Intrarea Nordis în insolvență și acuzațiile că unele apartamente au fost vândute de mai multe ori au ridicat mai multe probleme privind domeniul imobiliar. Experții consultați de Libertatea arată ce trebuie verificat pentru a evita experiențele neplăcute.
Daniel Crainic, director de marketing al portalului Imobiliare.ro, spune că situația ar trebui să fie o alarmă pentru toți cumpărătorii.
„Desigur achiziția offplan este avantajoasă din punct de vedere financiar, însa atenție mare ce și de la cine cumpărăm. Sfatul nostru pentru cumpărători este să citească, recitească clauzele contractuale și să se consulte cu specialiști la cel mai mic semn de întrebare”, arată Crainic.
Avans cât mai mic!
În privința avansului, acesta spune că ar trebui să fie „cât mai mic”.
Premierul Marcel Ciolacu a declarat miercuri că legislația va fi schimbată astfel încât un dezvoltator să nu poată să ia un avans mai mare de 10% din valoare și să aibă asigurare.
Recenziile celorlalți cumpărători
Nu în ultimul rând, cei interesați de achiziții imobiliare trebuie să verifice temeinic feedback-ul celorlalți cumpărători, recenziile de pe internet despre dezvoltator și ce alte proiecte a livrat deja și dacă sunt probleme raportate cu acestea.
„Avantajul nostru este că cele mai multe informații sunt la doar un click distanță”, punctează Crainic.
Informații minimale
Sorin Mierlea, președintele asociației INFOCONS – specializată în protecția consumatorilor, spune că există o serie de informații minimale ce trebuie verificate.
„În primul rând când mergi să cumperi un apartament acesta trebuie să aibă informații minimale. La o mașină avem cartea mașinii, când a fost servisată și unde, dacă i s-a schimbat motorul. Când discutăm de un bun imobil acesta trebuie să aibă Cartea Construcției. Trebuie să apară în ea la capitolul Jurnal Evenimente, unde trebuie să apară când s-a schimbat centrala termică, ce fel de parchet are etc”, arată Mierlea.
Garanție de doi ani
De asemenea, el spune că orice construcție oferită de un dezvoltator trebuie să aibă o garanție de doi ani.
„Cumpărăm o periuță electrică și avem 2 ani de garanție. Cumpărăm un apartament și nu avem nimic. Avem legislație. Trebuie să avem 2 ani de garanție de bună execuție. Când luăm prin agenție imobiliară un apartament trebuie să dăm comision, la notar dăm comision, la bancă trebuie să demonstrăm de unde avem banii, dar la noi nu se gândește nimeni”, punctează șeful INFOCONS.
Atenție la suprafață
O altă problemă o constituie calculul suprafeței.
„Nimeni nu ne dă garanția că 62 de metri pătrați utili chiar sunt 62 de metri pătrați. Puțini știu de exemplu că aici nu intră și balconul. Mulți se bucură atunci când dezvoltatorul îi ajută să obțină o facilitate de credit, dar ei nu știu din ce e zidul făcut sau că atunci când curge apa se aude la două apartamente distanță”, apreciază Mierlea.
La fel, trebuie să ne uităm în cartea funciară ca să nu fie grevat de sarcini.
Nu cumpărați apartamente în proiecte care nu există!
Acesta spune că ar trebui evitată achiziția de apartamente în proiecte care nu sunt decât la nivel de proiect.
„Un cetățean logic la cap nu ar trebui să dea bani pe un proiect pe hârtie. Ar trebui să fim mai atenți și să luăm un apartament doar după ce este intabulat.Când luăm un proiect pe hârtie practic suntem fără să știm investitori într-un fond speculativ”, avertizează acesta.
„La fel, nu aș cumpăra apartamente făcute de dezvoltatori imobiliari pe persoană fizică”, continuă expertul.
O altă problemă este că dezvoltatorii spun că sunt companie cu vechime în domeniu. Dar practica este ca fiecare ansamblu să fie făcut pe câte o firmă nouă.
Asociația și costurile ascunse
Concomitent, o altă problemă o constituie faptul că după o achiziție într-un imobil nou dezvoltatorul rămâne să se ocupe de asociație, iar costurile cu serviciile oferite sunt de multe ori ascunse.
„După ce am cumpărat un apartament într-un ansamblu imobiliar de multe ori dezvoltatorul rămâne să se ocupe de asociație, de mentenanță, tunsul ierbii, pază. Iar de multe ori toate acestea sunt la un cost prohibitiv. Când luăm un apartament într-un proiect pe hârtie nu știm la ce ne înhămăm”, atenționează Sorin Mierlea.
Certificarea calității
În fine, ultima problemă ce trebuie verificată este certificarea calității materialelor.
„Dezvoltatorul trebuie să vină cu certificate de conformitate pentru materiale, adică să aibă acel marcaj CE. Cumpărăm un tricou la piață și avem pe etichetă din ce e făcut, dar la un apartament nu știm. Aici trebuie să își facă datoria Inspectoratul de Stat în Construcții. Notarii la rândul lor trebuie să verifice că documentele sunt conforme și că acel bun este exact ce ni s-a promis, inclusiv că e făcut din materiale conforme”, conchide șeful INFOCONS.