Criza ouălor face ravagii în Occident, astfel că inclusiv rafturile unor magazine din România au ajuns să fie goale, arată datele analizate de Libertatea. Cauza? Producătorii de ouă din România preferă să exporte marfa în statele occidentale, unde primesc prețuri mai bune față de ceea ce oferă retailerii din România.

La rândul lor, producătorii acuză că oengiștii au forțat retailerii să nu mai vândă ouă de la găini ținute în cuști, ceea ce mai departe a forțat fermele să dea produsele la export.

Acuzații de lăcomie

Contactat de Libertatea, George Bădescu, președintele Asociației Marilor Rețele Comerciale, a spus că nu există o criză, dar a recunoscut că există probleme de alimentare pentru magazine.

El acuză producătorii români de lăcomie.

„Este o situație, niște tensiuni care au generat sincope în alimentare. Producătorii se uită la o oportunitate să facă profit, deși unii dintre ei au fost vocali cerând spații de prezentare”, a spus Bădescu.

Acesta a spus că este o criză în Germania și o situație apropiată în Franța.

Plafonarea adaosului

„Este și o încercare de a forța o negociere. A fost o perioadă în care s-au prelungit măsuri precum plafonarea adaosului comercial la alimente. Ei pleacă acum fără regrete ca să facă mai mulți bani. Ce mai contează că lăsăm consumatorul român baltă?”, afirmă șeful organizației retailerilor.

Acesta a dat vina și pe stat, pentru intervențiile în piață. „Până acum, efortul a fost doar la noi, de partea retailului”, acuză el.

„În plus, ouăle sunt și un produs sezonier, sunt mai multe primăvara, iar cererea e de regulă mare de Paște”, mai spune Bădescu.

El susține că presiunea pusă în ultimii ani pe marii retaileri a avut efecte negative. „Acest cadru emoțional în care s-au dus discuțiile a avut un efect de bumerang”, se plânge reprezentantul marilor rețele.

Oengiștii au presat retailerii

Florin Panfile, directorul comercial al producătorului Toneli, a spus că există mai multe cauze ale situației.

Acesta precizează că în România capacitatea de producție acoperă 98-99% din consum. Dar 50% din producție se face în ferme moderne, iar restul de 50% în gospodăriile de la țară.

Acesta spune că prima cauză a penuriei o constituie gripa aviară din Occident, iar a doua o constituie prețurile mai mari pe care producătorii le primesc din Vest.

A treia este însă presiunea pusă de organizații neguvernamentale pe marii retaileri de a nu mai vinde ouă de la găini ținute în cuști.

„Rețelele au luat la începutul acestui an decizia să nu mai vândă ouă cod 3 pentru că ONG-urile au țipat la retaileri, iar aceștia au dat curs. Având în vedere că jumătate din producția din fermele din România este cod 3, producătorii nu au unde să le vândă, așa că le dau la export”, a explicat Panfile.

Codul de calitate al ouălor

Codul inscripționat pe ouă este o cifră urmat de o serie litere și alte numele.

Prima cifră indică modul de creștere al găinilor:

0 – ouă bio, organice1– ouă de la găini crescute în aer liber2– ouă de la găini crescute la sol, dar în hale3– ouă de la găini crescute în baterii, adică în cuști reglementate de UE.

Reprezentantul producătorului spune că în SUA sau Brazilia toată producția este cod 3, astfel că doar UE are aceste stringențe.

El a spus că producătorii au propus formarea unui grup de lucru cu retailerii și Ministerul Agriculturii pentru a trece fermele de la codul 3 la 2 și împărțirea poverii financiare.

El spune că modernizările costă minimum 500.000 de euro pe fermă, astfel că cineva trebuie să suporte costurile.

Gripa aviară fără soluție

„Apoi avem cea mai mare criză de gripă aviară în Occident. Și la care nu există tratament în acest moment. Noi în România nu avem gripă aviară și prețul e mic. La noi este un leu oul în comerțul modern, fiscalizat. La piață este între 1,5 și 2 lei bucata”, spune Panfile.

Acesta spune că 0,7 lei este costul de producție pe ou, iar 0,2 lei sunt costurile de sortare și ambalare.

Export de 40% din producție

Din cauza gripei aviare, a prețurilor mai mari oferite din occident și a problemelor cu codurile de inscripționare, o mare parte din ouă se exportă.

„Acum exportăm 40% din producția fermelor moderne. Sunt 250 de ferme mari în România, din care doar vreo 40 sunt prezente în marile rețele de retail. Se exportă peste 100 de milioane de ouă lunar din producția totală de 220 de milioane de ouă cât facem în ferme. Avantajul e că nu te mai cerți la preț cu nimeni”, susține Panfile.

Costurile cu cerealele și materiile prime

Costurile cu materiile prime contează și ele în preț.

„Contează și ce cereale cumperi. Noi avem nutriționiști, nu iei orice grâu. Noi avem cele mai premiate ouă din România, am câștigat concursuri internaționale. Avem ouă funcționale, care au Omega 3, seleniu și vitamina D. Nu are nimeni în lume așa ceva. Astfel că nu avem nici cele mai mici costuri”, punctează oficialul Toneli.