Decizia NASA va oferi agenţiei un al doilea mijloc de transport către Lună, în cadrul programului său Artemis, după ce a acordat SpaceX, compania lui Elon Musk, 3 miliarde de dolari în 2021 pentru a transporta astronauţi pe Lună pentru prima dată de la ultima misiune Apollo din 1972.
Acele misiuni iniţiale care utilizează sistemul Starship al SpaceX sunt programate să aibă loc mai târziu în acest deceniu.
Contractul atribuit Blue Origin este evaluat la aproximativ 3,4 miliarde de dolari, a declarat şeful de explorare al NASA Jim Free, Blue Origin contribuind în mod privat ”cu mult” peste această sumă, a declarat John Couluris, şeful de aselenizare al Blue Origin.
”Onorat să fiu în această călătorie cu @NASA pentru a aseleniza astronauţii pe Lună, de data aceasta pentru a rămâne acolo”, a spus fondatorul miliardar al Amazon.com, Bezos, într-un tweet publicat după anunţ.
Blue Origin a oferit puţine informaţii despre ultima sa propunere de aselenizare pe Lună, în afară de numele partenerilor săi corporativi, Lockheed Martin, Boeing, firma de software pentru nave spaţiale Draper şi firma de robotică Astrobotic.
Anunţul de vineri, de la Washington, a fost un rezultat mult aşteptat pentru Blue Origin, care a concurat fără succes pentru contractele anterioare.
Compania spaţială a depăşit o ofertă rivală a antreprenorului de apărare Dynetics, şeful unui parteneriat cu Northrop Grumman.
Companiile respective au pierdut în faţa SpaceX pentru contractul din 2021, care face parte dintr-un program iniţial de achiziţie pentru aselenizare.
NASA, în cadrul acestui program, a spus că ar putea alege până la două companii, dar a dat vina pe constrângerile bugetare pentru că a ales doar SpaceX.
Acest nou contract este un impuls pentru Bezos, care, de când a fondat Blue Origin, în 2000, a investit miliarde în companie pentru a concura pentru contracte spaţiale comerciale şi guvernamentale de mare profil cu SpaceX, o forţă dominantă în lansările de sateliţi şi zborurile spaţiale umane.
După ce a pierdut în 2021, Blue Origin a luptat fără succes pentru a anula decizia NASA de a-i ignora nava Blue Moon, mai întâi cu o agenţie de supraveghere şi apoi în instanţă.
Blue Origin şi parlamentarii au făcut presiuni asupra NASA să acorde un al doilea contract de aselenizare, pentru a promova competiţia comercială şi pentru a se asigura că agenţia are un mijloc de transport de rezervă spre Lună.
La începutul lui 2022, NASA a anunţat programul pentru un al doilea contract de aterizare.
Couluris, care va conduce dezvoltarea de către Blue Origin a navei lunare, a declarat că victoria de vineri a fost un rezultat greu de obţinut.
”Lucrăm de ceva timp şi suntem încă pregătiţi să mergem”, a spus el.