Producătorii auto chinezi vor ajunge „salvatori” ai fabricilor și locurilor de muncă europene, într-o mișcare de preluare care va grăbi dispariția unor producători occidentali, a avertizat fostul șef al producătorilor Peugeot și Jeep, Stellantis, Carlos Tavares.

Producătorii auto din China sunt deja cu ochii pe Europa

După ce a părăsit Stellantis în urmă cu aproape un an, într-un conflict în consiliul de administrație, Tavares a schițat o imagine sumbră în special pentru grupurile auto europene, care se confruntă cu reglementări stricte privind emisiile, războiul comercial global și politica schimbătoare privind mașinile electrice.

Tavares a declarat pentru Financial Times că aceste consecințe din următorii 10 până la 15 ani se vor produce parțial, deoarece producătorii auto din China, deja în căutarea unor ținte de preluare, vor face noi incursiuni în Europa, acumulând participații la capital sau cumpărând fabrici aflate în pragul închiderii.

„Se deschid multe oportunități frumoase pentru chinezi”, a spus Tavares într-un interviu la Paris. „În ziua în care un producător auto occidental se va afla în dificultate gravă, cu fabrici pe punctul de a se închide și demonstrații pe stradă, un producător auto chinez va veni și va spune «Îl voi prelua eu și voi păstra locurile de muncă» și va fi considerat salvator.”

Bărbatul în vârstă de 67 de ani a semnat el însuși un acord cu producătorul chinez Leapmotor, preluând o participație de 20% din grup și ajutându-l să pătrundă pe piețele internaționale. El și-a apărat decizia, dar a adăugat că este conștient și de faptul că Leapmotor are propriile motivații pentru a intra în parteneriat.

„Motivul este simplu, vor să ne înghită într-o zi”, a spus el, dezvăluind că a fost abordat de mai multe companii chineze pentru a le conduce sau consilia afacerile.

Deciziile UE au dus la destabilizarea industriei auto din țările europene

Mărcile chineze și-au crescut rapid cota de piață în Marea Britanie și pe alte piețe europene cu vehicule electrice și hibride accesibile și avansate, în ciuda tarifelor de import mai mari impuse de Bruxelles.

Renault din Franța a încheiat un parteneriat cu Geely în domeniul motoarelor cu ardere internă, în timp ce Nissan a declarat că partenerul său chinez Dongfeng ar putea începe producția la fabrica sa din Sunderland, Marea Britanie.

Tavares a părăsit compania în urma unei megafuziuni de 50 de miliarde de dolari între PSA din Franța și Fiat Chrysler Automobiles din Italia în 2021, în urma unei prăbușiri a vânzărilor atât în ​​Europa, cât și în SUA.

Dificultățile de la Stellantis au scos în evidență dezbaterile din ce în ce mai tensionate care apasă asupra producătorilor, deoarece unii amână trecerea la vehiculele electrice, împiedicați de costurile ridicate și de renașterea vehiculelor pe benzină în SUA ale președintelui Donald Trump.

Directorul portughez, care și-a construit o carieră în Franța, mai întâi la Renault și apoi în conducerea producătorului Peugeot PSA, a declarat că insistența sa de a urma regulile impuse de UE l-a costat locul de muncă.

Uniunea Europeană va abandona acum, fără îndoială, interdicția privind motoarele cu ardere internă până în 2035, a prognozat Tavares, criticând risipa uriașă și „stupiditatea” deciziilor UE de a îngrădi industria în primul rând.

Producătorii auto europeni fac lobby intens pentru a permite vânzarea altor tehnologii, cum ar fi hibridele, după 2035. „Cine trage UE la răspundere pentru investițiile de 100 de miliarde de euro care nu vor fi utilizate? Nimeni”, a spus Tavares.

Tesla va pierde în fața rivalilor chinezi

Tavares a spus că „nu are regrete” și nu simte nevoia să-și facă mea culpa, deși a glumit că una dintre problemele industriei auto este că „la fel ca mine, toți șefii au egouri și personalități puternice și vor să le arate prietenilor lor că au dreptate”.

El a prognozat într-un memoriu recent publicat că doar cinci sau șase producători auto vor supraviețui la nivel global, începând cu Toyota din Japonia, Hyundai din Coreea de Sud, BYD din China și „probabil” o altă companie chineză precum Geely. De asemenea, el a ridicat întrebări cu privire la viitorul Stellantis și a prezis că Tesla va pierde în fața rivalilor chinezi.

Scrisă în franceză și al cărei titlu se traduce prin „Un pilot în furtună”, cartea dedică un întreg capitol apărării salariului său la Stellantis, care a stârnit furia sindicatelor și chiar a acționarilor, mai ales când acesta a atins 36,5 milioane de euro în 2023.

Directorul executiv, care a prezis de mult timp un rezultat „darwinian” pentru industrie și era cunoscut pentru reducerea drastică a costurilor, a adoptat în memoriile sale o abordare fără menajamente față de unele dintre marile companii europene.

Volkswagenul german reprezintă „incapacitatea Europei de a se schimba”, a scris el, în timp ce Tesla va „sfârși complet depășită de producătorii chinezi”, șeful Elon Musk urmând să se îndrepte către alte activități.