Direcția Generală de Asistență Socială Constanța aduce la cunoștința cetățenilor că pot depune solicitări pentru a deveni îngrijitori informali, conform prevederilor Legii nr.17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, cu modificările și completările ulterioare.
Un îngrijitor informal este o persoană necalificată, membru al familiei, rudă sau orice altă persoană care asigură îngrijirea personală și ajutorul în efectuarea activităților de bază ale vieții zilnice pentru o persoană care și-a pierdut autonomia funcțională. Pentru a deveni îngrijitor informal, persoana interesată trebuie să îndeplinească anumite criterii de eligibilitate.
În primul rând, trebuie să fie angajată cu normă întreagă, iar angajatorul să fie de acord să lucreze cu program redus, de o jumătate de normă, motivat de asumarea rolului de îngrijitor informal al persoanei vârstnice dependente. De asemenea, persoana interesată trebuie să obțină consimțământul, în formă scrisă, al persoanei vârstnice dependente, pentru a efectua activități de îngrijire la domiciliu.
Documentele necesare pentru a deveni îngrijitor informal includ cerere tip, copii ale actelor de identitate și de stare civilă, copie a contractului individual de muncă, adeverință de salariat care să ateste programul redus de o jumătate de normă, justificat de asumarea rolului de îngrijitor informal al persoanei vârstnice dependente, cazier judiciar, certificat de integritate comportamentală, aviz psihologic, adeverință de la medicul de familie (clinic sănătos – apt pentru a îngriji persoane vârstnice), dovada (extras din Revisal) sau declarație pe propria răspundere privind beneficiul de program redus, de o jumătate de normă, justificat de asumarea rolului de îngrijitor informal, acordul pentru prelucrarea datelor personale conform Regulamentului UE 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, precum și extras de cont eliberat de o unitate bancară unde se va realiza plata indemnizației.
Pentru persoana vârstnică, documentele necesare includ copie a actului de identitate, documente care atestă starea de sănătate (adeverințe medicale, certificat de încadrare în grad de handicap, dacă este cazul, ultima ieșire din spital), documente care atestă gradul de dependență al persoanei vârstnice și recomandarea îngrijirii la domiciliu, planul individualizat de îngrijire și asistență (dacă există), orice alte documente eliberate de serviciile publice de asistență socială, structuri specializate în evaluarea complexă, cabinete medicale, ieșiri din spital care evidențiază necesitatea acordării de ajutor pentru efectuarea activităților de bază ale vieții zilnice, consimțământul formal al persoanei vârstnice cu privire la prestarea activităților de îngrijire la domiciliu de către îngrijitorul informal, cuponul de pensie sau indemnizația de handicap și acordul pentru prelucrarea datelor personale conform Regulamentului UE 2016/679.
Cererile pot fi depuse la sediul DGAS Constanța, strada Unirii nr. 104, în format fizic și online la adresa de email a instituției: office@dgas-ct.ro. Informații suplimentare pot fi obținute la numerele de telefon 0341-180106 și 0341-180107, prin email la office@dgas-ct.ro sau pe site-ul DGAS Constanța.