Criza de personal din industria maritimă este tot mai accentuată, în special în rândul navigatorilor nebrevetați, pe o piață dominată de marinari din Asia. Deși salariile oferite pe mare sunt considerabil mai atractive decât cele de la uscat, tot mai puțini tineri aleg această carieră, relatează Cuget Liber.
Deficit acut
În prezent, peste 1,9 milioane de navigatori lucrează în flota maritimă mondială, dintre care aproximativ 1,1 milioane sunt nebrevetați și peste 800.000 sunt ofițeri.
Salariul mediu al unui timonier variază între 1.700 și 2.200 de dolari, iar pentru navigatorii nebrevetați din Uniunea Europeană acesta este ceva mai ridicat, având în vedere deficitul acut de personal din această categorie.
În Europa, există o nevoie urgentă de peste 5.000 de nebrevetați europeni pentru a lucra pe nave sub pavilion european, iar salariile pentru cei cu experiență pe nave specializate pot depăși 3.000 de euro lunar.
La nivel global, situația forței de muncă maritime este dezechilibrată: numărul navigatorilor nebrevetați din afara Europei depășește cererea, în timp ce există un deficit major de ofițeri. Europa controlează peste 40% din capacitatea mondială de transport maritim, dar oferă mai puțin de 220.000 de locuri de muncă pentru navigatorii săi. În 2023, deficitul global de ofițeri a fost estimat la peste 55.000, iar până în 2030, acesta ar putea depăși 80.000.
Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu, explică faptul că această criză nu a apărut brusc, ci este rezultatul unei strategii greșite din trecut. În urmă cu câțiva ani, numărul navigatorilor europeni nebrevetați era considerabil, însă armatorii le ofereau salarii mici, în timp ce doar ofițerii erau plătiți la nivelul pieței.
Tinerii nu mai sunt atrași de o carieră pe mare
În timp, companiile au început să angajeze marinari din China, Filipine, India sau Pakistan, care acceptau salarii doar puțin mai mici decât europenii, dar care, prin durata mai lungă a contractelor lor (9-10 luni la bord), au permis armatorilor economii importante. Această strategie a dus la dispariția navigatorilor nebrevetați europeni de pe piață, iar acum industria resimte lipsa lor.
Tot mai puțini tineri sunt atrași de o carieră pe mare, chiar și în condițiile unui salariu de 3.000-3.500 de euro lunar.
Unul dintre motive este reducerea diferenței dintre veniturile obținute pe mare și cele de la uscat, comparativ cu anii ’90.
În ceea ce privește automatizarea și inteligența artificială, Mihălcioiu subliniază că, cel puțin în viitorul apropiat, necesitatea navigatorilor rămâne ridicată, deoarece cererea de transport maritim este în continuă creștere.