Producătorii de automobile și furnizorii de piese auto caută cu disperare surse alternative de magneți, care sunt deficitare din cauza restricțiilor la export impuse de China, scrie Reuters.

Aceștia sunt necesari pentru motorașele de pe mașini, precum cele de la ștergătoare, geamuri electrice sau oglinzi.

Fabricile ar putea fi închise din iulie

Frank Eckard, directorul general al unui producător german de magneți, a primit în ultimele săptămâni o avalanșă de telefoane. Unii dintre interlocutori i-au spus lui Eckard că fabricile lor ar putea fi închise până la jumătatea lunii iulie fără aprovizionare cu magneți de rezervă.

„Întreaga industrie auto este în panică totală”, a declarat Eckard, directorul general al Magnosphere, cu sediul în Troisdorf, Germania.

„Sunt dispuși să plătească orice preț”.

Al treilea șoc masiv

Directorii din industria auto s-au reunit din nou în camerele de criză, îngrijorați că restricțiile stricte impuse de China asupra exportului de magneți din minereuri rare – esențiali pentru producția de automobile – ar putea paraliza producția.

Președintele american Donald Trump a declarat vineri că președintele chinez Xi Jinping a acceptat să permită exportul de minerale din pământuri rare și magneți către Statele Unite. O delegație comercială americană s-a întâlnit luni la Londra cu omologii chinezi pentru discuții.

Industria se teme că situația minereurilor rare ar putea declanșa al treilea șoc masiv al lanțului de aprovizionare în cinci ani.

O penurie de semiconductori a șters milioane de mașini din planurile de producție ale producătorilor auto, pentru perioada 2021-2023. Înainte de asta, pandemia de coronavirus din 2020 a închis fabricile timp de săptămâni întregi.

Aceste crize au determinat industria să-și consolideze strategiile privind lanțul de aprovizionare. Directorii executivi au acordat prioritate aprovizionării de rezervă pentru componentele cheie și au reexaminat utilizarea stocurilor care sosesc fix când mașinile se construiesc, care economisesc bani, dar pot lăsa companiile fără stocuri atunci când apare o criză.

Nimeni nu a învățat din trecut

Judecând după apelurile primite de Eckard, însă, „nimeni nu a învățat din trecut”, a spus el.

De data aceasta, pe măsură ce blocajul în aprovizionarea cu metale rare se accentuează, industria are puține opțiuni viabile, având în vedere dominanța Chinei pe piață. Soarta liniilor de asamblare ale producătorilor de automobile a fost lăsată în mâinile unei mici echipe de birocrați chinezi, care examinează sute de cereri de permise de export.

Fabrici de componente deja închise

Mai multe fabrici europene de componente auto au fost deja închise, iar alte închideri sunt preconizate, a declarat asociația regională a furnizorilor de componente auto, CLEPA.

„Mai devreme sau mai târziu, toată lumea se va confrunta cu această problemă”, a declarat Benjamin Krieger, secretarul general al CLEPA.

În prezent, mașinile utilizează motoare pe bază de minereuri rare în zeci de componente – oglinzi laterale, difuzoare stereo, pompe de ulei, ștergătoare de parbriz și senzori pentru scurgeri de combustibil și senzori de frânare.

Monopolul Chinei

China controlează până la 70% din exploatarea mondială de metale rare, 85% din capacitatea de rafinare și aproximativ 90% din producția de aliaje metalice și magneți din metale rare, a declarat firma de consultanță AlixPartners.

Un vehicul electric mediu utilizează aproximativ 0,5 kg de elemente din metale rare, iar un autovehicul pe combustibil fosil utilizează doar jumătate din această cantitate, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie.

Lecția Japoniei

China a mai luat măsuri restrictive în trecut, inclusiv în cadrul unui conflict cu Japonia din 2010, când a restricționat exporturile de metale rare.

Japonia a fost nevoită să găsească furnizori alternativi, iar în 2018, China reprezenta doar 58% din importurile sale de metale rare.

„China a avut o carte de joc pe care a putut să o joace oricând a vrut”, a declarat Mark Smith, șeful al companiei miniere NioCorp, care dezvoltă un proiect de exploatare a metalelor rare în Nebraska, ce ar urma să înceapă producția în termen de trei ani.

În întreaga industrie, producătorii de automobile au încercat să renunțe la magneții din minereuri rare din China sau chiar să dezvolte magneți care nu au nevoie de aceste elemente. Dar majoritatea eforturilor sunt la ani distanță de amploarea necesară.

„Este vorba de identificarea … și găsirea de soluții alternative” în afara Chinei, a declarat Joseph Palmieri, șeful departamentului de gestionare a lanțului de aprovizionare al furnizorului Aptiv, la o conferință desfășurată săptămâna trecută la Detroit.

Producătorii caută tehnologii noi

Producătorii auto, printre care General Motors și BMW, precum și furnizori importanți, precum ZF și BorgWarner, lucrează la motoare cu conținut redus sau zero de pământuri rare, dar puțini au reușit să-și extindă producția suficient pentru a reduce costurile.

UE a lansat inițiative, printre care Legea privind materiile prime critice, pentru a stimula sursele europene de pământuri rare. Însă nu a acționat suficient de repede, a declarat Noah Barkin, consilier senior la Rhodium Group, un grup de reflecție american axat pe China.

Chiar și actorii care au dezvoltat produse comercializabile se luptă să concureze cu producătorii chinezi în ceea ce privește prețul.

David Bender, co-director al diviziei de reciclare a magneților a companiei germane Heraeus, specializată în metale, a declarat că aceasta funcționează doar la 1% din capacitate și va trebui să se închidă anul viitor dacă vânzările nu vor crește.

Investiții masive

Compania Niron, cu sediul în Minneapolis, a dezvoltat magneți fără minereuri rare și a strâns peste 250 de milioane de dolari de la investitori, printre care GM, Stellantis și furnizorul auto Magna.

„Am observat o schimbare radicală în interesul investitorilor și al clienților” de la intrarea în vigoare a controalelor la export din China, a declarat directorul executiv Jonathan Rowntree. Compania are în plan o fabrică de 1 miliard de dolari, care ar urma să înceapă producția în 2029.

Warwick Acoustics, cu sediul în Anglia, a dezvoltat difuzoare fără elemente rare, care ar urma să apară într-un automobil de lux la sfârșitul acestui an.

Directorul Mike Grant a declarat că compania a purtat discuții cu alte zeci de producători auto, deși difuzoarele nu vor fi disponibile în modelele de serie timp de aproximativ cinci ani.

În timp ce companiile auto caută soluții pe termen lung, acestea se luptă să evite închiderea iminentă a fabricilor.

Discuții cu furnizorii

Producătorii auto trebuie să stabilească care dintre furnizorii lor, inclusiv cei mai mici, aflați la câteva verigi în lanțul de aprovizionare – au nevoie de permise de export.

Mercedes-Benz, de exemplu, poartă discuții cu furnizorii despre constituirea de stocuri de minereuri rare.

Analiștii au declarat că aceste constrângeri ar putea obliga producătorii auto să fabrice mașini fără anumite piese și să le parcheze până când acestea vor fi disponibile, așa cum au făcut GM și alții în timpul crizei semiconductorilor.

Avertisment

Dependența de China nu se limitează la elementele rare.

Un raport al Comisiei Europene din 2024 arată că China controlează peste 50% din aprovizionarea mondială cu 19 materii prime esențiale, printre care mangan, grafit și aluminiu.

Andy Leyland, cofondator al SC Insights, o companie specializată în lanțuri de aprovizionare, a declarat că oricare dintre aceste elemente ar putea fi utilizat ca pârghie de către China.

„Este doar un avertisment”, a spus el.