate astrele.

Cum ați decis să intrați în învățământul universitar?

A fost o oportunitate pentru mine începerea unei cariere în învățământul universitar. Am rămas imediat după facultate, ca preparator universitar. Deci aș putea spune că am început “de jos”.

Aveți un domeniu preferat? Pe ce arie a contabilității v-ați specializat?

Deși predau cu aceeași plăcere mai multe discipline, bazele contabilității și expertiza contabilă ocupă în sufletul meu un loc aparte.

Care au fost cele mai importante momente în cariera dumneavoastră?

Au fost mai multe, dar la momentul respectiv nu mi s-au părut a fi determinante pentru cariera mea. Sau cel puțin alegerile făcute nu au avut acest scop. Și aici aș putea menționa: venirea la UPG acum mai bine de 20 de ani, intrarea în CECCAR, acreditarea ca expert judiciar, promovarea pe gradul didactic de conferențiar, decizia de a participa la conducerea Facultății de Științe Economice în calitate de prodecan, etc.

Cum vă amintiți de anii de început în învățământ? A fost o perioadă ușoară sau grea, ce dificultăți ați întâlnit?

Privind acum în urmă, nu aș putea spune că a fost chiar ușor. Dar faptul că eram oarecum de aceeași vârstă cu studenții mei, că sunt o fire veselă și optimistă și am preferat să promovez la ore o atmosferă destinsă, m-au ajutat să trec mai ușor peste toate dificultățile inerente oricărui început.

De ce sunteți cea mai mândră până în clipa de față?

În plan personal, sunt mândră de familia mea care a fost tot timpul alături de mine în deciziile pe care le-am luat, iar pe plan profesional, aș putea spune că meseria de cadru didactic este cea mai bună alegere pe care am făcut-o, fiind astfel alături de tineri și încercând să-i motivez să urmeze studii de specialitate și mai târziu, o carieră în domeniul contabilității.

Păstrați legătura cu studenții după terminarea facultății? Cât de importantă este relația personală cu fiecare student în parte și mă refer aici strict la insuflarea meseriei de viitor contabil.

Da, cu foarte mulți dintre ei, cu unii rămânând prieteni chiar și după 20 de ani.

Consider că relația personală cu fiecare student în parte este foarte importantă, pentru că fiecare este diferit și trebuie să alegi calea cea mai potrivită pentru a-i insufla dorința de a performa în această meserie.

Ce credeți, se poate vorbi despre relația profesor-student ca despre un parteneriat? Cum a decurs acest lucru în cazul dumneavoastră?

Așa ar trebui să fie normalitatea, un parteneriat, bazat în primul rând pe respect reciproc, înțelegere, seriozitate și profesionalism. Iar în cazul meu, acest lucru îl urmăresc în fiecare zi.

Cum ați descrie relația ideală profesor – student?

Nu cred într-o relație ideală profesor-student. Prin însăși definiția sa, idealul este ceva dezirabil, spre care tindem toți. În plus, idealul are un grad ridicat de subiectivitate: ce pentru mine poate fi ideal, pentru altcineva poate fi o normalitate, sau din contră.

Prin urmare, consider că cea mai bună relație profesor-student este cea de parteneriat, așa cum am spus mai sus, adaptată fiecăruia.

Ce sfaturi ați da tinerilor care doresc să devină contabili? Care ar fi primul pas pentru ei?

Să învețe bazele contabilității de nota 10!

Lăsând gluma la o parte, cred că cel mai bun sfat este să nu se oprească niciodată din învățat, să rămână curioși, să caute soluții la orice problemă, să nu accepte niciodată un mod de gândire impus din afară.

Ce vă inspiră în viața de zi cu zi și în ce găsiți motivația necesară să continuați?

Aprecierea de care am parte din partea studenților mă motivează și îmi confirmă faptul că e bine ceea ce fac.

Doamna profesoară, vă mulțumim pentru timpul acordat!

Eu vă mulțumesc pentru oportunitatea oferită!

Articolul Cum să îndrăgești contabilitatea? Interviu cu prodecanul Facultății de Științe Economice din cadrul UPG Ploiești apare prima dată în Pedagoteca.